AKTUALIZACE 10:28 – Jihlavské Rádio Dálnice podle informací tamního DX clubu přerušilo FM vysílání na kmitočtu 99,4 MHz v oblasti Jihlava-Pávov a přidruženém kmitočtu 91,7 MHz pro oblast Větrný Jeníkov. Stalo se tak přibližně před 12 dny. Oba vysílače momentálně šíří pouze nosnou frekvenci. Přinášíme vyjádření majitele licencované společnosti Radima Pařízka.
Dálnice prý vysílá, tvrdí její majitel
O stanovisko jsme požádali majitele a ředitele společnosti Route Radio Radima Pařízka, který je zároveň architektem projektu Rádia Dálnice. V krátké textové zprávě pouze uvedl, že Rádio Dálnice vysílá a bude vysílat i nadále. Příjem v oblasti je ale podle našich informací zatím velmi problematický. Jak nám potvrdil jeden z posluchačů nacházející se v blízkosti čtyř kilometrů od vysílače, momentálně nelze na frekvenci 99,4 MHz zachytit program Rádia Dálnice. „Jede mi tu 99,3 MHz z Pradědu (Rádio Evropa 2), ale Rádio Dálnice nikoliv. Je možné, že vysílá s minimálním výkonem. Zkoušeli jsme to v neděli u vysílače a ten mlčel,“ napsal dotyčný posluchač.
Čekání na dokrývače
Projekt rádia, které má za cíl pokrýt většinu významných dopravních úseků v České republice patří mezi nejkontroverznější počiny na zdejším rozhlasovém trhu. Za touto stanicí stojí majitel úspěšného moravského Rádia Čas Radim Pařízek, který si pro tento účel nechal zkoordinovat 39 kmitočtů. Kontroverzi vzbudil především tím, že frekvence se v mnohých oblastech několikanásobně překrývají a jde vesměs o vysílače s minimálním výkonem.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání dala projektu zelenou díky kmitočtu 99,4 MHz v oblasti Jihlava-Pávov, který se stal zakládajícím kmitočtem celé sítě. Společnost Route Radio následně získala několik desítek dokrývačů napříč republikou. Vůči tomu se ohradili provozovatelé rozhlasového vysílání v dotčených oblastech a udělení kmitočtů soudně zablokovali. Nyní se čeká na rozuzlení navazujících sporů, kvůli čemuž se Rádio Dálnice dostává do nepříjemné situace. Základní licence a kmitočet mu patří a tudíž ho musí využívat. Projekt se ale nemůže zatím rozšířit do dalších plánovaných oblastí.
Teoretické pokrytí Rádia Dálnice v případě získání všech požadovaných nebo plánovaných frekvencí.
Přerušení vysílání by bylo překvapivé
Přerušení vysílání na hlavní frekvenci 99,4 MHz by nicméně bylo překvapivou zprávou. Podle informací Jihlavského DX clubu toto rádio nevysílalo téměř dva týdny. K přerušení mělo dojít už v průběhu 18.-19. ledna. Zatím ale není jasné, zda se jedná nebo jednalo pouze o plánovanou odstávku nebo technický problém. Vysílač v Jihlavě-Pávově šířil podle informací tamních DX-erů pouze nosnou frekvenci. V provozu je i minimálně jeden další vysílač pro oblast Větrný Jeníkov. Ten rovněž šíří nosnou frekvenci na 91,7 MHz (tato informace měla platit ještě v neděli).
Dálnice přesně plní předložený projekt
Každý provozovatel může v jednom roku přerušit vysílání maximálně na 30 dní. V případě, že prokáže odůvodněné technické překážky, může tuto lhůtu prodloužit na neurčito. Přerušení vysílání by pro Rádio Dálnice bylo v této fázi logické. Dokud soudy definitivně nerozhodnou o platnosti jeho licence a udělených dokrývačích, do té doby nemá pro majitele ekonomický smysl provozovat projekt dálničního rádia na jedné frekvenci. Pokud by i přesto vysílat musel, může stlačit náklady na minimum. Rádio podobných rozměrů s omezeným programem se dá provozovat za 30-40 tisíc korun měsíčně, pokud provozovatel využije všech dostupných synergií s jinými stanicemi ve své skupině.
Z hlediska nabízeného programu ale Rádio Dálnice přesně plní předložený projekt a licenční podmínky. Nabízí vícejazyčné dopravní zpravodajství a další rubriky a dodržuje stanovené podíly mluveného slova. Jeho internetová prezentace ale zatím nepřináší žádnou přidanou hodnotu. Obsahuje neaktuální dopravní zpravodajství ze začátku listopadu loňského roku a na webu nepřibývají ani nové články nebo promo materiály.
Pařízkovi nešlo o vysílání, ale jen „obsazení“ kmitočtů, které by mohly sloužit jako dokrývající jiným provozovatelům:-)))))
Existuje řidič, který získal (zaslechl) informace z Rádia dálnice?
…..Dálnice vysílá a bude vysílat….. = BOHUŽEL, DNES OPĚT ŽÁDNÉ POZITIVNÍ ZPRÁVY
Tak pánové! Když ze vzdálenosti 4.5km od vysílače a o 50m výše jak je on namířím vertikální tříprvek patřičným směrem, naladím proud Dálnice 99.4 totálně se topící v šumu, značně zarušen kmitočtem 99.3 Praděd. A to už i naladím 99.5 Zlín, než totok…:) Esli náhodou nejedou tak 1W, místo 800W?! Šak v neděli bylo u Bosche u D1 absolutní ticho!
Rádio Dálnice jsem jeden čas poměrně často poslouchal. Ve všedních dnech skutečně od brzkých ranních hodin do sedmé večerní jelo aktuální zpravodajství se živými vstupy, doprava několikrát do hodiny a dokonce sem tam i nějaká reklama a rozsáhlý hudební výběr. Modulace byla ale otřesná včetně nedobrého pokrytí, které je poměrně roztříštěné. Pravda, o Vánoc jsem Dálnici nenaladil, jen ke konci roku se o víkendech nevysílalo živě, ale jen hudba a jingle.
Jinak, že pan Pařízek tvdrí, že rádio vysílá, neznamená, že nemluví pravdu. Ono těžko mít zpětnou vazbu při nulové poslechovosti … Osobně proti tomuto projektu nic nemám, ba naopak, podle toho, co jsem měl možnost slyšel, tak by šlo o dobrý projekt, hudebně rozsáhlý, mainstreamový, ale to je logický krok a informace dostatečně naplněný. Myslím ale, že měl pan Pařízek spíše zvolit úspornější režim a najet v rámci možností na lokálnější obsah třeba více ve stylu country a pop-rocku s informacemi z Jihlavy s podtitulem dopravního zpravodajství „Jihlavané, vyrážíte na dálnici D1? Nalaďte si Rádio Dálnice …“. Možná by si tak vybudoval stálejší posluchačskou základnu.
Který metr dálnice máte na mysli?
Myslím spíše Jihlavu jako takovou a Větrný Jeníkov, protože na D1 Dálnice totiž nehraje :-) Tak být spíše tou vstupenkou na Dálnici … Kdo nasedne do auta a míři z Jihlavy či Větrného Jeníkova na Dálnici, tak si pustí „Déčko“, furt lepší než vysílat do prázda nebo „nosnou“ :-))) A k tomu se hudebně zatím vyhranit např. ke country a folku … Než sem dorazí Country Radio a než se rozhodne co a jak …
Bez RDS může vysílat, jako nějaký dětský rozhlasový krouže. Jak se bude cestou přelaďovat? To snad není ani sranda
Abych se přiznal, vůbec nechápu, proč má ještě licenci, když byla udělena 23. 1. 2009. Ani po dvou letech nejsou v provozu kmitočty, kterými Rada zaprasila pásmo. Čím okouzlili Radu, že mohou dva roky jen kecat o vysílání?
Přesně řečeno !! PROČ MÁ JEŠTĚ LICENCI ????
8.2. – výkon buď do 3W, nebo 800W, ale bez antény. I když to by snad PSV ochrana vysílač odstavila, ne?
Rádio Dálnice opět vysílá, běží tam i dopravní expres, ale bohužel vysílač má stále malý výkon. Hraje to potichoučku.