Nedávno jsme Vám představili pirátské rádio Caroline, které vysílalo z moře. I dnes se vypravíme nejen za vlnami v éteru, ale i za těmi na moři. Podíváme se na Radio Veronica. I toto rádia patřilo k těm pirátským. Označení pirát se do biografie této stanic hodí o trochu víc než u Radia Caroline, ostatně o tom bude ještě řeč.
Tato rádia nejen pomohla na svět hudebníkům, které tehdejší veřejnoprávní – a k lítosti posluchačů jediná – rádia nechtěla, ale angažovala se i v oblasti sportu. Většina pirátských rádií měla své závodní týmy a účastnila se různých závodů aut. Radio Veronica navíc sponzorovalo hokejový tým HIJS v Haagu a fotbalový spolek Volendam. Hokejisté a fotbalsité tak měli nejen sponzora, ale i PR v rozhlase. Rádio tím zase zpestřovalo svůj program, který tak byl zajímavý i pro sportovní fanoušky.
Začalo to Marconim
Vysílání z moře (nebo z letadla viz Radio a TV Marti vysílají z letadla pro Kubánce) není žádnou novinkou. Ale začněme hezky od úplného začátku. Už v roce 1898 použil vynálezce Marconi telegraf pro vysílání zpráv ze závodů lodí. Ty se konaly 20. a 22. července. Zprávy redaktorům dublinských novin Daily Expess posílal Marconi v morseovce.
První přenos lidského hlasu z paluby lodi proběhl 20. března 1902. Vynálezce z Kentucky Nathan Stubblefield předváděl svoje bezdrátové vysílání a přenášel zvuk z lodi Hartholdi ukotvené na řece Potomac v hlavním městě USA ve Washingtonu. První přenos mluveného slova i s hudbou je zaznamenán v roce 1907 u východního pobřeží Anglie z lodi Andromeda.
Začátků je opravdu hodně. Svou roli hrála rádia vysílající z moře během 2. světové války. Zmíním loď Texas, na které v roce 1942 vysílal Voice of America vzkaz francouzům, aby nebránili vojskům aliance ve vylodění na severu Afriky. Právě díky této lodi začal Walter Cronkite svoji kariéru válečního zpravodaje.
Rádií vysílajících z moře a lodí najdeme dost. Kromě nelegálně vysílajících jako Radio Hof (loď M.V. Hof), DCR a Radio Mercur (obě z lodi Lucky Star), Radio 270 (M.V. Ocean VII), Radio Condor a Atlantis (obě z lodi Janine, Condor také z M.V. Mebyon Kernow), tady byly i legální stanice. V 90. letech vysílala a nebo ještě vysílají z lodi M.V. Communicator holandská licencovaná rádia Holland FM, Q-The Beat, Q-Radio. Seznam těchto rádií najde zájemce na anglicky psané stránce www.offshore-radio.de.
Historií námořních vysílačů Veronica, Nordsee International a Caroline se v čísle 7/2003 východofrízkého magazínu Ostfriesland Magazin zabýval Johanes Ruhr. 15. října 1959 založila skupinka holandských obchodníků s rozhlasovými přijímači Vrije Radio Omroep Nederland (VRON). Cílem bylo zahájit soukromé vysílání. To ale bylo v Holandsku – stejně jako v Německu – nemožné. Holandští podnikatelé se tak inspirovali v Dánsku, kde tento zákaz obešli vysíláním z mezinárodních vod. Henk Oswald, člen skupiny VRON, začal ale se zkušebním vysíláním už 15. listopadu 1959. Nevysílal z moře nýbrž ze své kanceláře v Amsterdamu.
Podnikatelé okolo VRONu objevili v emdském přístavu starou požární loď Borkum Riff postavenou v roce 1911. 9.prosince 1959 ji koupili za 63 tisíc guldenů a pověřili emdskou loděnici její renovací a přestavbou na loď pro vysílání. VRON už měl nasmlouvaný prodej reklamních časů a protože investoři projektu počítali s tím, že jim v jejich počínání budou nizozemské úřady klást do cesty překážky, řádně se nechali pojistit u firmy Lloyds. Pojištěni byli i proti případné konfiskaci vybavení. K té také došlo. 11. prosince 1959 a 5. února 1960 zabavili holandské úřady na cestě do Emdenu středně vlnné vysílače.
Veronica startuje
18. dubna 1960 přibližně o půl třetí odpoledne loď Borkum Riff nově pokřtěná jako Veronica vyrazila pod panamskou vlajkou tažená britským remorkérem Guardsman na cestu, která oficiálně vedla do anglického Shouthamptonu. Ve skutečnosti ale zakotvila v mezinárodních vodách. 21. dubna 1960 se pak v éteru ozvalo Radio Veronica. Popmusic a vtipné vstupy. Posluchači v Nizozemí, Velké Británii a Německu, kteří už byli znechuceni veřejnoprávním rozhlasem, se dočkali alternativy. Na začátku se ale objevil technický problém. Frekvence nebyla řádně zkoordinovaná a tak rušila leteckou navigaci.
Ještě v listopadu roku 1960 převzali Veronicu bratři Bull, Dirk a Jaap Verweyovi. Krátce nato nastal boom v poptávce po reklamních spotech.
Koncem března 64 dostala Veronica konkurenci v podobě radia Caroline. 1. dubna 1964 navíc loď Veronica přepadli lidé z holandské hudební scény. Tomuto útoku se někdy přezdívá útok na Bastilu. Podstatné je, že dny staré lodi Veronica s původním jménem Borkum Riff byly sečtené. Od 16. listopadu 1964 se ale vysílalo z nové lodi Norderney. I ta pocházela z Německa a původně se používala k lovu sleďů.
Konkurence postupně sílila. Jedním z konkurentů byl i holandský rozhlas se svojí stanici Hilversum 3. Ta se totiž formátem Veronice hodně přiblížila. Team rádia Veronica proto hledal inspiraci k novému rozvoji v Americe. Podle nového formátu se začalo vysílat v roce 1965. Kartami v hitparádách zamíchala nově zavedená Top 40. Veronica se v roce 1965 stala popovou stanicí. Konkurentem se tou dobou stala také legendární stanice Radio Luxemburg.
Tímto směrem se Hilversum 3 neubíral. Veronice nahrála i ta skutečnost, že nebyla vystavena tak silné šikaně ze strany úřady jako britská Caroline. Ta se totiž dostala do ztráty, protože v Británii vyšel zákon, který zakazoval britským firmám zadávat reklamu na nelegálních stanicích. Caroline tak na nějaký čas dokonce přerušila své vysílání. I přes tlak evropských zemí nepodepsalo Holandsko Štrasburskou konvenci, která by znamenala konec pirátského vysílání. Nizozemská vláda se tehdy obávala povstání posluchačů. Za zachování Radia Veronica se totiž několikrát protestovalo.
Útok na Veronicu
Antipirátským zákonem pohrozil holandský kabinet potom, co 22. listopadu 1962 prosákla na veřejnost informace o připravovaném vysílání rádia Nordsee International (RNI). To mělo vysílat v němčině, angličtině a holandštině. Bratři Verweyovi, majitelé rádia Veronica, odkoupili od švýcarských zakladatelů RNI podíl v jejich firmě a vymohli si, že RNI nebude vysílat holandsky a na jejich lodi bude kapitánem člověk dosazený rádiem Veronica.
RNI ale později získalo jiného investora a chtělo se osamostatnit. Tomu bratři Verweyovi chtěli zabránit soudní cestou, ale to se nepodařilo. Vedení stanice Veronica tak svému kapitánovi na palubě lodi MEBO II, ze které RNI vysílalo, nařídilo podniknout vše proto, aby RNI nemohlo vysílat. Lidem z Radia Nordsee se ale podařilo pod záminkou holandského kapitána z lodi vylákat a opět zahájit vysílání.
Holandský kapitán Tom van de Linden se společně s dvěma profesionálními potápěči vydal 15. května 1971 na nafukovacím člunu k lodi MEBO II. Aniž by si někdo z posádky vetřelců všiml, podařilo se jim okolo 22. hodiny vylézt na palubu, zapálit ve strojovně požár a nepozorovaně zmizet. Na pláži v Schevingenu pak člun rozstříhali a zahrabali do písku. Osazenstvo lodi se pokusilo plameny nejprve zlikvidovat samo. To se nepodařilo a tak museli zasáhnout profesionální hasiči. DJ’s RNI ve vstupech mezi písničkami volali mayday, mayday.
Tento vskutku pirátský čin samozřejmě skončil u soudu. Tresty odnětí svobody do jednoho roku si od soudu odnesli všichni zúčastnění. Jednak hlavní viník, obchodní ředitel Radia Veronica Norbert Jürgens, a také jeden z vlastníků stanice, Bull Verwey. K tomuto kroku se lidé okolo stanice Veronica rozhodli poté, co RNI začalo vysílat v Holandštině.
Veronica stále v éteru
I když v životopise Radia Veronica najdeme takovouto odsouzeníhodnou událost, určitě by nám nemělo uniknout, že se jednalo o oblíbenou stanici. Ani tento skandál na oblíbenosti neubral. Kvůli přepadení na moři se ale opět začalo diskutovat o protipirátském zákonu, kterému se tehdy přezdívalo Anti-Veronica zákon. Veřejnost se za Veronicu ale opět postavila. Oblíbenost stanice byla cítit po té, co piráti z lodi vyvolali akce jako: “Veronica zůstane, když Vy budete chtít.“ nebo “Musíte něco udělat – je to pro Veronicu.“
V září 72 obnovilo vysílání rádio Caroline. Tentokrát zakotvilo u holandského pobřeží. Celkem tady tak už byly tři pirátské stanice. Caroline, RNI a Veronica. Neštěstí ale spojuje i nepřátele a tak rádia nepřestala vysílat ani po těžké bouři, která se přes Severní moře přehnala 2. dubna 1973. Lodi Norderney, ze které vysílalo Radio Veronica a plavidlu MEBO II, na kterém sídlilo RNI, se přetrhli řetězy u kotev. Zatímco MEBO II se udržela na místě, Norderney se dostala do holandských vod, takže musela své vysílání přerušit. Piráti se ale navzájem pomohli. Ronan O´Rahilly půjčil kolegům z Veroniky loď rádia Caroline.
To, co nedokázaly zničit živly, dokázali zničit lidé. 20. srpna 1974 bylo oznámeno, že 31. srpna vstupuje v platnost antipirátský zákon. Radio Caroline dva dny před tímto datem opustilo nizozemské pobřeží a vydalo se k Britským ostrovům. Radio Veronica a RNI se emocionálně rozloučili se svými posluchači. Fanoušci Radia Veronica dodnes vzpomínají na slova, která pronesl moderátor Rob Out: „Rozloučením s Veronicou umírá v Nizozemsku také kousek demokracie… To je mi líto. Kvůli Nizozemsku.“
Dnes Veronica opět vysílá. A to v Holandsku a naprosto legálně. Kromě rádia Veronica existuje i stejnojmenná televizní stanice. Ještě vzpomenu hudbu, jakou původní Veronica hrála na vlně 538 kHz. Kromě britské a francouzské hudby také holandskou se záměrem polechtat trochu holandský patriotismus. V éteru se tak objevili interpreti jako Golden Earing, Shocking Blue, Bintangs, Lovin‘ Spoonful, BZN, Pussycat, Hermann van Veen, Hermann Brood, Peter Koelewijn a další.