Rádio Hey je na obou stranách federace výrazně rozdílné

hey-sk-cz-iconČesko-slovenské Rádio Hey ještě donedávna nabízelo směsici „poctivého rocku“, a výhradně české a slovenské hudby. Záleželo od toho, kde jste si jej naladili. Nyní se stanice na obou stranách profilují a identifikují zcela odlišně, jakoby šlo o dvě nesourodé entity. Česká část sází na rock a sport, ta slovenská zůstala u domácí muziky a nízkorozpočtového programu po vzoru lokálních stanic.

Formát daný historicky

Síť rádií vysílajících pod značkou Hey začala vznikat postupně od roku 2001. U zrodu prvních tří stanic stál ostravský podnikatel Radim Pařízek, který je v českém mediálním světě známý nejen jako majitel a ředitel úspěšného moravského Rádia Čas, ale i jako budoucí držitel kompenzační licence pro digitální celoplošnou televizi Pohoda. Kromě toho stojí i za poměrně megalomanským projektem Rádia Dálnice, a má pověst jisté „šedé eminence“ české rozhlasové scény.

Formátování rádií Hey bylo zprvu dáno intuicí. Pařízkovo jméno je spojeno s rockovou kapelou Citron, a on sám prezentoval zrod rockových rádií Hey na Moravě jako splnění svého muzikantského snu. Jako první odstartovalo před osmi lety Rádio Hey v Ostravě a Opavě, které mělo původní název Rádio Fajront. Zakrátko se v Brně ozvalo Rádio Špica – to se jeden čas identifikovalo jen svou frekvencí 96.8 MHz. Obě stanice nabídly zajímavou směsici rocku, a zaujaly pozici „poctivá muzika“, kterou si získaly řadu příznivců.

Pražský Hey začal hrát jen česky

Když se ale v roce 2002 sjednotily obě stanice pod stejný název, přibyla do sítě i pražská pobočka, která se původně měla jmenovat TÓN FM. Nakonec převzala jméno Rádio Hey Praha a začala překvapivě hrát pouze českou hudbu. Podle tehdejšího hudebního ředitele Josefa Vlčka, který tento formát projektoval, to byla na přeplněném pražském rozhlasovém trhu jediná cesta, jak se odlišit. Do rockové podoby se totiž ještě předtím obléklo nové Rádio Beat, které mělo raketový nástup u posluchačů. Paradoxně, sám Vlček síť Hey zanedlouho opustil, a začal se podílet na programování pražské dvojky Rádia Impuls. A zde vsadil právě na rock – stanice dostala název RockZone.

Pražské Rádio Hey ale dlouho nemělo odvahu jít rockovou cestou. A tuto odvahu nenašly ani další pobočky sítě Hey, které byly integrovány v jiných regionech. Pardubické Rádio Profil se přeformátovalo rovněž na ryze českou hudbu, což mu způsobilo úbytek posluchačů v průzkumech poslechovosti. Rovněž česká měla být i liberecká stanice Rádio Hey Sever, její výsledky ale byly v tamní konkurenci rozpačité.

Česká muzika dorazila i na Slovensko

V průběhu roku 2004 získal majitel rádií Hey multiregionální licenci i na Slovensku. Rada pro vysílání mu přidělila lukrativní síť po zkrachovalém rádiu Hviezda FM, která zahrnovala vysílače v Bratislavě, Nitře, Ružomberku a Banské Bystrici. K tomu se přidalo i několik jiných uvolněných frekvencí. Investor akvizoval i fungující Rádio Zet v Žilině, které se formátově přizpůsobilo, ale provozně zůstalo samostatné. Formátově se provozovatel rozhodl vsadit výhradně vsadit na slovenskou a českou, což byl na slovenském trhu ojedinělý krok. Nicméně i hudební formát pomohl Rádiu Hey k zisku frekvencí, jelikož regulační rada argumentovala zejména programovým přínosem při udělení licence.

Sázka na formát ale na Slovensku nepřinesla očekávané výsledky. Rádio Hey se v průběhu roku 2007 potácelo na průměrných hodnotách od 20 tisíc do 40 tisíc posluchačů denně. O rok později sice byla jeho poslechovost téměř dvojnásobná a dosáhla rekordní hodnotu 77 tisíc, dále však nerostla. V průběhu posledních 18 měsíců osciluje na průměrných hodnotách od 56 do 68 tisíc posluchačů denně, což je pro multiregionální stanici velmi nízké číslo. Nejbližší konkurenti Rádia Hey na slovenském trhu mají několikanásobně víc posluchačů.

hey-web-czPohled na web Rádia HEY.cz, screenshot: RadioTV

Hey na Slovensku je rozpačité

Rádio Hey se ale s celoplošnou konkurencí nemůže srovnávat ani programově. Investice do moderovaných bloků a krátkého zpravodajství jsou podstatně nižší. V éteru figuruje pouze šest stálých moderátorských hlasů a dva zprávaři, zatímco od 18.00 hodin se vysílá pouze proud hudby. Programový útlum je důsledkem úsporného režimu, který byl zaveden po výměně dvou předchozích ředitelů a měl mít pouze dočasný charakter. Slovenskému Rádiu Hey chybí i výraznější investice do marketingu. Navzdory původním plánům nefunguje ani těsná spolupráce mezi slovenskou a českou pobočkou.

Tento fakt potvrzuje nejen formátová ale i vizuální stránka slovenského Rádia Hey, které i nadále používá původní oranžově-modré logo, zatímco česká pobočka již používá červeno-bílou kombinaci. Ani program na obou stranách nepřipomíná korporátní blízkost – na Slovensku se i nadále hraje jen domácí hudba, zatímco česká strana Hey se posunula k formátu Rock a sport.

Připisovat současný stav odlišnostem českého a slovenského trhu nelze. Formát na Slovensku je tvořen z větší části intuitivně a nikoliv na základě kontinuálního hloubkového průzkumu. Ten by si vyžadoval výraznější investice nejen do samotného provedení, ale i do následné marketingové komunikace.

hey-web-skPohled na web Rádia HEY.sk – jiné je logo i barevnost. Screenshot: RadioTV

Rock a sport je důsledkem sjednocení

Současný sportovní formát na české straně je zas důsledkem sjednocení české a moravské větve. Rádio Hey z historických důvodů hrálo na Moravě tvrdší rock, v české části zněl socialistický pop. Mnozí pozorovatelé se mylně domnívali, že jde o důsledek tiché dohody o nekonkurenci rádia Hey s Rádiem Beat. To se výrazně etabluje především v Čechách, na Moravu zatím příliš nepřesahuje. Rádio Hey tlačilo rock přitom jen na Moravě.

Formátová roztříštěnost celé sítě byla přitom překážkou i pro mediální agentury, jelikož pod stejnou značkou fakticky vysílaly dvě různé stanice pro naprosto odlišnou cílovou skupinu. Navíc, česká muzika Rádiu Hey nikdy příliš pozitivní výsledky nepřinesla. Stanice byla dlouhodobě ve stínu známějšího Rádia Blaník a některých regionálních stanic. I proto byl odklon od konzervativního formátu založeného na české hudbě pouze otázkou času. Nyní Rádio Hey sjednotilo programové směřování v Čechách i na Moravě. Rock z Moravy byl odlehčen a socialistický pop z Čech se posunul blíže k mainstreamu.

Rádio Hey se začalo identifikovat s důrazem na sport, a přizpůsobilo svůj hudební formát pop-rocku pro mnohem širší cílovou skupinu. Tím ještě více rozšířilo rozdíly mezi českou a slovenskou částí sítě. Programové sítě na obou stranách bývalé federace tak jsou nyní zcela programově nekompatibilní.

Autor článku: