MEDIÁLNÍ DIÁŘ – Populární internetové Dance rádio spustilo v úterý terestrické vysílání v Praze na frekvencích bývalého Rádia DJ. Majitel satelitní platformy Digi TV způsobil velké problémy zejména Nově a Primě, když vykoupil práva na anglickou fotbalovou Premier League pro čtyři země, kde působí, včetně České republiky. Televize Barrandov vstoupila do druhého roku vysílání. O jakých tématech se v tomto týdnu mluvilo?
Dance rádio zahájilo v Praze, skončilo Rádio DJ
V noci z pondělí na úterý se v pražském éteru odehrála významná změna. Alternativně zaměřené Rádio DJ z portfolia mediální skupiny Lagardere uvolnilo svou pozici populárnímu internetovému Dance rádiu na dvou pražských frekvencích – 89.0 a 102.9 MHz. Myšlenka propojit internetové Dance rádio s frekvencemi Rádia DJ se zrodila ještě na jaře loňského roku, kdy rádio zahájilo spolupráci s mediazastupitelstvím RRM, jež patří Lagardere. Později se obě strany začaly více sbližovat, a jelikož poslechovost terestrického Rádia DJ dlouhodobě nebyla uspokojivá, dohodly se obě strany na vzájemné spolupráci v programové oblasti.
J. Koiš: Přichází Dance rádio – z internetu přímo do pražského éteru
J. Koiš: Poslechněte si jak vypadal konec Rádia DJ
V době přechodu se v éteru objevil výrazný kontrast mezi oběma formáty tanečních rádií. Hned první skladby po půlnoci naznačily, že půjde o zcela odlišný hudební formát nebo spíš o hudbu pro zcela jiného posluchače. Původní posluchači obou frekvencí možná nevěřili svým uším. Skupina Lagardere se navíc stavěla ke změně poměrně tajemně. Ve vysílání DJ se sice o konci projektu mluvilo, nicméně na webu stanice o tom nebyla ani zmínka a oficiální tisková zpráva se dostala k novinářům jen několik hodin před koncem vysílání.
J. Koiš: Rádio DJ se loučí… podruhé a naposled?
J. Prohaska: Dance rádio a Rádio DJ – neuvěřitelný kontrast
Digi TV skoupila práva na Premier League
Další překvapení pak nastalo v úterý ale z poněkud jiného soudku. Neznámá rumunská společnost Important Media House totiž koupila práva na vysílání anglické fotbalové Premier League ve střední Evropě za astronomickou sumu 42 milionů eur. Na Nově a na Primě nastala menší panika protože tuzemské televize mají kontrakt na Premier League platný pouze do konce letošní sezony. Navíc se ukázalo, že za neznámou rumunskou firmou je sám provozovatel satelitní platformy Digi TV, který by mohl prostřednictvím Premier League získat ve střední a východní Evropě další diváky.
J. Koiš: Premier League možná zmizí z Novy i Primy
J. Koiš: Nova zvažuje návrat ke Gambrinus lize
Premier League nemusí být na Nově sport a Primě Cool samozřejmostí, foto: Zimbio.com / Getty Images
Na Nově a Primě se tak zřejmě budou muset rozloučit s Premier League v nejbližších třech sezonách pokud nechtějí platit dvakrát více peněz za vysílací práva. Změna se dotkne i Slovenska, kde anglickou ligu vysílá veřejnoprávní televize. A ostrouhá i Eurosport v Rumunsku a Maďarsku, který na těchto trzích vysílal Premier League exkluzivně na speciální mutaci svého druhého programu. Digi TV patrně spustí svůj vlastní fotbalový kanál pro střední Evropu, který bude možné přijímat pouze s novými klientskými kartami a vyšším zabezpečením vůči neautorizovanému příjmu. Nova sport si pomalu hledá programovou náhradu byť ještě plánuje jednání s novým majitelem práv i ohledně Premier League. Další informace o této akvizici včetně možných alternativ přineseme ve speciálním článku v pondělí.
J. Koiš: Česká televize má problém – musí vrátit sport na ČT2
Česká televize v tomto týdnu čelila kritice za to, že nevysílala triumf lyžaře Lukáše Bauera na Tour de Ski. Podle šéfredaktora redakce sportu Otakara Černého byl problém ve vysílacích právech, které nemohla televize použít pro sportovní kanál ČT4. Černý prý nesouhlasil s tím, aby se přenos vysílal na Dvojce, protože sport se letos až na výjimky měl vysílat pouze na čtvrtém programu. Televize se však po zdrcující mediální kritice rozhodla, že začne znovu využívat svůj druhý kanál i pro sportovní události.
TV Barrandov vstupuje do druhého roku vysílání
Televize Barrandov zažila poměrně krušný ale úspěšný první rok. Své vysílání odstartovala přesně 11. ledna 2009 večer a zpočátku vsadila na diváka, který se stal pro konkurenční komerční televize neatraktivní. Barrandov původně plánoval oslovit diváky nad 35 let včetně skupiny 55+, kterou opustily Nova s Primou. Připravil několik ambiciózních formátů vlastní tvorby a postupná profilace mu zajistila stoupající podíl na trhu, který se místy vyšplhal až k necelým šesti procentům. Letošní ambice budou nepochybně vyšší. Televize exkluzivně odvysílá nový slovenský seriál Nikdy neříkej nikdy s českými herci v hlavních rolích, koupila nejnovější sérii teenagerského seriálu Melrose Place, který byl ikonou náctiletých v poloviné 90-tych let a odhodlá se k zajímavému kroku – proti hlavním zprávám na České televizi a na Nově nasadí notoricky známé animované seriály.
J. Koiš: TV Barrandov vstupuje do druhého roku vysílání s jistotami
Melrose Place má potenciál i na TV Barrandov, foto: PR TV Barrandov
Noční talkshows v Americe čekají velké přesuny
Oblíbené noční talkshow ve Spojených státech zřejmě čekají velké přesuny. Z lukrativního nočního vysílacího času 22.00 se bude muset stáhnout populární komik Jay Leno, jehož nová show diváky americké celoplošné sítě NBC nezaujala diváky natolik jak by si vedení korporace přálo. Jenže návrat Lena do pozdních nočních hodin se nezamlouvá jeho konkurentům. Neostřeji se do boje pustil Conan O’Brien, jež přebral slavnou Tonight Show právě po Lenovi. Ten se před pěti lety chystal odejít ke konkurenci, nakonec se nechal „ukecat“ televizí NBC, že jednou převezme vysněnou show, která se vysílá přes 50 let.
J. Koiš: Jay Leno, americký vzor Jana Krause, ztrácí diváky
J. Koiš: V Americe válčí hvězdy nočních talkshows
Jenže ani Leno nehodlal odejít, a tak se zrodil kompromis, který nyní přerostl v otevřený konflikt. Conan O’Brien tak zřejmě přece jen odejde ke konkurenci, a bude nasazen přímo proti Lenovi. Nynější události tak spějí k tomu, že se televizní síť NBC stane obětí svých vlastních hvězd, které sama vyprodukovala.
EXKLUZIVNÍ ANALÝZA: Hvězdné války amerických bavičů: Jay Leno kontra Conan O’Brien
Jay Leno opustil The Tonight Show v červnu 2009, foto: www.nbc.com
Fajn rádia vítají posluchače v nových regionech
Hudební síť Fajn Radio připravila promoakci pro posluchače v nově pokrytých regionech, kde vysílá. V každém z těchto regionů se bude konat tzv. Startovací Fajn Party. Konkrétně se jedná o České Budějovice, Jihlavu, Plzeň a v neposlední řadě zavítá také do Rakovníka a Zlína. Každý mejdan bude spojený se soutěžním konceptem pro aktivní naladění stanice v těchto regionech. V zatím posledním výstupu poslechovosti Fajn Radia svou pozici obhajují, jejich posluchačská základna v součtu po celé republice činila 476 tisíc posluchačů týdně a oproti poslední vlně zůstává na svých číslech.
M. Petera: Fajn rádia chystají párty pro nové posluchače, Rock Radia hvězdné dny
Expresrádio již jen o hudbě, zmizeli zprávaři
Pražské Expresradio před několika dny zrušilo veškeré zpravodajské bloky v celou hodinu včetně ranního infobloku, jak byli posluchači zvyklí. Nově hodlá Expres zdůrazňovat svou hudební stránku, informace budou podávat výhradně moderátoři přímo ve vysílání. Tím došlo i ke změně názvů denních vysílacích bloků, které se nyní identifikují pouze heslem Nejlepší hudba ve městě. Programový ředitel Expresradia Filip Žemlička změny vysvětluje potřebou zdůraznit fakt, že jde o kvalitní hudební rádio, přičemž cílová skupina posluchačů má dostatečný rozhled a dokáže si aktuální informace najít na zpravodajských serverech. Nejaktuálnější dění zároveň zprostředkuje v případě potřeby moderátor. Večerní žánrové bloky ve vysílání zůstávají, uvažuje se i o navrácení bloku hudby devadesátých let, kterou si posluchači žádají prostřednictvím sociální sítě Facebook.
M. Petera: Expresradio ruší všechny klasické zprávy
M. Petera: Rádio Zlín obměňuje programové schéma
Dále jsme psali…
Rádio / Televize
Novinky na ČT24: Zprávy už jen jako bonus
Nový kanál zaměřený na československé dokumenty
Rada ČT schválila rozpočet televize na rok 2010
Lednové novinky regionálních stanic Českého rozhlasu
ČRo 2 – Praha přináší další nové pořady
Rádio Jihlava ukrylo 101,1 lahve vína
Radio4u nově také o sportu a bulváru
Tisk / Internet
Leoš Mareš vede bulvární týdeník Spy
Bývalý šéf Reflexu jde do Literárních novin
Odejde Google z Číny kvůli cenzuře?
Cena reklamy padá. I na Super Bowlu
Víte o další zajímavé události tohoto týdne? Podělte se v diskuzi pod tímto článkem…
…poslechovost terestrického Rádia DJ dlouhodobě nebyla uspokojivá…Hmm, ale dle mého názoru za to nemůže vysílaný žánr ale velmi mizerné pokrytí nepřesahující hranice Prahy.Dnes jsem zrovna v autě zkoušel naladit frekvence nynějšího Dance rádia na trase Unhošť-Buštěhrad, tedy dá se říci okraj Prahy.A výsledek? Na 89 FM mi téměř po celou dobu hrál ČRo 1(89,1 Plzeň Krašov) a na 102,9 zase Impuls(102,9 Č.Budějovice,Kleť).Dance rádio za celou dobu pouze několikrát krátce naskočilo a hned zmizelo.Takže proto ta nízká poslechovost.Na špatně zvolených frekvencích v blízkostech silných vysílačů navíc s nízkým výkonem 0,1kW které je slyšitelné sotva pár kilometrů od vysílače si musí vylámat zuby každé rádio.Pokrýt pouze území Prahy dnes nestačí ,i v jejím okolí žijí posluchači kteří by si třeba rádi toto rádio naladili.
To je možné, nicméně stejný problém bude mít i Dance rádio, a bude mít hodně těžký úkol aby se v RadioProjektu prosadilo.
Otázkou je, který blb narval na Krašov a Kleť tolik nesmyslných KW.
Tak to mě v Praze teda daleko víc vadí ČRo Sever z bukovky na 88.8 (100 kW), který přemaže i okolní kmitočty. Takže je nakonec lepší naladit 89.05 nebo dokonce 89.1 . Ta frekvence 102.9 je lepší, ale stejně nic moc.
Hlavní otázkou však nadále zůstává, která chytrá hlava vymyslela tak nesmyslnej průzkum poslechovosti, jako Radioprojekt… Na základě odpovědí několika tisíc??? (možná ani to ne) posluchačů (kdoví jestli ty lidi vůbec ňáký radio poslouchaj) určovat poslechovost všech českejch radií? To je výsměch… To i Radio DJ mělo daleko víc posluchačů, než kolik se jich účastní tohodle pseudoprůzkumu…
Je v tom jeden, zcela zásadní problém. POSLECHOVOST je jediný ukazatel a jediný žebříček, který je zde v této zemi již několik let, dlouhodobě k dispozici. Má základní nedostatky. Za prvé. Výrobce je úzce napojený na MEDIA BOHEMIA, tedy přímého vlastníka Hitrádií, Fajn Rádií, Rock Rádií, Blaníku a Oldies Rádia. Není zde tedy nikým zaručená jeho objektivita ohledně stanic ČRo, stanic Lagardere atd. To byl také důvod, proč několik stanic z tohoto projektu odešlo. Např. Radio Černá hora, Rádio Haná atd.(Dokonce, ale to si nejsem jistý. Mám dojem, domluvily se, mezi sebou a budou mít svůj vlastní, společný průzkum.)Za druhé. Tento průzkum je manipulační a zmanipulovaný. Shodou okolností, byl jsem 2x, tázán. A byla tam např.tato otázka:,,Hrají česká rádia na FM, málo české hudby nebo hrají dostatečně, české hudby ?“ Trval jsem na odpovědi:,,Česká rádia na FM hrají příliš mnoho české hudby.“ A tato odpověď mi umožněna nebyla, protože neexistovala. Byla pouze odpověď, buď, že málo nebo, že, přiměřeně. Odpověď, že nepřiměřeně, moc. Nebyla. Z toho plyne. JE TO ZMANIPULOVANÉ. Za třetí. Tento tzv. průzkum je vytvářen pro OBCHODNÍKY S REKLAMOU. Jde tedy o potencionální dosah reklamy. Takže je v něm počítáno především pokrytí a potenciální možné oslovení. Nikoli oslovení faktické, touha po těch rádií někde jinde, kde nejsou. A už vůbec ne KVALITA té, či oné stanice. Aby jsme došli k podobnému číslu museli by jsme a to už jsem zde provedl několikrát. Dělit dejme tomu metry čtvereční pokrytí anebo ještě spíše počet obyvatel/protože někdo konec konců zabírá pokrytím třeba lesy a má tam tak lesníka, pytláky a srnky/ té, či oné stanice, tím číslem poslechovosti. A to by jsme se potom nestačili divit. Jak by ta čísla byla úplně opačná a jiná. A kde by byl Impuls a Frekvence 1 a kde by naopak byla ostatní rádia. Z toho už se dá poznat, kdo to děla dobře a kdo to umí a kdo to neumí a jenom opruzuje a koho lidi chtějí a koho lidi nechtějí. Jenže bohužel takový žebříček kvality, opravdových schopností a toho, co by mělo jít právoplatně vzhůru a co by mělo dostávat licence od RRTV a o co je u lidí zájem. To zde nikdo nevydává a nikdo o tom neinformuje. Takže je stav stejný, jak před 20 lety. Jediné porovnání, které je, je POSLECHOVOST a to je údaj spíše škodlivý, nežli prospěšný.
Konec, konců mě tak napadá, velice jednoduchá a primitivní věc. Tento server by mohl úplně klidně vyrobit ANKETU, která by se mohla STÁT TRADICÍ. Tento server patří sice také MEDIA BOHEMIA, nic méně vždy jsem jeho redakci důvěřoval a domnívám se, že mají do určité míry svoji nezávislost nebo svoji vlastní hlavu a že, když by došlo k velmi přímé a zřejmé manipulaci od MEDIA BOHEMIA, že by prostě odešli. Že tedy určitá novinářská čest u nich je. A řekl bych, že by se dalo za všechny z nich zaručit. Jsou tedy pro mne důvěryhodnějšími, nežli tvůrci POSLECHOVOSTI. Lze tedy jednoduše např. každý rok nebo i třeba každý měsíc nebo třeba i každý týden. Dle toho na co se cítí. Vypsat zcela všechny stanice které vysílají na FM v ČR a to zcela přesně, tedy i s důrazem na mutace atd. Aby tedy hlas nešel jinému, ale přesně tomu určitému a ne tak, jak se to děje při poslechovosti. Dále si tam pohlídali všechna možná i nemožná zabezpečení, která existují a jsou dostupná, tedy aby nešlo hlasovat z téže IP z téhož PC atd. A mohou zde zavést ANKETU, které rádio je dle vás v ČR nejlepší nebo nejpřínosnější. A každý kdo se přihlásí do ANKETY bude mít dejme tomu možnost volně rozdělit deset bodů. No a uvidíme, JAK SI KTERÉ RADIO BUDE STÁT U ČTENÁŘŮ SERVERU RADIO TV. Třeba. Přičemž po týdnu, měsíci, roce, dle toho…by se IP zresetovaly a lze rozdělovat body znovu. Něco takového by šlo klidně udělat. Pokud by se to chytilo, úplně klidně se z toho za 5 let může stát stejný měřák jako je poslechovost a možná důvěryhodnější nebo nezadbatelný… minimálně z toho půjde určit, posluchači kterých že to stanic, radiotv nejčastěji navštěvují atd.
Výborně pane! Tak ten váš nápad rovnou zašlete šéfredaktorovi, třeba to fakt rozjede!
Nápad je to zcela jistě zajímavý ale má několik úskalí. Podobný průzkum by nikdy nemohl být reprezentantivní protože vzorka neodpovídá běžné populaci. Server RadioTV navštěvují především lidé z oboru a rozhlasoví nadšenci. Drtivá většina z nich má vyhraněný vkus, a současným FM rádiím příliš „neholduje“. Je to vidět i v diskuzích. Takže lze přibližně odhadnout jak by podobná anketa dopadla, a že by se výsledky úplně odlišovaly od běžného průzkumu na širší vzorce populace.
Kdysi se o podobný krok pokoušel Radek Dresler když vyhlásil „petici“ o Expresrádiu. Tehdy se pod toto rádio podepsalo 5500 reálně existujících lidí nejen svým jménem ale i bydlištěm, ačkoliv podle tehdejšího Mediaprojektu měl Expres v poslechovosti nulu. Troufám si tvrdit, že podobná anketa by i dnes dopadla stejně, zvítězily by v ní alternativně laděné stanice.
Co se týče samotného Radioprojektu, tento průzkum je dílem celého trhu, jde o jednotnou měnu respektovanou všemi významnými hráči od provozovatelů po mediální agentury. Můžeme si o tom myslet co chceme, ale tento průzkum určitě není dílem jedné mediální skupiny, o které psal José, ale má podporu všech skupin včetně stanic, které z původní asociace vystoupily. Paralelní průzkum by nic neřešil pouze by došlo k rozmělnění trhu, které není ani pro jednu stranu žádoucí. Nevím na základě čeho José tvrdíte, že není zaručena objektivita pro Lagardere. Myslím, že pokud jde o tento průzkum, tak i Lagardere jej respektuje a podporuje bez výhrad.
Pokud jde o průzkum, kterého jste se José účastnil, je třeba rozlišovat mezi telefonickým průzkumem na něčí objednávku (call-out) a Radioprojektem. Podle otázek a možností odpovědí bych řekl, že šlo o jiný průzkum dělaný pro určitého klienta nebo stanici ale nikoliv o Radioprojekt.
Zdravím. Ale já netvrdím, že by to mělo být reprezentativní. Ale pokud byl nějaký žebříček, třeba Melody Mackeru nebo Music Expresu musel ten časopis někdo založit a to hlasování zajistit. Takže proč by CZ radia na FM nemohla mít svůj žebříček zde. Nebyly by to výpočty, jen hlasování. Zlatého slavíka také dostává, co rok Karel Gott a taky to není reprezentativní, protože do té komunistické šarády, nikdo nehlasuje a přece se to počítá a to i tak, že pak i vítěz běží v TV a je to vypočítané a je to pravda ? Těžko, takové nesmysly, co tam vítězí. Takže ta objektivita je stejná. Jen když může mít hitparádu časopis nebo televize nebo rádio, tak jí může mít i server. K bodu dvě, jistě o tom by to právě bylo. Neříkalo se náhodou, po revoluci, svěřte vládu odborníkům, to je přece dobře, že sem chodí ještě lidi z rádií a posluchači rádií, nikoli nějací obchodníci a politici. Že by šla na horu alternativní rádia ? Jistě, patrně ano, přesně jak popisujete ten příklad, díky tomu vlastně EXPRES ještě existuje. V podstatě asi nebýt iniciativy p.Dreslera, byl by zničen. Už by nebyl EXPRES. Chápete ? Prostě by nebyl. NEEXISTOVAL BY. Takže otázkou je zda se chcete podílet na vzestupu kultury nebo nechcete. Samozřejmě když by to zcela náhodou opravdu fungovalo a získalo to určitý kredit ve společnosti a to je zase váš problém a za to jste placený aby tento server měl kredit, tak samozřejmě pokud někdo vyhraje Zlatého slavíka, může se tomu někdo smát. Ale pokud kdysi někdo byl na takovém a takovém místě v Music Expresu nebo Melody Mackeru, tak to něco znamenalo. Čili je samozřejmě otázkou, jak by to bylo provedeno, to si lámejte hlavu vy, když budete chtít a když nebudete, tak si jí nelámejte, já se autorství klidně vzdávám. Ale tabulka kvality by prostě neškodila. Velké Sci-Fi, ale když by to bylo provedeno opravdu dobře. Třeba by i k takovému místu v takové tabulce mohla přihlížet i RRTV při udělování frekvence na další místo. Není jen jedna asociace na trhu. V této chvíli máte minimálně dvě. Existuje Zelenkova ASPV tj. Asociace provozovatelů rozhlasového vysílání a existuje v každém případě i Narodní rozhlasová asociace tedy NRA. Já nic netvrdím, jen říkám, že všechny hlavní spojení se točí kolem MMS potažmo Media Bohemia atd. Samozřejmě RRM a Lagardere jsou významným členem ASPV takže předpokládám, že si to dokážou pohlídat, nic méně některé menší subjekty to zřejmě už tak jisté nemají, jinak by se přece netrhly a nevytvářely si své NRA, takže asi se jim něco nezdálo nebo tedy zdálo se jim, že je to pro malá rádia a menší firmy asi nevýhodné. To se zeptejte jich, co se jim konkrétně nelíbilo na Radioprojektu a ASPV. Každé rádio si dělá vlastní průzkum a pokud se ta čísla výrazně lišila ? Dobře,ano šlo o nějaký call-out a ne asi přímo o Radioprojekt, nic méně při ohlášení, to nějaké označení jako media projekt a pod. mělo, takže prostě rozhodně to byl manipulační dotazník, který zcela postrádal objektivitu. Takže pokud toto bylo někde použito nebyla to prostě pravda. A když může být takto manipulační jeden může jich být takto manipulačních více, tedy i Radioprojekt. Nikdy nebyl zveřejněn. Tedy zcela přesně to, na co se ptají. Pokud by zveřejněn byl a měl bych možnost vidět jeho otázky, pak bych mu buď vyslovil nebo nevyslovil důvěru, tak to zůstává dál nedůvěryhodný a když tamto byl něčí call-out. Prostě se sveze s ním. Čili nedůvěra zůstává.
To by byl mazec. Tady na jižní Moravě by mne zajímalo , kolik si naladí dopoledne a
odpoledne rádio Brno. Pravděpodobně by byla poslechovost úplně jiná.
Já osobně bych v současnosti dal plnej počet bodů Radiu Spin.
No, to já se přiznám bych to neměl vůbec lehké, musel bych nad tím moc přemýšlet, rozhodně bych jich chtěl vyzvednout několik. Za prvé bych nemohl bodovat Wave protože není na FM. Za druhé bych jich chtěl několik přidělit Beatu, za to že šel mezi lidi na venkov a že hraje i u nás ve městě. Ale na druhou stranu určitě by nejen jeden, muselo dostat Radio 1 v Praze, které umí zahrát ty nejzajímavější věci, co jsou u nás na FM ke slyšení. Také bych určitě musel jeden dát Radiu Ethno, které sice moc profesionálně nepůsobí, ale hraje mně milé věci. Taky by asi jeden musel zůstat na Radio Oldies Olympic, protože s tím oldies jim to jde, ač je to kolotoč a nemá to odborné pořady, je to mně milý kolotoč. A určitě by musel alespoň jeden zbýt na Radio Gama, za to, že i v Mostě se odvážili udělat pěknou rockovou stanici. Takže mně by osobně deset bodů nestačilo, asi bych jich potřeboval 20 abych pochválil všechny ty, co je třeba pochválit, s deseti body by mi asi už nezbylo na Samson, který si ho za návrat na FM a folk and country určitě zaslouží. Také by mi nezbylo na Rock Zone, který i přes silnou konkurenci Beatu v Praze, stále rockově žije. Atd. já bych jich potřeboval 20. A když by byl jen jeden jediný. Tak bych měl obrovské přemýšlení mezi Beatem a Radiem 1. Důvody viz. výše.