Netají se, že z Radia North Music chtějí postupně vybudovat multiregionální stanici. Dalším cílem je být důstojným soupeřem silné konkurenční stáje. Navíc chtějí, aby v Ústeckém kraji právě oni udávali směr. Své ambice by rádi prokázali už teď, od 30. září 2002
Oba dva vypadají na první pohled sebevědomě a stále s dobrou náladou. Programový ředitel rádia Michal Sroka sedí ve své kanceláři za stolem, sleduje obrazovku notebooku, pošilhává po mobilu. Jeho kolega, hudební dramaturg rádia Dalibor Horník, má rovněž před sebou počítač. Pracuje a postupně se zapojuje do povídání. Mají co říct, dlouho projektovali novou image stanice a zároveň připravují další.
„K Labi se vám vyjádřím jen v tom, že nechceme zveřejňovat zatím žádné informace. Až ten čas přijde, tak je prostě zveřejníme. Z důvodů, které známe my a víme o nich,“ svěřuje se Sroka hned v úvodu rozhovoru. K chystanému novému Rádiu Labe (licenci North Music s.r.o. získalo na program vysílaný z frekvence 102.8 MHz v červenci; rozhodnutí bylo doručeno 2.7.2002 a tento účastník řízení se vzdal opravných prostředků, čímž ve své pozitivní části nabylo právní moci; základní programová specifikace zní: Hudební vysílání se zpravodajským servisem posíleným o regionální složku; spekuluje se o folku, country či oldies jako hudebním formátu – pozn. aut.) později prozradí alespoň začátek vysílání: „Počítáme od nového roku 2003.“
Bavme se tedy o Radiu North Music (RNM). Je úspěšné, vybudovali jste si určitou pozici, neustále se mu věnujete a máte vytvořenou image Rádio plné života, kterou neúnavně propagujete…
Sroka: Chystáme novinky. Do pondělního posledního zářijového dne rádio vstupuje s novým obalem, voice station bude mluvit Tomáš Krejčíř. Myslíme si, že stávající zvukový obal už nekoresponduje se stanicí. Zároveň představíme nové logo a grafiku internetových stránek, která bude v barvách loga stanice. Představí se úplně nová grafika pro ranní show. Zatím jsem neslyšel, že by ji někdo pro ní v Čechách používal.
Snažíte se Ranní budík vyčlenit, resp. osamostatnit od ostatního vysílání po zbytek dne. Udělat z něj svébytný prvek pod značkou RNM?
Sroka: Bude mít svůj specifický obal. Oddělovače, podklady, starty do hodiny má Ranní budík své…
Mnoho komerčních stanic v USA svůj nosný program zařazuje právě do ranního času, moderátorská dvojce je hodně propagovaná. Jdete touto cestou?
Sroka: Je to tak. Jdeme touto cestou.
Specifikoval byste náplň ranní show?
Sroka: Mělo by tam být více zábavy pro lidi, interaktivní pořad. Naší myšlenkou je, aby lidi více s rádiem vstávali. Bude tam větší interaktivita pomocí esemesek mezi moderátory a posluchači, protože chceme, aby lidi žili s tou dvojicí a naopak. Vytvořilo se vzájemné pouto. To je hlavní myšlenka celého rána.
O to se pokoušejí i ostatní česká rádia.
Sroka: Je to možné, neslyšel jsem o tom. Možná, že nás zase někdo napadne, že jsme to okopírovali. Nevím o tom a ty rádia tady dneska ani nehrají. Popravdě řečeno, když se někam koukáme, tak vždycky jen ven. Právě bych se ohradil, že se snažíme kopírovat…
A co říkáte soutěži, jak se to jmenovalo: Rok života zadarmo?
Sroka: Rok života zdarma. Já vím, že byla používaná…
Třeba pražské Kiss 98 v roce 1994.
Sroka: To ji používala i Černá Hora. Je to prostě vytestovaná soutěž z venku, která se sem přinesla. My jsme ji aplikovali na naše místní podmínky. To máte třeba i se Snídaní. Tady v Ústeckém kraji tu soutěž nikdo nedělal. My jsme ji udělali. Byla nám nabídnuta Deníky Bohemia, abychom ji dělali jako partneři. Takže jsme ji dělali. Na to konto, že ji potom začalo dělat i další rádio v severních Čechách. To si myslím, že už je špatně. Já bych se určitě nikdy nepustil do něčeho, o čem bych věděl, že to dělá stanice, která působí na mém stejném trhu. Nevidím však problém v tom, jestli to někdo dělal někde jinde na jiném trhu a fungovalo to. Neznám důvod, proč to nenazvat jinak, udělat tomu jiná pravidla ale hlavně to jinak prodávat.
Svého času Zlatá Praha zkopírovala Bonton.
Horník: A tím spíš na tomto příkladu Bonton-Zlatá Praha se potvrzuje, že ani nejde o to, kdo to vymyslel první. Ale kdo to lépe udělá.
Sroka: Kdo to lépe dělá a těm lidem dává. Když dva lidé dělají totéž, není to totéž.
Horník: Dřív to tak bylo, že mnoho rádií se opakovalo. Neměli žádné výzkumy, takže nevěděli co mají dávat. Viděli, že někdo je úspěšný a tak to udělali taky. Ale dneska už je každé rádio jiné, každý má jiný typ soutěží. Těm lidem musí nabídnout takový program, který očekávají. Nemá smysl… Uvedu schizofrenní případ: Kdybychom viděli, že něco na Blaníku funguje a v severních Čechách nefungoval, tak to tady udělali. Přenášet, co na Blaníku lidé kvitují s povděkem a naši posluchači se nás budou ptát, jestli jsme se nezbláznili. Myslím si, že dneska o tom to je.
Sroka: Zase bude celá Česká republika Blaník. Všichni zjistili, že to funguje a kdo může tak prostě bude Blaník.
Nejnověji to je případ Tepu. Spekuluje se i o libereckém Euro K, že půjde touto cestou.
Horník: To je logické vyústění.
Sroka: Je to jediné logické vyústění a čekali jsme, že to tak bude.
Tu celoplošnou síť buduje Petr Dvořák.
Sroka: On to dělá podobným způsobem jako kdysi Evropa 2.
Horník: V podstatě co udělal tenkrát pan Fleischmann, tak je to dneska to samé. Jenom to musí mít úroveň, nemůže použít stejný styl.
Sroka: Ono to prostě bude jako venku. Tolik rádií tady být nemůže.
Je jich opravdu hodně…
Sroka: Bude to tak, že velké stanice „požerou“ ty malé.
Máte ambice být těmi velkými?
Sroka: Ambice máme! Ale popravdě řečeno, jsou někteří před námi.
Jak to sleduji, je to logické. Máte zájem o frekvenci Most-Špičák 92,0 MHz/200W. Budou následovat Louny a Chomutov?
Sroka: Rádi bychom pokryli celý Ústecký kraj. Nemáme sice zatím ambice se „roztahovat“ někde jinde. Ale nikdy neříkej nikdy. Rádi bychom zůstali na trhu, na kterém působíme.
Je riziko jít z kraje ven, předělat program, upravit?
Sroka: Myslím si, že se program vůbec nemusí měnit. Akorát se udělat lokální identifikace. Pokud někde funguje, je vyzkoušený, viz Blaník… Vysílá to co v Praze, dělá jenom „okna“ a lidi vůbec nevědí, že to rádio tady vůbec není.
Horník: Je to spíše v tom, že pokud jsem v regionu kde nemám konkurenci na podobnou cílovou skupinu nebo v regionu kde ta konkurence je, tak úspěšnost samozřejmě nebude stejná. Pokud vím, tak Evropa 2 dělá všechno z Prahy a pokud je konkurence místní, tak úspěšnost je menší.
Vraťme se opět k programu RNM. Bude posun v hudbě. Chcete mít jenom diskotéku nebo nasazovat jen hity na pár dnů jako se kdysi neúspěšně pokoušel Vox. Nebo raději budete mít playlist typu: Žhavé novinky ano, ale zase Sheryl Crow zůstane?
Horník: Diskotéku určitě ne, protože jsme ji nikdy nedělali ani nechceme. Hrajeme největší hity pro cílovou skupinu 15-30 let. To znamená, že tam nemůže být jenom diskotéka. Pokud myslíte současný, tak tam je samozřejmě rock i rap, černá muzika. Složky musí být pořád vyvážené…
Sroka: Pokud máte namysli, že budeme hitové rádio jako je venku, tak takové nebudeme! Vyloženě cháerko, protože si myslím, že to co je za hranicemi na Západ, u nás nefunguje. A dlouho možná ani fungovat nebude. Nechci, aby to znělo nabubřele, ale… Říká se, že v Německu Energy je CHR evropského typu, tak my si myslíme, že se snažíme dělat CHR jakoby českého typu. Přizpůsobené na náš trh.
Horník: V podstatě cháerka jsou ve světě všude jiná. Zrovna Energy říkají, že jejich úspěšnost spočívala právě v tom, že klasický americký CHR nebo americká rádia přetransformovali do jejich podmínek a nazývají to EURO CHR. Takhle to funguje třeba ve Švédsku a Německu. A už ty země mají něco společného. My jsme zase trošku někde jinde a když přišli do východního Německa, tak ho začali programovat úplně znova. Udělali jiný typ rádia třeba pro Sasko než mají v pěti západoněmeckých metropolích. Právě v tomto vidím ta specifika.
Sroka: Když si vyjedete do USA, tak tam CHR rádio je „matlanina“ čtyřiceti písniček do kolečka.
Horník: To je vlastně hitparáda 24 hodin denně.
Pokoušel se o to Vox, ne sice doslova, upraveně, ale i tak se ukázalo, že je to pro Česko neúspěšné…
Horník: Ale třeba v Německu už je vidět, že v jejich podmínkách jsou CHR největší hity 90. let, to znamená posledních pěti let a nejvíc současných hitů.
Sroka: My se tady chceme odlišovat od všech stanic, takže to je náš důvod budovat si silnou image. Myslíme si, že ji máme, ale chceme ji udělat ještě lépe. To jsou v podstatě změny, které jsme plánovali rok.
Dá se porovnat váš formát s jiným českým rádiem?
Sroka: Vy nás pořád tlačíte, abychom náš formát porovnali s nějakou jinou stanicí. My se necítíme, že bychom dělali nějaký formát naprosto podobně jako ho dělá tady někdo jiný. Cítíme ho jinak. My ho cítíme tak, že se snažíme lidem nabídnout současné hity, které si myslíme, že jsou ty největší-důležité pro náš zvuk naší stanice. Ale nechceme a ani to nejde nás přirovnat k Bontonu. Ke Zlaté Praze také ne, k Evropě 2 si myslím, že také ne. Nevím, k čemu ještě dalšímu.
Horník: Myslím si, že cháerko je to proto, že lidi si vybírají hodně sami. Pokud tedy někdo bere cháerko 40 nebo 200 písniček, tak si myslím, že jsme jinde. CHR je to ale proto, že si lidi vybírají sami. Písničky se „nasadí“ a ty, které jsou úspěšné, tak tam zůstanou. Mám namysli z nových. A ty, které se neosvědčí, tak jdou pryč.
Sroka: Hrajeme nové hity do roka a ostatní jenom vybrané hity, které zůstávají v databázi. Možná právě tohle je jednoduchá specifikace, která by se k tomu dala říct…
Horník: Určitě víc jak 50% je do půl roku.
Sroka: Asi takhle. Ale zase to není o tom, že se nemůže objevit písnička 4-5 let stará. Máme-li pocit, že ji lidi chtějí slyšet a zapadá do našeho zvuku stanice, tak není důvod, aby se nehrála. Pokud vzorek těch lidí, kteří nám k tomu dělají testy jí označí, tak se hraje. Pro nás není důležité a to chci zdůraznit, abychom řekli: Poslouchejte rádio od 30. září, bude změna někam. My jsme udělali nový obal, který by měl být lepší a ladit s celkovou image značky.
Slogan zůstává?
Sroka: Ano. V podstatě se obal změnil proto, aby lépe vyjadřoval tu energii, kterou rádio má. Logo se změnilo přesně proto. North Music bude stále stejný, ale ta značka byla trošku roztříštěná. Už to k sobě nepadlo. Už tomu neseděl obal ani grafika. Chceme, aby se to všechno sladilo. To je důvod změn.
Horník: Ta situace tady už byla. Před třemi lety si RNM uvědomilo, že je v jiné situaci, je tu konkurence na trhu. Museli jsme se diferenciovat a nebýt jen regionální rádio pro všechny cílové skupiny. Naopak vybrat si svou cílovou skupinu a pro tu v několika okresech, ne už ve dvou, dělat kvalitně dobré rádio. Tak jak se postupně vyvíjelo rádio jako produkt, tak samozřejmě ztratilo symbiózu s původním obalem. U nás naštěstí nebyla žádná revoluce a postupně jsme někam došli. Asi takhle.
Ještě se zeptám. Vaši moderátoři měli nařízeno při každém vstupu říkat na začátku a konci váš slogan Rádio plné života?
Sroka: Ano, měli to nařízené. Zdálo se nám to, že je to správné. Chtěli jsme lidem vštípit ten slogan. A podařilo se. Objevilo se nám to na průzkumech.
Hitparáda Hitline online zůstavá?
Sroka: Určitě. Myslíme si, že je to ojedinělá hitparáda. Před rokem, když vyběhla, tak nikdo něco takového nedělal. Tady můžu říci, že na 100% jsme na trh přišli první.
Horník: Aby byla online. Aby se hlasovalo a navíc byla každý den.
Využili jste tedy rozvoje a popularity nových technologií komunikace.
Horník: Nemyslím si, že je to nutné za každou cenu. Je samozřejmě dobré v naší cílové skupině moderní technologie využít. Ale zase, nemá cenu to využívat za každou cenu. A také je potřeba si rozmyslet, aby to mělo ohlas, odezvu.
Sroka: Říkám. Myšlenka byla, že lidi budou mít svou hitparádu. Budou ji moci ovlivňovat. A bude to vidět, že ji ovlivňují.
Čím to je, že Vítek Havliš je tak úspěšný ve vaší hitparádě. Suverénně ji vyhrával?
Horník: U takto známých jmen se sečtou dvě věci dohromady. Obliba písničky a sympatie člověka jako mediální hvězdy, pro ty lidi, pocházející z jejich regionu. Lidi prostě vědí, že tady pět let vysílal. Znají ho, poslouchali, potkali v autobuse. Řekli si: Ten je od nás, tomu pošlu hlas.