Ve středu 14. listopadu 2007 mezi šestou a osmou hodinou ranní jsem se zaměřil na bývalé světové centrum všech obuvníků, konkrétně jsem pozorně naslouchal vysílání Radia Zlín. V každém krajském éteru nalezneme alespoň jednu beztvářní hmotu, která vyplňuje hluchá místa tupým hlukem, jenž je pro moderního městského člověka životně důležitý.
M O D E R Á T O R K A
Bezva ráno – tak se jmenuje pořad, který by měl zpříjemňovat vstávání ve Zlínském kraji. Vzhledem k rekonstrukci internetových stránek nemohu napsat více údajů včetně toho, zda Jitka Pospíšilová moderuje tento pořad pravidelně.
Při hodnocení hlasového projevu se opět dostáváme do zatuchlého bahna zaměnitelné uniformity. Jitka Pospíšilová svůj hlas balí do umělohmotné bodrosti a žoviálnosti a svá ústa tvaruje do vyžadovaného a protivného „smajlíka“. V českém prostředí není výjimečná směrem nahoru nebo dolů. Tyto mluvící hlavy bez osobnosti tvoří v našem rozhlasovém ovzduší jednolitou masu, která je ve své šedivosti nezničitelná.
V daném bloku průměrnosti představuje Jitka Pospíšilová to lepší, co rozhlasové stanice nabízí. Mluvila srozumitelně, často hlásila přesný čas, kontakt s muzikou měl odpovídající frekvenci a vstupy byly připraveny na slušné úrovni. Z údaje, že toho dne byl Světový den diabetes, vytvořila telefonickou a sms anketu s otázkou „Čím si – kromě cukru – dokážete osladit život?“ V té chvíli se Jitka Pospíšilová až příliš často měnila ve čtenářku posluchačských sms a veškerá invence byla utlumena na minimum. Navíc s předčítáním „esemesek“ vstupovala do písní a to i ve chvílích, kdy o nějakém „fade outu“ nemohla být ani řeč. Toto monotónní čtení posluchačských zprávy se dokázalo velice rychle omrzet. Jeden živý telefonát pak anketu okořenil, avšak jen do dalšího vstupu, kde opět vládly sms.
Občas se přece jenom objevily jiné a zajímavější informace. Ty ale byly v celkovém dojmu dokonale utopeny ve zjevné vášni posluchačů Radia Zlín v posílání textových zpráv. Touha „prostých lidí“ po kontaktu se svou stanicí je určitě záviděníhodná, ale čeho je moc…
R E D A K C E
Ranní zpravodajství se honosí zavádějícím názvem 1. zprávy. V šest ráno jsem tomuto názvu ochoten uvěřit, ale když vám do hlavy cpou tento nafouklý název každou čtvrt hodinu, vkrádá se na jazyk otázka, zda nemohou být 1. zprávy jenom ty první.
Tohle je však pouhý šťouchanec na okraj, protože zpravodajství na Radiu Zlín je zajímavé, košaté a kvalitně zpracované. Ve středu jej měla na starosti Hana Srncová. Co 15 minut se člověk dozvěděl nové informace z regionu, Česka, zahraničí, sportu, počasí a dopravy (opakovat se začaly některé důležité zprávy až mezi sedmou a osmou). Vždy o tři čtvrtě proběhly ekonomické zprávy, které vyčerpávajícím způsobem informovaly o cenách pohonných hmot v kraji.
Motoristům byl věnován také pořad Blinkr, kde Petr Uhřík radil, jak nejlépe přezout na zimní pneumatiky. Vzhledem k četnosti pořadů věnovaných řidičům překvapí slabé dopravní zpravodajství. Nevyzpytatelné počasí, jež vládne nad oblastí, kde lze Radio Zlín naladit, by mělo vybízet k důkladnému pohledu do problémových míst a ne jen do Zlína a Otrokovic. Spoléhání se na obětavé posluchače, kteří do rádia volají přímo z míst komplikací, je pouhý alibismus.
Pěknou porci zajímavých informací obsahuje pořad Kalendárium pro dnešní den. Bohužel se muž, který jej sestavil, nepředstavil, a tak pro mě zůstal v anonymitě. Novinky z oblasti hudby pak zpracoval Jakub Ohnutek v pořadu Music news.
M U Z I K A
Radio Zlín samo sebe prezentuje jako „hudební rádio“. Určitou základní hudební dramaturgii lze v ranním vysílání vypozorovat. Jednotlivé skladby zde hrané můžeme umístit do širokého středního proudu – občasný něžný výkyv nějakým směrem byl pochopitelný a žádoucí. Někdy to šlapalo víc, někdy zase pořádně drhlo, ale stopy vůle po logickém řazení se našly.
Horší to bylo se způsobem, s jakým se na této stanici zachází s jednotlivými písněmi. Věcně odůvodněné „fade outy“, které jsou navíc krátké, nepředstavují problém, ale na Radiu Zlín to opravdu přehánějí. Někdy jsem měl pocit, jakoby moderátorka čekala na první refrén, po kterém stáhla muziku a jala se číst posluchačské sms.
Jestli se chci profilovat jako hudební stanice, nemohu se k hudbě chovat takto hrubě a buransky.
O B A L + R E K L A M A + I N T E R N E T
Radio Zlín svou beztvarost a bezpohlavnost dotáhlo téměř k dokonalosti. Znělek je tak málo a jsou tak nenápadné, že často ani nevíte, jakou rozhlasovou stanici posloucháte. I jejich zpracování postrádá sebemenší nápad a originální myšlenku (ženský zpěv: „Dobrééé rááno“ nebo „Rááádio Zlííín“). Rozhodně netoužím po uječeném masírování posluchače po každé písničce nebo větě, ale určitá míra agresivity je potřebná.
Množství reklamy je v únosné míře a dle zažité formule její kvantita roste s postupujícím časem, nikdy však nepřekročí mez otravnosti. Mnoho jednotlivých pořadů a rubrik je na Radiu Zlín sponzorováno, někdy pak dochází k zvláštním situacím, kdy krátkou dopravní informaci zabalí reklama až dvakrát delší.
Internetové stránky jsou v současnosti v rekonstrukci. Lze se dostat pouze na staré stránky, jež už zarostly plevelem a býlím. Vzhledem k proklamované neaktuálnosti by hodnocení nebylo fair.
Z Á V Ě R
Radio Zlín patří v sekci stanic bez vlastní tváře k tomu lepšímu. Příjemným překvapením je kvalitní a bohaté zpravodajství. Také elementární hudební dramaturgie je mezi rádii tohoto formátu bohužel ojedinělý jev. Naopak velmi častým jevem je obhroublé zacházení s jednotlivými písněmi, které praktikují i zde.
Hodnocení (1=nejhorší, 5=nejlepší)
Moderace – 3 body
Redakce – 4 body
Muzika – 3 body
Obal, reklama, internet – 3 body
Celkové hodnocení – 3,25 bodu