Letní anketa RadioTV: Nejvyspělejší rozhlasový trh je v USA

radiotv22Provozovatelé českých rádií soudí, že nejvyspělejší rozhlasový trh je v USA. Shodlo se na tom osm z dvanácti účastníků letní ankety RadioTV. Velký obdiv u nás budí také britský trh a mezi největšími provozovateli má obdivovatele Francie.

USA, Velká Británie a dlouho, dlouho nic…

Tu nejlepší příležitost pro srovnání kvality rozhlasových stanic v jednotlivých zemích nabídla našim broadcasterům mezinárodní konference NAB, která se na podzim konala v Praze. „Nejvyspělejší rozhlasový trh je podle mého názoru v USA. Mohli jsme se o tom přesvědčit na poslední NAB show na podzim loňského roku v Praze. Nejvyspělejší je po všech stránkách. Programingu, obchodování, marketingu,“ říká ředitel Country Radia Jan Zilvar a v podobném duchu se vyjadřuje programový ředitel Radia Karolína Ondřej Laně. „Nepovažuji se za odborníka na zahraniční stanice, ale soudím, že nejvyspělejší rozhlasové prostředí lze hledat ve Spojených státech a ve Velké Británii. Tento můj dojem ještě posílila pražská NAB. Kvalitní rozhlasové programy však lehce najdeme i v sousedním Německu a jistě i v řadě dalších zemí.“

Ještě pevněji je o vyspělosti amerického trhu přesvědčen ředitel ČRo 1 – Radiožurnálu Alexander Pícha. „Jednoznačně ve Spojených státech. Nejde jen o pestrost trhu a největší potenciál reklamy, ale také o nejvyšší efektivitu provozu rádií. Na amerických veřejnoprávních (public) i soukromých rádiích mě nejvíc fascinuje propracovaný maximálně efektivní systém ‚zasíťování‘ a sdílení různých programových prvků.“ Jeho slova podporuje šéfredaktor ČRo Region Vysočina Ondřej Nováček, který řadí na první místo USA společně s Velkou Británií. Šéfredaktor ČRo Pardubice Martin Kolovratník se ovšem přiklání na stranu Evropanů. „Jednoznačně Velká Británie. Je zde tradice, kulturní i sociologické zázemí. Veřejnoprávní sektor zde má svou silnou pozici a plní svou úlohu na 100 procent.“

Zástupci soukromých lokálních a regionálních stanic na toto téma moc podrobně nereagovali. Ovšem ti, kteří svůj názor vyjádřili, se shodli se svými kolegy z veřejnoprávní sféry. Lenka Wienerová z Radia 1, stejně jako Jaroslav Denemark z Radia Prácheň odpověděli velmi krátce – USA. Tento názor podpořil i Zdeněk Jurásek z Kiss Publikum, který doplnil Austrálii a Miroslav Pifka z Radia Helax, který navíc opět zmínil Británii.

Celoplošky favorizují Francii

Zcela odlišné názory dorazily do redakce pouze od představitelů našich soukromých celoplošných stanic. Ty jsou mj. všechny sdruženy v mediazastupitelství RRM, které je ovládáno z Francie. A právě tato země si získala sympatie jejich ředitelů. Podle prezidenta Frekvence 1 a Evropy 2 Michela Fleischmanna je nejvyspělejší trh jednoznačně ve Francii. „Spojené státy vytvářejí nové modely a přístupy, Francouzi je nejlépe dokáží adaptovat pro Evropu. Anglický trh je velice specifický vzhledem k podpoře, kterou dostává od státních institucí BBC,“ vysvětluje Fleischmann a generální ředitel Radia Impuls Jiří Hrabák lakonicky dodává. „Francie, Anglie, Německo. Podle pořadí.“­

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: