Od 8. března vysílají stanice sítě Rádií HEY! z jednoho regionálního studia s odpojovanými zpravodajskými vstupy pro regiony. Připomeňme, že v minulosti se vysílalo z českého a moravského studia. Nyní je vše jinak, situaci navíc pečlivě monitoruje RRTV. Programové změny vysvětluje v rozhovoru pro RadioTV výkonný ředitel Rádií HEY! Karel Hromádka.
Český éter opustilo další normalizační rádio, Rádio Hey! Čechy loni přestalo hrát československý pop a přesídlilo na rockovou hudbu doplněnou o informace ze sportu. Praha a Čechy už tak neslýchají slogan „Hey – česky a nej„, nově se jednotně identifikují jako „Rock a sport – to můžeš!„. Rádio Hey podle týdeníku Strategie hledá nové partnery pro propagaci stanice.
VÍCE INFORMACÍ: Hey! míří na rock a sport, má i nový web
Posluchači Rádia Hey! Morava nově dostali program produkovaný z Prahy, mnohdy si stěžují na to, že Rádio Hey nehraje rock, nýbrž pop. To však výkonný ředitel Karel Hromádka odmítá: „Pouštět se do debat co je ještě rock a co již rockem není, mi přijde dětinské a v určitých případech až šovinistické. Kdo má patent na to určovat, jak má správná rocková hudba vypadat? Dobu, kdy to někdo nařizoval, už máme snad za sebou.“
Cílem změn je jasněji definovat cílovou skupinu stanice, místo žen chtějí Rádia Hey! přilákat muže ve věku 30 – 40 let. Rádia Hey! nyní jasněji konkurují například Rádiu Beat. Situací se musela začít zaobírat i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), důvodem byly podněty posluchačů. Jak už ale bylo řečeno, změna hudby může být skutečně jen subjektivní.
K TÉMATU: RRTV bude zkoumat vysílání Rádia Hey
Rozhovor s Karlem Hromádkou, výkonným ředitelem Radií HEY!
RadioTV: Od března se moravské a české studio Rádia Hey! spojilo. Nyní přináší obě centra shodný program. Proč jste se rozhodli jít touto cestou centrálního modelu? Není to vzdálení se posluchačům?
KAREL HROMÁDKA: V první řadě musím podotknout, že názor na shodu programu je lichý, neboť nám to licenční podmínky nedovolují. Proto řádně odpojujeme do všech regionů, nejen na Moravě, ale i v Čechách. V žádném případě se nevzdalujeme od modelu regionálního vysílání a ani to v budoucnu neplánujeme. Naši posluchači budou vždy seznamováni s děním v lokalitě, kde rádio právě poslouchají.
RadioTV: Změna se dotkne zejména posluchačů na Moravě, zaznamenal jsem nespokojenost s hranou hudbou. Podle některých ohlasů to už nehrajete výhradně rockovou hudbu, ale často lovíte i v popových vodách. Osvětlete nám prosím hudební změny v playlistu moravského studia. Přistoupili jste k výraznější změně nebo se jedná jen o subjektivní dojmy? Jaké ohlasy zatím od posluchačů získáváte?
KAREL HROMÁDKA: Pokud se podíváme na změny, které se v udály ve formátu Rádií Hey!, dotkly se zejména Českého okruhu, kdy „normalizační“ pop nahradila rocková hudba, navazující na formát Moravského okruhu. Pohled objektivní optikou, nabízí jednoznačné konstatování, že byl zachován rockový sound. Ten jsme pouze přenastavili na základě několika výzkumů a testování, které pro nás zajišťovaly renomované společnosti, pracující pro nejúspěšnější rozhlasové stanice. Přiznávám odklon od menšinových žánrů, ale musíme si uvědomit, že síť Rádií Hey! je finančně náročný projekt a že nebylo dlouhodobě možné stagnovat na pozicích, které zásadně ohrožovaly ekonomickou stabilitu. Rádio tohoto rozsahu již není možné vytvářet jako „studentskou“ vysílačku.
Pouštět se do debat co je ještě rock a co již rockem není, mi přijde dětinské a v určitých případech až šovinistické. Kdo má patent na to určovat, jak má správná rocková hudba vypadat? Dobu, kdy to někdo nařizoval, už máme snad za sebou. Setkal jsem s názorem, že například Chinaski nebo Kryštof nejsou rockovými skupinami. Jenže jejich jména najdete jako headlinery největších tuzemských rockových festivalů a pravidelně se umísťují na předních místech anket rockových kapel. Z toho vyplývá, že oprávněně do vysílání patří.
Co se týká ohlasů posluchačů, musím přiznat několik negativních reakcí, ty ovšem již převyšují názory pozitivní, ostatně úprava playlistu probíhala dlouhodobě a o správnosti směru vypovídají i čísla z posledního Radioprojektu. Ta patřila k jedněm z nejvyšších v historii.
RadioTV: RRTV se začala zaobírat situací okolo Rádia Hey, prozatím monitoruje vysílání. Budete případně žádat o změnu licenčních podmínek kvůli programu? Nebo kvůli hudbě?
KAREL HROMÁDKA: Všechny změny jsme pečlivě zvažovali a některé kroky jsme s RRTV konzultovali tak, aby vše bylo v souladu s licenčními podmínkami. Monitorování vysílání je z pohledu RRTV procesní krok. Pokud Rada shledá v našem vysílání zásadní nedostatky v rozporu se zákonem, jsme připraveni je pochopitelně odstranit.
RadioTV: Předpokládám, že je program produkován z pražského studia. Jak je to se zprávami, vysílají se zvlášť pro Moravu a Čechy?
KAREL HROMÁDKA: Zprávy odbavujeme stále stejným způsobem tak, jak tomu bylo vždy. V celou zprávy národní a v půl odpojené zprávy, speciálně vytvářené pro regiony: Praha a Střední Čechy, Severní Čechy, Východní Čechy a Vysočina, Brno a Jižní Morava, Ostrava a Slezsko.
RadioTV: Co se stane s bývalým moravským studiem a jeho moderátory? Počítáte s některými i nadále?
KAREL HROMÁDKA: Všichni kvalitní moderátoři, bez rozdílu toho, zda jsou z Moravy či z Čech, dostali nabídku podílet se na tvorbě programu Rádia HEY! i nadále. Někteří tuto nabídku akceptovali. Jiní nikoliv.
RadioTV: Neobáváte se, že kvůli změnám hudby odejde větší počet posluchačů?
KAREL HROMÁDKA: Co se týká obav z odlivu posluchačů, tak ty máme stejné, jako každý provozovatel soukromého vysílání a proto se snažíme přinášet inovační programové prvky tak, abychom udrželi krok s konkurencí.
RadioTV: Koho považujete momentálně za svou největší konkurenci?
KAREL HROMÁDKA: Za tu považujeme každého, kdo dělá svou práci kreativně a dobře.
RadioTV: Loni se české studio Rádia HEY začalo hrát rockovější hudbu a pop pomalu zmizel. Jaké ohlasy jste po tomto přeformátování (navíc s sportem v programu) zaznamenali?
KAREL HROMÁDKA: Přeformátování v Čechách považujeme za úspěšný krok a posluchačská základna reaguje velmi pozitivně. Stejně jako na Moravě jsme se primárně zaměřili na cílovou skupinu „Husákových dětí“ s tím, že významným kontentem se stalo sportovní zpravodajství. To sice zvýšilo podíl mluveného slova, ale zároveň jsme našli vlastní prostor v zahušťeném éteru. Podobné formáty jsou v Evropě i Americe velice úspěšné a věřím, že se nám podaří tuto myšlenku prosadit i u nás.
RadioTV: Děkujeme za rozhovor.