Hlavně o zajímavé programové nabídce lokálního středočeského Radia Jizera, vysílajícího z Mladé Boleslavi, jsme si v rozhovoru RadioTV povídali s programovým ředitelem Jaromírem Maceškou. Kromě jiného zdůraznil, že Jizera je už plnohodnotnou stanicí.
Jste prakticky lokálním rádiem, přesto tvoříte poměrně pestrý program. Jak byste charakterizoval Radio Jizera? Jaká to je stanice, pro koho vysílá?
Rádio Jizera si bude letos připomínat devítileté výročí svého vzniku. Od začátku vysílalo především českou hudbu a to i v době, kdy to tzv. nebylo v módě. Dále se v hojném počtu objevovaly menšinové žánry. Součástí bylo i regionální zpravodajství a publicistika.
Během uplynulých dvou let se Jizera jasně vyprofilovala směrem k modernímu informačnímu médiu. Velký důraz je kladen především na zpravodajství a informace z regionu. Další důležitou složkou se stala publicistika, která je v současné době na vysoké úrovni. Denně např. vysíláme rozhovory se zajímavými osobnostmi na zajímavá témata. Za zmínku stojí i týdenní hudební speciály: „Osmdesátky“, „Rock po celý rok“ a „S dechovkou na Jizeře“. Hudba, kterou dnes Jizera vysílá patří do kategorie „Gold AC“. Přičemž 70% tvoří české hity, 30% zahraniční.
Málo soukromých stanic vyrábí své vlastní pořady, spíše jejich program tvoří proud hudby. Povězte, kdy se zrodil nápad vytvářet hodinové magazíny o kinematografii, turistice a cestování, nabídce pracovních příležitostí…
Tento nápad se zrodil již v počátcích vysílání rádia Jizera a dodnes vytváří určitou tradici a odlišnost od ostatních podobných stanic.
Poměrně hodně prostoru v programu věnujete i zpravodajství. Prozradíte, jak lokální rádio získává informace?
Používáme servis ČTK a Anopress. Dále máme vytvořenu síť regionálních zpravodajů, účastníme se tiskových konferencí a využíváme četných kontaktů na představitele obcí regionu a důležitých institucí.
Každý všední den po osmnácté hodině vysíláte pořad Sport na Jizeře. Jak to zvládáte? Prozraďte jak lokální rádio je schopno vyrábět pětkrát do týdne hodinový pořad o sportu.
Jedná se sice o hodinový pořad, ale celá hodina není vyplněna jen mluveným slovem a informacemi. Navíc jak už jsem řekl, využíváme i tady četných kontaktů, tentokrát především na představitele sportovních organizací a samotné sportovce. Spolupracujeme samozřejmě také s předními kluby regionu pro který vysíláme. Každý první všední den po utkání mladoboleslavských fotbalistů moderátor například ve studiu rozebírá zápas s jedním z hráčů FK Mladá Boleslav. A ve studiu se objevují i další „sportovní“ hosté. Jinak sportovních událostí je všude okolo nás spousta, takže o čem mluvit je stále.
FK Mladá Boleslav je žhavým kandidátem na postup do Gambrinus ligy. Pokud se to podaří, mladoboleslavský tým bude v novém ročníku účastníkem nejvyšší fotbalové soutěže. Vím, že uvažujete o vysílání zápasů domácího týmu v přímém přenosu na Jizeře…
Tak to by asi nešlo, ale již v současnosti vysíláme velký počet přímých vstupů z každého utkání FK Mladá Boleslav (doma i venku), takže fanoušci – posluchači jsou kompletně informováni o průběhu všech zápasů. Pravda je, že uvažujeme o vysílání přímého přenosu druhého poločasu v případě, že se bude hrát na hřišti soupeře Mladé Boleslavi a příznivý výsledek by mohl znamenat postup do první ligy. Zkušenosti s přímým přenosem máme již z hokejových utkání BK Mladá Boleslav. Ta jsou ale na rozdíl od fotbalu hrána vždy večer a my si uvědomujeme, že ne všichni posluchači jsou sportovní fandové, takže musíme volit velmi opatrně.
Hudební program Jizery není sestaven z hitového playlistu. Naopak. Přibližte jaké písničky lze od vás slyšet.
Tak tady nemohu souhlasit, naopak rádio Jizera hraje hity. A to minimálně již zmiňované dva roky před kterými se ve vysílání opravdu objevovaly méně známé skladby. Dnes je ale opravdu všechno jinak. Výjimkou jsou již zmiňované hudební speciály, které ale vysíláme ve večerních hodinách.
V pondělí večer hrajete dvě hodiny dechovku. To je překvapivé na soukromém rádiu. Proč jste se tak rozhodli?
Dechovku Jizera vysílá již od svého vzniku a i přesto, že byla zredukována jen na dvě hodiny za týden, má tento pořad na rádiu Jizera svoji tradici a hlavně posluchače, kteří nás poslouchají i v čase kdy dechovku nehrajeme.
Patříte do rodiny sesterské Kiss Delty, která má větší poslechovost. Necítíte se stále „na druhé koleji“? Narážím tím na skutečnost, že na Mladoboleslavsku Delta vždy hrála prim a Jizera byla takové ošklivé káčátko…
Na druhé koleji se rozhodně necítíme, stačí se podívat na výsledky poslechovosti v minulém roce a porovnat. Ty nejaktuálnější výsledky pro nás sice nedopadly nejlépe a některé věci jsme již ve vysílání změnili, ale žádné velké zemětřesení se zatím neplánuje. Počkáme si na další várku oblíbených čísel. Jinak co se týká minulosti, je pravdou, že i po tolika letech musíme se zmíněným cejchem stále bojovat.
Prozradíte, které stanice vzhledem k formátu Jizery považujete za svou přímou konkurenci?
Vzhledem k tomu, že podle výsledků nám posluchače sebrala rádia Frekvence 1 a Impuls, jsou to právě ona. Jinak se nám snaží konkurovat Český rozhlas Region, ale vzhledem k tomu, že na Mladoboleslavsku téměř nemá posluchače konkurencí pro nás není.
Nelze nezmínit neudělení dokrývače vaší stanici na 107,3 MHz (Jičín-Tábor), které nakonec získalo Radio Metuje. Domnívám se, že právě tato stanice je formátem Jizeře podobná. Mrzí vás to, že se do vaší blízkosti dostala přímá konkurence, nebo už to přebolelo?
Udělení kmitočtu rádiu Metuje, navíc kmitočtu, který jsme si vyhledali, samozřejmě bolí stále. Plánovali jsme pokrytí míst, která nejsou od Mladé Boleslavi příliš vzdálena, ale vzhledem k členitému terénu na nich je problém s příjmem rádia Jizera. Na druhou stranu pro nás Metuje není přímou konkurencí a nebojíme se jí. Nemá na Mladoboleslavsku žádné posluchače.
Na závěr poslední otázka. Vím, že čtete na Jizeře fejetony. Jak jste se k tomu dostal a o čem jsou?
To je další z poslouchaných programových prvků s tradicí a dostal jsem se k němu jednoduše. Nebyl nikdo jiný kdo by je četl. Jedná se o fejetony „Český Honza“, které pro rádio Jizera připravuje na každý víkend zkušený píšící novinář Jan Fidler. Tyto fejetony se většinou snaží trochu zlehčit někdy až moc vážně brané záležitosti konání lidského.