Vánoční promotion v českých rádiích má nejčastěji podobu rozdávání vánočních dárků posluchačům přímo ve vysílání. Snad díky nevlídnému počasí jen málokteré rádio jede za svými příznivci do ulic, takže atraktivních nápadů v oblasti off-air promotion je poskrovnu. Vyplývá to z předvánoční ankety RadioTV mezi programovými řediteli českých rádií.
Podle ohlasů, které jsme z ankety získali, se značná převaha rádií snaží své vysílání vánočním svátkům přizpůsobit výběrem muziky i změnami programu, najde se ovšem i pár výjimek, které se snaží obecnému trendu příliš nepodléhat. Do této skupinky patří některá pražská rádia – např. RockZone a Radio Info – a jakékoliv změny muziky v souvislosti s vánocemi odmítá např. programový šéf Evropy 2 Petr Vladyka.
Dárky, dárky a zase dárky…
Jak již bylo zmíněno, nejčastější metodou, jak ve vysílání a promotion akcentovat vánoce, jsou podle programových šéfů, kteří reflektovali na dotazy RadioTV, soutěže o vánoční dárky, případně obdarovávání posluchačů v souvislosti s písničkami na přání. Se soutěžemi je často spojena také nějaká forma charitativní akce.
Petr Vladyka – Evropa 2: Zaměřili jsme se spíše na období před Vánocemi – pro naše posluchače jsme
připravili unikátní soutěž, v níž po dobu dvou předvánočních týdnů rozdáváme každý všední den tři domácí kina.
Lenka Mahdalová – Kiss Publikum: Všechno jsme odstartovali už několik dnů před Vánocemi naší tradiční charitativní akcí „Strom splněných přání“. S našimi posluchači si zahrajeme na Ježíška pro více než 650 dětí z 21 dětských domovů v dosahu našich frekvencí. Letos se patronem této naší charitativní akce stal herec Josef Dvořák.
Vše funguje velmi jednoduše. Na 5-ti frekventovaných místech v regionu jsme rozmístili naše vánoční stromy. Od dětí z dětských domovů jsme zjistili, co si přejí od Ježíška a naši moderátoři každý den u našich stromů vyzývají posluchače, aby tyto dárky v hodnotě 100,- až 500,- kč zakoupili. Už v této chvíli máme téměř „splněno“.
Michal Holý – Radio Olympic: Ve vysílání Rádia Olympic od 5. do 23.prosince rozdává své dárky „Oldies Ježíšek“.
René Hnilička – Kiss 98fm: Letos jsme odmítli čekat na Ježíška až do 24. prosince a pozvali jsme ho k nám na celý prosinec. A tak na vlnách Kiss 98 rozdává dárky (v podobě CD, knížek, poukazů apod.) už od 1. prosince, posledních 14 dní před Štědrým dnem dokonce každou hodinu (mezi 9. a 18. hodinou).
Bára Lukášová – Radio Hey Praha: Přihlašte se SMS vzkazem pro Ježíška do soutěže a čekejte až Ježíšek zavolá. Ohlásit se mu musíte slovy: Hej, je tam Ježíšek. Pak dostáváte malý dárek a máte možnost nahlédnout do kouzelné krabice, kde jsou dárky mnohem větší: televize, domácí kina, digitální fotoaparáty, zájezdy, technika do domácnosti apod. Nadělujeme až do 23. prosince.
Mirek Pelegrin – Radio Orion: Ze speciálních vánočních pořadů zmíním např. možnost, že každý posluchač může zavolat své vlastní vánoční přání, soutěž Vánoční stromeček, ve které hrajeme např. o hodnotné hračky, sportovní potřeby, hudební a filmové ceny, nebo pořady,
které náš čekají přímo v hlavních svátečních dnech: vyprávění dětí o Ježíškovi, playlist plný koled nebo vánoční pohádky na první svátek vánoční ráno, kdy rodiče chtějí spát a děti jsou netrpělivé a chtějí si
hrát s dárky…
Roman Teistler – Radio Karolína: Od pondělí do pátku proběhne vánoční soutěž o vánoční balíčky. Lidé posílají rýmované sms, ve kterých je slovo Karolína. Ty nejlepší odměníme.
Martin Kolovratník – ČRo Pardubice: Již od prvního prosince běží speciální soutěž „Vánoční pexeso“. Na principu klasické hry odhalujeme ve vysílání různé symboly. Soutěž vyvrcholí velkým finálovým kolem na Štědrý den v 11 dopoledne.
Zdeněk Skřivánek – Hey Profil: Do 23. 12. běží ve vysílání Radia Hey Profil „Pošta pro ježíška“ (o spoustu cen od zájezdů, domácího kina, další elektro, hračky po zlato a kosmetiku).
Ondřej Nováček – ČRo Vysočina: Betlém regionu – posluchači vyrábí figurky do Betlému. Až to spočítáme, budeme aspirovat na zápis do české Guinessovy knihy. Vycházíme z toho, že Vysočina je tradiční kraj betlémářů. Betlém je vystaven v jihlavském Prioru. Daruj hračku s Českým rozhlasem – pro sedm dětských domovů v našem kraji se vybralo zhruba 1000 hraček na základě dětských přání.
Vladimír Keblúšek – Radio Egrensis: Na vlnách Radia Egrensis probíhá již od začátku prosince sms vědomostní soutěž o hodnotné ceny: 1. cena – 50.000,- Kč., 2. cena – širokoúhlý televizor.
Edith Svobodová – Radio Děčín: Soutěžíme 14 dní před vánočními svtáky – každý den soutěž o jednu cenu.
Tomáš Domečka – Radio DeeJay: Využili jsme svého media k poněkud nezvyklému způsobu vánočního a novoročního přání našim známým, kolegům a klientům. Těm jsme zaslali v předstihu unikátní osobní přání s uvedeným datem a časem, kdy jim moderátor osobně živě popřeje přímo v éteru radia DeeJay. Takových přání odvysíláme stovky, což samozřejmě znamenalo i vytvoření stovek unikátních miniscénářů.
Dále do Vánoc hrajeme SMS soutěž o 50.000,- ,televizor a digi foťák. V týdnu po vánočních svátcích pak vyhraje autor nejlepší prosincové napalovačky pořadu Vadí
Nevadí poukaz za 20.000,- na silvestrovský (nebo jiný) pobyt kdekoliv po Evropě.
Jan Menger – ČRo Regina a Region: Ve vysílání ČRo Regina i ČRo Region, Středočeský kraj vánoční soutěž „Chyťte si svého kapříka“, ve které každý všední den posluchačům rozdáme devět (na Regině) resp. pět (na Regionu) kaprů.
Michal Balík – Fajn Radio: Fajn Vánoční nakládačka – 3x denně od rána do večera nadělujeme pro naše posluchače super dárky jako např. domácí kino, digitální foťák, snowboard … Celá soutěž je založena na principu hry „Pexeso“: Na fajn radiu máme dva Fajn adventní kalendáře ZLATÝ & STŘÍBRNÝ. Každý kalendář má 24 dvířek (políček). Pod každým číslem v každém kalendáři se skrývá jiná výhra. Ten, kdo zavolá jako první po výzvě moderátora a v soutěžním kole odkryje DVĚ STEJNÉ VÝHRY (shodná pole) vyhrává dotyčný dárek a má Vánoce už teď.
Vánoční úklid a kapříci
Některá rádia přece jen do ulic vyjedou. Např. Radio Vysočina vozí lidem před nákupní centra, na náměstí atd. svařák a perníčky. „Pro děti z dětskych domovů a ústavů máme strom splněných přání, ve vysílání si posluchači mohou přímo on-air rozbalit svůj vánoční dárek už teď,“ říká programový šéf Vysočiny Zdeněk Koudelka.
Jednou z mála oblíbených venkovních promoakcí je prodej kaprů. 22. prosince se v rolích prodavačů kaprů ocitne ranní tým Radia Kiss Publikum a posluchači si budou moci svého šupináče odnést zdarma přímo od supermarketu. 23. prosince proběhne akce „Chyťte si kapříka“ v Pardubicích na Třídě Míru, kterou uspořádá Radio Hey Profil.
Ani tentokrát nezklamalo brněnské Radio Krokodýl, které do českého éteru příležitostně přináší osvědčené marketingové počiny ze zahraničí. „Rádio Krokodýl tradičně chystá pro posluchače vánoční úklid – naše rádiová četa uklidí, povysává, utře prach, prostě ušetří peníze i čas našim posluchačům,“ uvedl programový ředitel Marek Berger.
Ve druhém dílu tohoto malého seriálku se zaměříme na hudební playlisty v době vánočních svátků.