Lukrativní středočeská frekvence 89.3 MHz zanedlouho zřejmě znovu ožije. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila vysílací licenci společnosti Joe Media, s.r.o, kterou vlastní Miroslav Pýcha. Po devíti letech tak znovu uzavřela jedno z nejvíce diskutovaných licenčních řízení a vybrala nového držitele frekvence. Rádio Sázava by se tak mohlo vrátit do éteru.
Historicky nejdelší souboj o frekvenci
Souboj o frekvenci 89.3 MHz patří mezi nejdelší a nejvíce diskutované kauzy na českém rozhlasovém trhu. Vše se začalo ještě v roce 2002, kdy se uskutečnilo licenční řízení na frekvenci původně vlastněnou Rádiem Presston. To bylo nucenu ukončit vysílání protože mu vypršela původní licence, a členové rady ji odmítli automaticky prodloužit protože provozní firma byla v problémech. Držitel licence rádia Presston se sice přihlásil do výběrového řízení o novou licenci. Jenže už tehdy bylo jasné, že ji nedostane. Pokud by totiž radní chtěli tomuto rádiu udělit znovu licenci, mohli to udělat přímo, bez nového výběru. Nakonec tedy RRTV zvolila v tendru na frekvenci 89.3 MHz podle očekávání jinou firmu.
Tou společností byla M-Publicity, s.r.o., kterou vlastnil Miroslav Pýcha společně se svým kamarádem Borisem Fišerem. Pýcha byl v té době známý jako majitel pražského Rádia Limonádový Joe. Zároveň byl autorem původního projektu Rádia Sázava, které získalo středočeskou frekvenci. Později se však ukázalo, že součástí procesu měla být údajná dohoda s jiným investorem, na kterého měla být licencovaná společnost následně převedena.
Pýcha chtěl rádio vlastnit a financovat sám, investorovi se to nelíbilo
Duo Fišer-Pýcha se ale rozhodlo od této smlouvy odstoupit a po zisku licence si Pýcha chtěl rádio ponechat a investovat do něj vlastní prostředky. To se ale nelíbilo druhé znesvářené skupině v rámci licencované společnosti, která zastupovala investora projektu. Následovaly dlouhé spory mezi dvěma znesvářenými skupinami, které dokonce vyústily v souběžné vysílání dvou odlišných rádií na stejné frekvenci. Následně musel zasáhnout Český telekomunikační úřad, který provoz obou navzájem rušených vysílačů zakázal protože nebylo možné právně jednoznačně určit, která ze stran vysílá legálně. Na jedné straně stál držitel licence, který produkoval vlastní program. Na opačném pólu figurovala servisní společnost, která tvrdila, že vysílá na základě platné servisní smlouvy (tu ale držitel licence zpochybnil). Celá první epizoda sporu skončila v červenci 2003, kdy soud zrušil licenci Rádia Sázava na základě žaloby jiných konkurenčních provozovatelů.
Rada následně opakovaně udělila licenci společnosti M-Publicity na projekt Rádia Nový Preston. Í toto její rozhodnutí soud zrušil. Frekvence 89.3 tak mlčela od roku 2004 a mlčí dodnes. Zatím poslední soudní spor byl ukončen v roce 2009, kdy Miroslav Pýcha dosáhl vyhlášení dalšího opakovaného licenčního řízení na tuto frekvenci. A v tomto týdnu Rada rozhodla, že licenci poprvé udělí společnosti Joe Media, s.r.o, kde je Miroslav Pýcha rozhodujícím společníkem.
Rádio Sázava přinese do středních Čech novou konkurenci. Ilustrační foto: archiv RadioTV (studio Rádia Dúha)
Pýcha: Satisfakce po devítiletém boji
Autor původního projektu Rádia Sázava byl po kladném rozhodnutí rady pochopitelně spokojený. „Jsem velmi rád, že po devíti letech snah se nám podařilo tuto frekvenci získat. Vnímám to jako ohromnou satisfakci a výzvu zároveň. Pochopitelně je zde možnost, že se některý z neúspěšných účastníků obrátí na soud, ale věřím, že tuto licenci nakonec uhájíme,“ řekl Miroslav Pýcha serveru RadioTV. V původním projektu Rádia Sázava vidí i nadále výrazný potenciál, i když se trh od roku 2002 změnil. Vysílač z kóty Benešov/Kozmice může s výkonem 5kW pokrýt významnou oblast středních Čech včetně velké části Prahy.
Rádio Sázava vysílá už několik let na internetu na www.radiosazava.cz. Zkušební stream nabízí hudební vysílání a několik moderovaných pořadů. Kdy přesně se objeví v éteru zatím není jasné. Miroslav Pýcha nicméně mluví o horizontu několika měsíců. Rozhodující bude i fakt, zda se bude soud znovu zabývat okolnostmi tohoto řízení. Stále totiž existuje možnost, že soud již jednou udělenou licenci zruší a celé řízení se bude muset opakovat. V podobných případech ale RRTV zpravidla uděluje licenci původnímu vítězovi, pokud splňuje zákonné podmínky. Toto opatření funguje jako dlouhodobý úzus, aby vítězná společnost nebyla vystavena právní nejistotě a neohrozila již probíhající investici. Jenže na licenci ani v tomto případě neexistuje právní nárok a vše nakonec závisí od správního uvážení členů rady a od kvality argumentů, které RRTV uvede ve zdůvodnění svého rozhodnutí.
Konečně, pamatuji Pýchu ještě jako radního. Jen nechápu, proč si vzal za vzor Zamotané příbuzenstvo Vlasty Buriana, když se stal svým vlastním společníkem:-)))
V Joe Media, s.r.o. má „jen“ 80%, ale dada media, s.r.o. je jeho 100%!!!
Že by to bylo na zapůsobení na Radu „obchodním“ plánem? Budu se těšit, že něco nového do éteru přinese.
Na Slovensku je výjimkou, aby fyzická osoba vlastnila plný podíl v licencované společnosti. Důvod je jednoduchý – když podíl vlastní právnická osoba, lze ji jednoduše prodat a není třeba souhlas Rady. Z tohoto pohledu se tedy divím, že společnost Dada media vlastní podíl na licenci pouze 20 procent :-)
Vždyť je to furt Pýcha:-)))
Z hlediska Obch. zákoníku a struktury společnosti JOE Media s.r.o. je toto uspořádání nejjednodužší. Navíc OZ neumožňuje mít více než 3 společností se stejným jediným společníkem a Pýcha už 2 takové jiné má… Tedy roto je tam pýcha + dada.
To jsou zapeklitosti. Jen by mě zajímalo, jak hraje Pýcha se sebou valnou hromadu společnosti. Jestli si nakonec neodporuje:-)))))))))))))
Inu je to tak, že jako že jako společník jsem na jednatele jako ďas… :-)))
Blaník dostal konkurenci :-))
Ano, bohužel další rádio blaníkovského typu zapráská eter.
Leda že by vysílali country, jako původní Presston.
Mezi námi, neumím si představit, že by Pýchovo rádio bylo něčím nové. Bude hrát stejná Sr..lejna, jako ostatní. Jemu snad šlo jen o prestiž získat licenci od bývalých „kolegů“:-)))
Pane Rottenbergu, pro korektnost nutno dodat, že Ethno rádio je něčím jiné a to rovněž provozuje pan Pýcha, i když licenci přímo nevlastní :-) ale máte pravdu, že pokud jde o 89.3 MHz, byla to ohromná hra o prestiž z obou stran (tj. Pýcha vs. bývalý investor).
Tak proč prudí na 89,3, když jako šedá eminence vysílá Etno?