Poměrně ambiciózní cíle si klade nový management české společnosti BBC Radiocom, která brzy změní svůj název i označení vysílaného programu. Vznikající zpravodajské Rádio Zet chce do tří let dosáhnout poslechovost ve výši 80 – 100 tisíc posluchačů denně. Omezí hudbu, ale začne vysílat reklamu.
Roční rozpočet je podobný jako v případě Rádia Česko
Podnikatelský plán nové značky na českém trhu počítá s investicemi a provozními náklady ve výši 22 milionů korun ročně. Projekt by se měl dostat do černých čísel za 4-5 let. Byznys plán dále počítá s dosažením denní poslechovosti v průzkumu RadioProjekt ve výší 80 tisíc posluchačů do dvou let. Do tří let by pak mělo Rádio Zet překročit hranici 100 tisíc posluchačů denně. „Chceme cílit na vzdělané publikum ve větších městech,“ uvedl výkonný ředitel skupiny Lagardere Active a jednatel BBC Radiocom Miroslav Hrnko. Pozice Rádia Zet na trhu by měla být někde mezi Radiožurnálem a veřejnoprávní stanici mluveného slova ČRo Plus.
Oslovit 100 tisíc posluchačů do tří let bude ale pro novou stanici skutečně náročný úkol. Zpravodajské Rádio Česko, ani samotná BBC World Service se k této metě ani jen vzdáleně nepřiblížila. Rádio Zet přitom chce tuto hodnotu dosáhnout v denním vyjádření, nikoliv v týdenním. Skupina věří, že svůj nový produkt dobře prodá nejen posluchačům, ale také inzerentům.
Lagardere hodlá zlepšit komunikaci zpravodajského rádia na trhu
Fakt, že stanice Rádio Česko ani BBC se ve své historii k hranici 100-tisíc posluchačů ani nepřiblížily, Fleischmann nepovažuje za směrodatný. „Umíme dělat rádio, umíme marketing, i proto věříme, že tento cíl je reálný. Navíc na českém trhu momentálně neexistuje zpravodajské rádio, takže v tom je naše výhoda,“ říká jednatel BBC Radiocom a šéf skupiny Lagardere Michel Fleischmann. „Rádio Česko ani BBC v minulosti nebyly příliš vidět. Mnoho posluchačů nemělo ani ponětí o tom, že podobná stanice existuje. To chceme změnit,“ dodává.
Ilustrační foto
Hrozí nejednoznačnost v rámci Radioprojektu?
Identifikace nové stanice bude v éteru různá. O něco horší to může být v průzkumu RadioProjekt, který bude poslechovost nové stanice měřit. Na frekvencích BBC totiž bude znít program dvou značek – minimálně 12 hodin denně zaplní Lagardere s projektem Radio Zet a minimálně 8 hodin denně bude patřit pořadům v angličtině, které dodává BBC World Service.
Vedení Lagardere se neobává případné nejednoznačnosti identifikace a s tím spojené zmatenosti posluchačů, která by mohla vést k nižším výsledkům poslechovosti nového rádia. Provozovatel hodlá prodávat inzerci pouze v blocích, které se budou identifikovat značkou Rádio Zet, a tudíž bude v průzkumu důležitá pouze poslechovost těchto bloků. Program Zet i proto hodlá vysílat ve všech nejdůležitějších částech dne – již od šesté hodiny ranní minimálně do šesté večerní.
Ve vysílání se postupně objeví i reklama
Vedení skupiny Lagardere potvrdilo i záměr vysílat na zpravodajském okruhu reklamu. Silným značkám chce nabídnout bonitní a dobře vyprofilovanou cílovou skupinu. Vzdělané publikum ve větších městech by podle představ managementu mělo být zajímavým produktem pro inzerenty. Své potenciální publikum však musí nová stanice přesvědčit i kvalitním programem, proto nelze očekávat zařazení reklamy příliš brzy.
První rok bude nová stanice v Radioprojektu nabíhat postupně. Relevantní data by měl mít provozovatel k dispozici po šesti měsících, nebo přibližně po roku. Až pak může v případě potřeby zařadit do vysílání reklamu. Ta se doposud na frekvencích BBC neobjevovala. Tato stanice je však v českém prostředí standardním komerčním subjektem, a proto by případnému zařazení reklamy do programu nemělo nic bránit.