V tomto týdnu jsme se na serveru RadioTV rozhodli vyzpovídat ředitele Rádia Beat Libora Pločka. Tato stanice byla vůbec prvou, která se začala specializovat na rock v jeho tvrdší podobě. Rádio Beat vzniklo z obrovského nadšení a dodnes ho tvoří lidé, pro které je rock životním stylem. Díky svému formátu patří mezi nejúspěšnější regionální stanice v Praze a středních Čechách, když si jej denně naladí 122 tisíc posluchačů a týdně dokonce 253 tisíc lidí. Jak to všechno začalo? I o tom je následující rozhovor.
„Když jsme začínali, skutečně těch skladeb bylo málo. Dnes aktivně hrajeme kolem 80 000 skladeb (!), co je v Čechách naprosto nevídané, možná i ve světě. Začínali jsme s největšími rockovými hity, ale zjistili jsme, že fanoušci a posluchači v Čechách neznají jenom ty singly, ale znají celé desky, celé diskografie těch kapel. Naši posluchači jsou velice nároční. Když přichytí moderátora při nějaké chybě, okamžitě se projeví záplava mailů. Do toho rádia jsou vtažení a reagujou na jakýkoliv podněty,“ říká ředitel Rádia Beat Libor Ploček v rozhovoru pro RadioTV.
TIP: I tentokrát vám přinášíme nejzajímavější odpovědi ve videoukázkách.
Rádio Beat je na trhu už 6 rokov a prekvapujúco sa dostalo medzi najúspešnejšie rádiá v Prahe. Čím si vysvetľujete, že formát považovaný za menšinový dokáže zaujať vlastne masy, keďže vaša týždenná počúvanosť je viac ako štvrťmilióna poslucháčov…
O nadšení ze vzniku Rádia Beat
„To rádio vzniklo v roce 2002 a vzniklo z obrovského nadšení. Tenkrát to rádio v podstatě na koleně postavil Martin Hroch, který ho dva roky řídil a postavil stavbu, na které se teď dá opravdu někam pokračovat a má to smysl. Proto si myslím, že Martin patří mezi největší profesionály v oboru – jeho vklad byl ten nejdůležitější protože nikdo z těch lidí, který jsme se kolem toho jako nadšenci shromáždili, všichni mí kolegové jsou nadšení příznivci rocku, je to jejich životní styl a součást jejich života. Jenže my by jsme asi neměli tu schopnost a zkušenost postavit to rádio, aby bylo tak pevné jak je teď. I proto byla prvotní role Martina Hrocha tak důležitá.“
Ako vlastne vznikalo Rádio Beat? Bolo to v čase, keď sa české rádiá ešte len začínali formátovať, a mnohé fungovali intuitívne. A Rádio Beat by možno v časoch profesionálneho formátovania rádií v tejto podobe ani nedostalo šancu. Z čoho ste vy vychádzali, keď ste to rádio tvorili?
„Tvořil to hlavně Martin, a ten předpoklad byl, že tady takové rádio není. A co vím, tak tenkrát se neočekávalo, že by mohlo být tak úspěšné. Mělo to být rádio, které bude řádově na úrovni Radia 1 svým zásahem. A to co přišlo potom nás hrozně překvapilo. Naštěstí jsme to ustáli a jede to dál. Ještě bych rád dodal, že kromě Martina Hrocha se významnou měrou na rozvoji programu podílel i programový ředitel Petr Kolínko, který patří k nesmírně zajímavým osobnostem. Člověk, který tráví hodiny v knihovně studiem básní Sergeje Jesenina voriginále, obdivuje Janáčka i Slayer určitě není tuctový. A další lidé, bez kterých by jsme dnes nebyli tam, kde jsme.“
Úspěch byl překvapením pro všechny
Bol to teda úspech intuície, ktorá v tom čase zafungovala?
„Určitě protože když se podíváte na výběr skladeb, tak je to prostě podle našeho vnitřního pocitu, co do toho rocku patří, co do něj nepatří, co ještě je pro našeho posluchače přijatelné a co už ne. Celý ten formát vychází z našeho očekávání, a dá se říct, že teď už i několikaletých zkušeností z provozu Rádia Beat.“
Rádio Beat funguje už 6 rokov, čo je dosť dlhý čas na to, aby sa hudobná stránka vyprofilovala. Ako ste začínali? Klasicky ako ktorékoľvek iné formátované rádio, ktoré má niekoľko stoviek skladieb a moderátori vysielajú podľa šablon? Alebo ste už v začiatkoch dávali moderátorom istú voľnosť?
„Tak my když jsme začínali, skutečně těch skladeb bylo málo. Dnes aktivně hrajeme kolem 80 000 skladeb (!), co je v Čechách naprosto nevídané, možná i ve světě. Začínali jsme s největšími rockovými hity, ale zjistili jsme, že fanoušci a posluchači v Čechách neznají jenom ty singly, ale znají celé desky, celé diskografie těch kapel. Naši posluchači jsou velice nároční. Když přichytí moderátora při nějaké chybě, okamžitě se projeví záplava mailů. Do toho rádia jsou vtažení a reagujou na jakýkoliv podněty.“
Rádio Beat sa malo pôvodne volať Radio Zeppelin, ešte v časoch, keď bolo plánované. Z akého dôvodu ste sa neskôr rozhodli pre tento názov, keďže predsa len Radio Zeppelin by bola už istá značka na trhu, ktorá by na niečo odkazovala…
„Já si myslím, že když to vezměte po stránce grafické, zvukové, tak název Rádio Beat je víc významově obsáhlý než Rádio Zeppelin. Ač je skupina Zeppelin úplným základem toho, co hrajeme, tak předse jen to není celý rock. Ten Beat je širší.“
Ako sa postupne formoval prejav moderátorov? Je jasné, že keď príde nové rádio s novým, neokoukaným formátom, tak aj moderátori sa musia prispôsobiť, musia si zvyknúť. Mali ste postupný vývoj toho prejavu, alebo každý dostal voľnosť a nebolo to celé „nalajnované“ tak ako sa to v bežných komerčných rádiách zvykne…
„Zpočátku jsme nevěděli co a jak, takže ti moderátoři byli hodně určovaný programem. Po nějaké době, po roku, po dvou, se z nich vyvinuli osobnosti, které už se v té muzice začali velmi dobře orientovat. Našli sami sebe pocitově a výrazově, a v tom okamžiku jsme je nechali, aby vyjádřili co v nich je. To znamená, ta jejich volnost je myslím mimořádná ve srovnání s ostatními rádii v České republice.“
O úkolech moderátorů v Rádiu Beat
Čo konkrétne má moderátor v rámci Rádia Beat na starosti, nakoľko sa priamo podieľa na programe, ktorý ide von?
„On má nějakou základní šablonu, ví zhruba, co by měl hrát. Když jsou dopolední hodiny, tak tam nebude dávat Sepulturu nebo ultra tvrdé věci. A řídí se spíše podle své intuice, když z toho obrovského rezervoáru skladeb vybírá a dosazuje do schématu vysílání.“
Spomínali ste, že máte okolo 80 tisíc skladieb v archíve, čo je naozaj obrovské číslo. Bežne majú rádiá do troch tisíc, to už je tiež veľa. Ako potom skladby nasadzujete do vysielania? Je to bežný postup ako v iných rádiách, že to za vás urobí plánovací softvér? Alebo tí moderátori majú naozaj takú voľnosť, že každá hodina je niečím výnímočná?
„Určitou kostru pro vysílání dělá náš hudební dramaturg. Ten tam nechává určité díry, kam oni dosazují skladby dle své nálady. Náš dramaturg Jirka Čerkl je výjimečný pokud jde o výběr hudby. Pečlivě si vše naposlouchává, hodnotí a odvádí obrovské množství práce. Jen my tady pořád mluvíme jen o běžným vysílání. Já bych chtěl říct i další věc, která je pro nás strašně důležitá. My produkujeme obrovské množství autorských pořadů. Týdně jich vyprodukujeme 10, co je na soukromé rádio naprosto nevýdané. Je to přibližně 520 pořadů do roka, a si vemte, že to děláme již pět let. Ty pořady pro nás dělají lidi jako je Vojtěch Lindaur, Jaromír Tůma, Petr Korál a další. Máme pořady, které dělají vyloženě muzikanti, jako Michal Ambrož z Jasný páky, chodí k nám Radim Hladík. Takže snažíme se, aby to bylo co nejvíc profesionální a citlivé muzikantské rádio zároveň pro ty fanoušky. Aby jsme jim nevnucovali něco, co oni nechtějí, ale naopak něco s čím se můžou ztotožnit.“
O produkci autorských pořadů
Keby to šlo vyjadriť percentuálne alebo podielovo, aký je podiel hudobného dramaturga a moderátora, ktorý práve vysiela, napríklad počas bežného denného prime-timu?
„Ono se to liší. Třeba Honza Tomek dělá blues. To znamená, že on si ty blues vybírá sám a nasazuje podle sví vlastní chuti. Nebo třeba dělá muziku z bývalého východního bloku – maďarské, polské kapely atp. Nebo Katka Kolínková má různé žáležitosti. Třeba když jsou narozeniny nějakého muzikanta, tak jednu hodinu hraje jeho. To znamená, že ta hodina se otevře něčím, co připraví dramaturg. Pak jsou tam určité záchytné body, které jsou velice citlivě připravené, ale ten moderátor má možnost a vůli vysílat dle svých představ.“
To, čo hovoríte sa ale pomerne zásadne vymyká dnešnej praxi v bežných komerčných rádiách, ktoré sú formátované podľa prieskumov. Sú nalinkované istými šablónami. Je tam symbióza programu, marketingu a prejavu moderátora, všetko je to spoločne nastavené. Akým spôsobom fungujete vy? Riadite sa tiež nejakými prieskumami alebo momentálne rádio funguje intuitívne a napriek tomu je počúvané?
„Našim hlavním ukazatelem je posluchač. Máme spoustu možností, kdy jsme s těmi posluchači v kontaktu a kdy víme, co oni chtějí a co nechtějí. To je pro nás hlavní ukazatel. Pro tyto lidi poskytujeme službu a pokud naši posluchači nebudou spokojení tak to s námi nebude dobrý.“
Akým spôsobom s nimi komunikujete? Cez vysielanie, cez promotion, alebo to kombinujete?
„Je to všechno. Třeba mě připadá smysluplný udělat pro ně veliký koncert. Pronajmout Sazka arénu, pozvat tam kapely, udělat pro 15 tisíc lidí koncert. Dát do toho ty peníze mi připadá daleko účelnější než abych nechal vyrobit spoustu billboardů, na které napíšu, že my jsme to nejlepší rádio, nebo jediné opravdové rockové rádio. To mi připadá… no není to náš styl.“
Ve druhé části rozhovoru se zaměříme na formátování rádií. Rádio Beat je totiž jednou z mála výjimek, kterých formát je tvořen na základě intuice. Názory ředitele Libora Pločka na hudební formáty a promotion si můžete přečíst v druhé části rozhovoru – Plošné průzkumy neděláme, s posluchači komunikujeme přímo.