Stále samí interpreti, stále samé písničky. To je nešvar, který se nezabydlel jen v českém éteru, ale i v sousedním Německu. Už před necelým měsícem jste si mohli přečíst o výzvě Rotationsverbot, která se snaží zabránit neustálému opakování písniček, hitů a muziky v německých rádiích. Chránit muziku před “škodlivými vlivy“ se rozhodla další výzva. Ta nese výstižné jméno: Savemusic.de tedy zachraňte hudbu.
Jak už název napovídá, výzva se prezentuje vlastní internetovou stránkou, kterou nalezneme na adrese www.savemusic.de. Jedná se o nekomerční iniciativu, která chce vyvinout tlak na zodpovědné lidi. Oficiálně byla stránka spuštěna minulý týden v pondělí 2. února. Během jediného dne se na ni podívalo 800 návštěvníků. Autoři projektu se snaží, aby se o výzvě dozvědělo co nejvíc lidí. Na německé stránce Mike Oldfielda proto dokonce naleznete zdrojový kód banneru, který si můžete okopírovat, pokud chcete na savemusic.de upozornit na svém webu. Stránek, kde banner najdeme je už docela dost.
A o co vlastně jde? Savemusic.de si klade za cíl dát v hudbě šanci novým talentům. K dosažení tohoto cíle má naplánované tři kroky jakési podcíle. První je krátkodobý a jde o to, oslovit co nejvíc lidí. Kdo s výzvou souhlasí, může se pod ní hned podepsat. Stačí zadat své jméno, věk, případně i email a adresu své stránky a co jste zač. Tady si můžete vybrat z možností jako člověk působící v televizi nebo rádiu, novinář, umělec, hudební fanoušek, pořadatel kulturních akcí, obchodník atd. Zatím se podepsalo 650 lidí, většinou mezi 20-ti až 40-ti roky. Najdeme tady i pár teenagerů a naopak pár těch, kteří už překročili padesátku.
Ten, kdo nechce, aby jeho jméno jen figurovalo na seznamu signatářů, ale chce vyjádřit svůj názor má prostor v 36-ti moderovaných diskusích. Fóra jsou dělena do skupinek podle tématických okruhů, kterými se zabývají. Např.: Castingy, Tvoje produkce, Koncerty, Business v hudbě apod. Že je diskuse moderovaná neznamená, že nepohodlné názory nemají šanci. Důkazem je příspěvek, ve kterém se jeho autor ptá, zda jde iniciativě o záchranu německé hudby, když je název stránky Savemusic v angličtině, ačkoliv německé Rettet die Musik znamená úplně to samé. V dalších diskusích si mohou začínající hudebníci vyměňovat zkušenosti s castingy nebo měnit hudbu a přitom se s ostatními pobavit o tom, jestli je takové počínání v pořádku. Získané “podpisy“ a diskusní příspěvky mají pomoct k vytvoření tlaku na lidi podnikající v oblasti hudby a také na politiky, zákonodárce, producenty, vydavatelství a další, neboť je potřeba, aby bylo stále jasno, že ten kdo rozhoduje o tom, jaká hudba má šanci a jaké ne, je konzument, tedy posluchač.
Druhý střednědobý podcíl je konfrontovat názory přispívatelů s těmi, kdo hýbou pákami ve světe hudby. Jejich reakce se budou na veřejnost dostávat jednak prostřednictvím stránky savemusic.de, ale autoři projektu doufají, že se během první fáze stane výzva natolik známou, že se konfrontace s “mocnými“ objeví i v tisku, televizi a rádiích. Aby se na výzvu nezapomnělo, chce se na veřejnosti připomínat zhruba každé 3 měsíce.
Poslední fáze a cíl celého snažení je dát šanci opravdovým talentům. Manažeři jednotlivých vydavatelství by měli konečně opět začít hledat schopné a nadějné umělce. Měli by proto mít dostatečný prostor pro rozhodování se, aby opět objevili kvalitu a měli také dost prostředků, kvalitu podporovat. Jinak ono hledání talentů upadne v zapomnění a posluchači si budou muset zvyknout na hudbu od vycastingovaných stars.
Ke konci článku, který je jakýmsi manifestem, nazývá autor iniciativu hnutím a ve větě s pravopisnými chybami zdůrazňuje, že MY jsme hlas konzumentů a tento hlas nesmí být ignorován. Aby tomu tak nebylo, je zapotřebí aby se celá věc neřešila jen diskusemi v malých skupinkách, ale je potřeba se sjednotit. Aby si někdo nemyslel, že se jedná o výzvu k revoluci, je zde upozornění, že se nejedná o výzvu k boji proti hudebnímu průmyslu, ale o hnutí, které chce v této branži změnit poměry.
Za celým projektem stojí pětice mužů mezi 26-ti a 35-ti lety. Duchovním otcem je Ingo Vogelman (31), muzikant, producent, grafik a webdesigner, který ačkoliv je němec pobývá převážně na Malorce. Ingo se věnuje hlavně elektronické hudbě a svou produkci z Malorcy zasílá všem zájemcům, kteří uvedou důvod, proč chtějí jeho hudbu slyšet. Upozorňuje ale, že pouhé poslouchání hudby není dostačujícím důvodem.
Dalším spoluautorem je šestadvacetiletý webdesigner Henrik Pohlman. Nejstarší Alex Schweigert je odborníkem přes informatiku a šéfem německé stránky Mike Oldfielda. I na té se snaží představovat neznámé skupiny. Jeho příspěvky a názory čtou i lidé, kteří hudební průmysl ovládají. Další osobou stojící za savemusic.de je Michael Ohnesorg. Ten je žijící legendou scriptového programování v Německu a jeho stránka jswelt.de je ve Spolkové republice největším archivem Javascriptů na internetu. Kromě toho má Michael Ohnesorg vlastní firmu provozující webhosting a žije, jak říká, mezi kravami a počítači. Posledním z pětice je Jan Schumacher. I on se zabývá webhostingem, byl dokonce jedním z prvních v Německu, a ještě nabízí síťová řešení.
Zvýšit návštěvnost stránky pomohou určitě i zprávy ze světa hudebního průmyslu. Nejedná se o žádné drby o zpěvácích, jde hlavně o články týkající se managerů. Zajímavá a pro autory výzvy potěšující je zpráva o tom, že v průzkumu mínění televizních diváků se 78 procent postavilo proti tomu, aby veřejnoprávní ARD a ZDF vysílaly castingové show jako Německo hledá superstar. Pro bylo jen 15 procent. Právě Německo hledá superstar je text, který se objevuje na bannerech, které Vás ke stránce savemusic.de přesměrují. Nápis je napsán docela obyčejným písmem, logo velké show, která běží v těchto dnech i u nás autoři nepoužili.
Oficiálním partnerem projektu je hamburské internetové rádio Radio42, které jakožto žánrová stanice hraje Chillout, Lounge, House a Groove. Žádná z terestrických stanic zatím projekt nepodporuje. Autorům iniciativy se podařilo na svou stranu získat i jedno hudební vydavatelství, které je druhým oficiálním partnerem. Tím je label BE52 RECORDS z německého Laufenu.Pokud se iniciativa prosadí, partnerů rozhodně přibude.
Doufejme že tento nápad není už předem určen k zániku a že tento a podobné projekty zvíří stojaté vody hudební produkce. Ale ruku na srdce, prosadit se a odlišovat se, jsou dvě věci, které se nesnáší příliš dobře.