Doby, kdy moderátor sám vybíral a pouštěl do vysílání muziku, jsou dávno minulostí. Dnes má toho moderátor na práci podstatně méně, písně jsou automaticky odbavovány z počítače podle playlistu sestaveného hudebním dramaturgem a moderátor kromě výjimečných případů (např. písničky na přání) tok hudby ovlivnit nemůže.
Kromě speciálních hudebních pořadů je dnes téměř na všech rádiích hudební playlist skladbu po skladbě naplánován hudebním dramaturgem. Takové plánování většinou probíhá jeden den až týden dopředu a hudební dramaturg samozřejmě neskladá playlist manuálně po jedné písničce, samotný výběr skladeb provádí plánovací software. Prakticky monopolní postavení na čaském trhu má v této oblasty systém Selector od firmy RCS.
Takový software je třeba nejdříve naučit formátu stanice, což je právě práce hudebního dramaturga. Ten stanoví, kolik bude v hodině českých písní, kolik zahraničních, na kterém místě hodiny má být popová skladba, kde softrocková a kde novinka. Také může stanovit, že první píseň po zprávách bude svižná a výrazná a hodina bude končit „ploužákem“.
Nejdůležitější prací hudebního dramaturga je ovšem rozdělení všech hraných písní (v Česku se jejich množství pohybuje od několika málo stovek u hitových stanic až po tisíce) do skupin podle četnosti rotace. Tzv. rotace A obsahuje obvykle 10 až 20 skladeb, které jsou momentálně nejoblíbenější, a tyto skladby se do vysílání dostávají nejčastěji. U hitových stanic typu Evropy 2 může takový interval být i kratší než tři hodiny, průměrné AC radio rotuje áčkové skladby po šesti až osmi hodinách.
Hanousek: Občas jsem překvapen, jak málo skutečných hitů se urodí
Jedním z nejzkušenějších dramaturgů u nás je Jan Hanousek, který v současnosti plánuje muziku rádií Impuls a RockZone. V minulosti určoval také hudební zaměření plzeňských stanic Karolína, Šumava a FM Plus.
Můžete stručně popsat, jak planování muziky probíhá?
Zjednodušeně řečeno – naplánujete 24 hodin hudby.
Každá písnička v hudebním programu je na svém místě plánována cíleně – pořadí, jednotlivé kombinace, energie, styl, poměr starších a novějších. Jinak hraje rádio ráno, jinak odpoledne nebo v noci. Liší se i víkendy a všední dny.
Na základě čeho se hudební dramaturg rozhoduje? Berete v potaz playlisty zahraničních a konkurenčních českých stanic?
Nebereme v potaz zahraniční ani české stanice. Zahraniční nemůžeme brát v potaz, protože se nepohybují na našem trhu. Liší se jejich konkurenční prostředí i cílova skupina, jejíž požadavky mohou být v různých zemích
odlišné. A z českých stanic těžko můžeme někoho kopírovat, protože každe rádio má nebo by mělo mít svoji strategii, z níž by bylo chybou opisovat jen určitý prvek. Dlouhodobě by takové opisování nemohlo fungovat.
Používáte při rozhodování telefonické průzkumy? Jak moc ovlivňují vaše rozhodování? Býváte jejich výsledky překvapen?
Průzkumy používáme a ovlivňují nás velmi, jinak bychom je nedělali. Občas jsem překvapen, jak málo skutečných hitů se dejme tomu za rok nebo za dva urodí.
Má na playlist Impulsu nějaký vliv žebříček IFPI?
Nemá. Impuls ani RockZone se na tomto žebříčku nepodílejí. Sleduju ho, ale nenasazuju podle něj, protože si muziku sami testujeme.
Jakým způsobem vybíráte do vysílání novinky?
Ty novinky souvisi s testy. Impuls není rádio, od něhož se novinky očekávají, proto novou muziku moc nehrajeme. Jinak je to s novou českou hudbou, tam nasazujeme novinky hodně brzy.
Může jeden dramaturg současně programovat odlišné formáty jako Impuls a RockZone? Nedělá mu to problémy?
Nedělá. Konečně můžu při plánování RockZone využívat i skladby, které jsem si ještě před existencí tohoto rockového rádia mohl pouštět jen pro sebe. A kdybych si někdy nebyl jist, je tu Pepa Vlček a to je chodící rocková
encyklopedie.
Dá se nějak srovnat náročnost plánování tří stanic regionálních (FM Plus, Karolína a Šumava) s programováním celoplošného Impulsu?
Plánování rádia nezávisí na jeho velikosti. Není rozhodující, jestli je to lokální, regionální nebo celoplošná stanice. Musíte pečlivě prozkoumat
terén, na němž má dané rádio pokrytí, zvolit cílovku a především správně nastavit hudební formát. A to se vám může a nemusí podařit jak u celoplošky, tak u regionálky. Celoploškám se obecně přikládá větší význam, ale není dobře
podceňovat lokální rádia, která jsou hudebně pečlivě vyprofilovaná a ve svém působišti úspešná.
Můžete vyzdvihnout jednoho ze svých konkurentů, který podle vás programuje muziku v Česku nejlépe?
Evropa 2 a Radio Beat.
Které zahraniční stanice osobně posloucháte? Ať už profesně nebo čistě pro potěšení?
Už se s tím možná trochu opakuju, protože odpovídám vždycky stejně. Líbí se mi Antenne Bayern. Poslouchám jej dlouho, protože jsem ze západních Čech a tuto stanici tam vždy bylo možné poslouchat ještě před internetovým boomem na obyčejném příjimači. Zajímavé je pozorovat její tradiční soupeření s veřejnoprávním Bayern3. Za poslední rok ze Antenne velmi dobře vyprofilovalo na současném pop-rocku a jeho poslechovost výrazně stoupla. Ale nejsem si jist, zda by jejich program byl úspěšný i u nás.