ANALÝZA TÝDENNÍ POSLECHOVOSTI – Žádné změny se na vedoucích pozicích ani v tomto RadioProjektu neudály. Rádio Impuls dokázalo alespoň jednou týdně oslovit 2,145 milionu posluchačů ve věku 12-79 let. Na druhém místě je rádio Frekvence 1, to si týdně vybere k poslechu 1,875 milionu posluchačů, hned za ní je sesterská Evropa 2 s 1,800 milionem posluchačů. Meziroční vzestup zaznamenal ČRo 1 – Radiožurnál (1,378 milionu).
Vyplývá to z průzkumu poslechovosti RadioProjekt III.+IV. Q 2012, který pro RS SKMO zpracoval STEM/MARK a Median. Výzkum byl realizován v období 1. července – 19. prosince 2012. V této vlně RadioProjektu bylo dotazováno zhruba 15 tisíc náhodně vybraných respondentů. Věková struktura vzorku se pohybuje v rozmezí 12-79 let ve sledovaném období červenec – prosinec 2012.
Všechna následující data udávají počet posluchačů v tisících, jedná se o týdenní ukazatel poslechovost, tedy počet posluchačů, kteří danou stanici naladili aspoň jednou během týdne. V článku jsou uvedena výhradně čísla z celostátního pohledu. V článku se věnujeme jen zásadním posunům, kompletní výsledky přikládáme v přiloženém dokumentu.
Celoplošné rozhlasové stanice
Rádio Impuls bez problémů pokračuje v týdenních číslech přesahujících dva miliony posluchačů, konkrétně 2,145 milionu posluchačů, od minulého průzkumu poslechovosti se situace nezměnila, meziročně si stanice připisuje 65 tisíc posluchačů. Jedná se o 25. vítězství v řadě. „Velmi mě těší, že je Rádio Impuls kontinuálně již 72 měsíců v denní i týdenní poslechovosti a také v podílu na trhu první mezi celoplošnými rádii. Kdybych nevěděla, kolik práce stojí za naším prvenstvím, zdálo by se mi toto číslo neuvěřitelné,“ dodala k předchozím výsledkům Radio Projektu marketingová ředitelka Rádia Impuls, Karolina Šimová.
Frekvence 1 meziročně získala 5 tisíc, ladí ji 1,875 milionu posluchačů. V dopoledním vysílání mají nejvyšší podíl na rozhlasovém trh pořad Těžkej Pokondr a Dámský klub, výrazný nárůst zaznamenal polední drive Ruda z Ostravy. „Ukazuje se, že vsadit na zábavné pořady jako je Dámský klub či Ruda z Ostravy bylo správné a věřím, že se víkendový Dámský klub s Jirkou Babicou stane stejně úspěšným jako jeho předobraz vysílaný ve všední dny,“ říká Miroslav Škoda, ředitel rádia Frekvence 1. Martin Nováček, obchodní ředitel Regie Radio Music, k výsledku dodal: „Věřím, že nové formáty Frekvence1 jako je Víkendový Dámský klub s Jirkou Babicou, nebo rubriky na téma financí či zdraví, dávají v kontextu solidních výsledků poslechovosti smysl všem zadavatelům reklamy, kteří požadují především chytrý marketing.“
>> KOMPLETNÍ VÝSLEDKY POSLECHOVOSTI NA RADIOTV.CZ
Rádio Evropa 2 zaznamenala poslechovost 1,8 milionu posluchačů, což značí, že od minulého čtvrtletí získala 41 tisíc, meziročně 42 tisíce ztratila. Stanice zůstává jedničkou v cílové skupině 12-39 let a v kraji Praha, Libereckém a Karlovarském, nově též v Jihomoravském kraji: „Potěšilo mě, že poslední měření přineslo pozitivní výsledky ve všech důležitých aspektech. Kromě toho, že jsme dlouhodobě nejsilnější v cílové skupině mladých a na internetu, jsme meziročně posílili ve skupině ženy o téměř devatenáct procent. Ukazuje se, že programové změny, originální soutěžní koncepty a nové rubriky byly posluchači velmi kladně přijaty,“ komentuje aktuální výsledky rádia Evropa 2 ředitelka rádia Jitka Fürst. Na další sezónu připravuje stanice několik specialit, ty mají nadchnout nejen posluchače, ale též zadavatele reklamy.
Český rozhlas 1 – Radiožurnál dokázal v druhém pololetí roku 2012 oslovit alespoň jednou týdně 1,378 milionu posluchačů, meziročně tak získal 83tisíce nových lidí. Vzestupný trend potvrzuje též Dvojka ČRo, týdně má 696 tisíc posluchačů, což je meziroční nárůst o 76 tisíc. Jak si vedou další stanice Českého rozhlasu? ČRo 3 – Vltava sice od minule ztrácí 21 tisíc, ladí jej 149 tisíc, meziročně vykazuje stejný výsledek. Na dalších místech se nachází ČRo 6 (49 / -4 / +5), ČRo Radio Česko (25/ +3 /+7), ČRo Radio Wave (20 /-1 / 0), ČRo Leonardo (16 / -8 / +2) a ČRo D-dur (9 /-1 /+1).
Programovou síť BBC vyhledává týdně 56 tisíc posluchačů (mezikvartálně +10 tisíc, meziročně +6 tisíc).
Rozhlasové sítě a multiregionální rádia
Hitrádia se v celorepublikovém součtu dotahují na ČRo 1 – Radiožurnál, alespoň jednou týdně si je k poslechu vybere 1,334 milionu posluchačů, značí to meziroční nárůst 42 tisíce posluchačů. Regionální studia Českého rozhlas v souhrnu oslovují 977 tisíc posluchačů (mezikvartálně-50 tisíc / meziročně -87 tisíc). Jen mírně oslabení zaznamenává rozhlasová síť rádií Kiss (862 / -27 / -15).
Fajn rádia (502 / +4 / +30) díky meziročnímu posílení zdolala hranici půl milionu posluchačů, za nimi následují rádia HEY! (251 / -11 / -11). V rekordních hodnotách se nadále pohybují Rock Rádia (195 / +3 / +31).
V regionech dominuje nadále Rádio Blaník (1 241 / -43 / -35), který i přes lehké oslabení dokáže alespoň jednou týdně oslovit čtvrt druhého milionu posluchačů. K Radiu Čas se dostaneme za chvíli, jen doplníme, že týdně má 468 tisíc. Následují Country Radio (446 / -45 / +17) a Rádio Beat (407 / +11 / +8).
Radio Čas Rock má napoprvé 73 tisíce posluchačů
Meziroční pokles stihl Radio Čas (468 / -54 /-39), na Moravě je stále nejposlouchanějším regionálním rádiem. Tento domnělý pokles je patrně způsobem samostatným měřením rockového okruhu. Přičteme-li výsledky druhého, rockového okruhu Radio Čas Rock, dostaneme se na hodnotu 541 tisíc posluchačů, což je rekordní výsledek. Radio Čas Rock v této vlně zaznamenal 73 tisíc posluchačů týdně, což je z nových rádií vůbec nejvíc (srovnatelnou poslechovost vykazují aktuálně například Kiss Delta, Radio Egrensis či ČRo Hradec Králové).
„Radio Čas Rock jsme od začátku budovali spolu s posluchači. Poslouchali jsme a stále posloucháme jejich názory, požadavky a přání, společně doplňujeme hudební archiv, potkáváme se na nejrůznějších akcích, žijeme spolu v rockovém kraji. Podařilo se nám vytvořit naprosto unikátní komunitu napříč generacemi, která drží pospolu. Výsledky průzkumů poslechovosti to jen kvantifikovaly,“ říká ředitel Radia Čas Roman Jeřábek.
Radio Čas si výsledků poslechovosti velmi cení. Od posluchačů je to totiž ten nejhezčí dárek za tvrdou práci v nelehké době. „Pro náš tým je přízeň lidí tou nejkrásnější odměnou. Dává nám zpětnou vazbu, že to co děláme, děláme dobře. Vysoké „číslo“ je ale přínosem i pro naše klienty, kterým dává jistotu, že jejich kampaně budou mít dopad, který očekávají. Oslovit více než půl milionu posluchačů už dává řádnou konkurenční výhodu,“ dodal Jeřábek.
Regiony Praha a střední Čechy
Český rozhlas Regina (44 / +4 / +6) má opět stabilní výsledky okolo hodnoty 40 tisíc. Dance Radio (40 /-8 /+1) oslovilo stejný počet posluchačů jako před rokem: „Stabilní výsledky Dance radia ukazují na dlouhodobou věrnost posluchačů taneční muzice, kterou jsme se ve vysílání letos rozhodli rozšířit o nové žánry,“ hodnotí nejnovější výsledky studie Radio Projekt jeho programový ředitel Lumír Skokan. Meziročně má stanice nárůst 40% posluchačů denně a dočkalo se ztrojnásobení podílu na trhu. „Dance rádio je příležitostí pro všechny podnikatele, kteří chtějí podpořit svůj byznys v regionu Praha a cílí na mladé lidi,“ říká Martin Nováček, obchodní ředitel zastupitelství Regie Radio Music.
Ethno Radio (11 / -1 / +6) dokázalo oslovit o 50% více posluchačů než před rokem. Stabilní pozici na trhu uhájilo pražské Expresradio (37 / +2 / -4), Kiss 98 (89 / +8 / -2). O 12 tisíc posluchačů méně než před rokem vykázalo Oldies Radio (47 / +9 / -12), přesto vylepšilo skóre z předchozího průzkumu, stejný pokles má na kontě Radio 1 (63 / -12 / -12).
Rádio Bonton (90 / +10 / +13) se vydává směrem k hranici 100 tisíc posluchačů: „Rádio Bonton postupně nabírá novou skupinu posluchačů, kteří jsou svému rádiu věrní. Nedávná hra o auto navíc ukázala, že koncept dárků a soutěžení je atraktivní pro mnoho z nich,“ říká Miroslav Škoda, ředitel rádia Bonton. Ačkoli primární cílovou skupinou mají být mladší ročníky, meziročně nabírá posluchače starší 40 let: „Ukazuje se, že nový formát Bontonu úspěšně oslovuje cílovou skupinu, která v celé populaci roste a pracuje s ní stále více zadavatelů,“ říká Martin Nováček, obchodní ředitel Regie Radio Music.
Významně posilovalo radio City (149 / +14 / -6), stabilní je rádio Classic FM (31 / -1 / +3), též Radio Spin (39 / -4 / +3). Meziročně posiloval RockZone 105,9 (63 / +2 / +9).
ČRo Region StČ (34 / -2 / -3) si zachovalo výsledky lehce přesahující 30 tisíc posluchačů týdně. Meziročně až 24 tisíce posluchačů odešlo od vysílání Rádia Jizera (67 / -4 / -24), od minula se však jedná o minimální pokles. To Rádio Relax (92 / -2 / +11) má meziročně o 11 tisíc posluchačů více. Nový projekt Rádio Sázava alespoň jednou týdně ladí 10 tisíc posluchačů.
Kraje Liberecký, Ústecký a Karlovarský kraj
Hitrádio FM (117 / -10 / +2) je ve srovnání se stejným obdobím loňského roku na stejných číslech. Radio Contact Liberec (116 / +8 / -8) má prakticky stejné výsledky. Rádio Dobrý den je nejméně poslouchanou stanicí v České republice, alespoň jednou týdně má jen 3 tisíc posluchačů, meziročně sice narostlo o 1 tisíc, od minule ztratilo 8 tisíc. Nově bude začleněno pod Hitrádio FM.
ČRo Sever (88 / +2 / -7) zaznamenal poměrně slušný výsledek. Fajn North Music (120 / +6 / +9) lehce posilovalo, sesterské Fajn radio Agara (70 / -3 / +17) meziročně získalo 17 tisíc posluchačů. Spokojeno může být též Gama Rádio (26 / 0 / +5).
Nárůst až 32 tisíc posluchačů v meziročním srovnání si připisuje Hitrádio Dragon (91 /+21 / +32). Od minule si lehce polepšilo Radio Egrensis (72 / +7 /-8).
Kraje Plzeňský a Jihočeský
Český rozhlas Plzeň (127 / -2 / -17) zažil meziroční odliv posluchačů. Hitrádio FM Plus (145 / -15 / +16) meziročně dokázalo oslvit další nové posluchače. Kiss Proton (80 / -9 / +3) nijak nevybočuje z dlouhodobého trendu. Rádio Samson (12 / +7 / +2) dokázalo v této vlně vykompenzovat minulý propad.
Podobně jako plzeňské studiu Českého rozhlasu je na tom Hitrádio Faktor (144 / -4 / -21). Naopak stabilní je stanice Kiss Jižní Čechy (163 / +3 / -9). Rádio Orlík (9 / 0 / 0) nemění výsledky.
Kraje Pardubický, Královehradecký a Vysočina
ČRo Pardubice (38 / -6 / -1) je stabilní, stejně tak jako Fajn radio Life (72 / -4 / -5) či Hitrádio Magic (137 / +7 / +1).
ČRo Hradec Králové (69 / -4 / -27) meziročně ztrácí zhruba třetinu svých posluchačů. V meziročním srovnání se nedaří ani Radiu Černá Hora (254 / -8 / -33), od minulého čtvrtletí se ale jedná o prakticky stejné hodnoty.
Hitrádio Vysočina (166 / -11 / +2) pokračuje v hodnotách u 170 tisíc. ČRo Region (47 / -3 / -6) též nevybočuje ze standardních hodnot poslechovosti. Rádio Jihlava (15 / +6 / -4) se dostává na lepší výsledky v historii.
Kraje Moravskoslezský a Olomoucký
Pád o 22 tisíc oproti předchozí vlně poslechovosti sledujeme u ČRo Ostrava (82 / -22 / -7). To Hitrádio Orion (346 / +5 / +9) se drží u hodnoty 350 tisíc posluchačů. Zhruba poloviční poslechovost má Kiss Morava (174 / -9 / +13). Meziroční propad 30 tisíc má na svém kontě rádio Helax (116 / +6 / -30).
Přes 90 tisíc se už potřetí v řadě podařilo překonat ČRo Olomouc (94 / -3 / +32), výsledky znamenají meziroční vzestup o 32%. Meziročně lehce vylepšilo číslo Rádio Haná (148 / -11 / +5), mírně vzestupný trend vidíme též u Rádia Rubi (94 / +5 / +3).
Studio Rádia Česko, ilustrační fotografie
Kraje Zlínský a Jihomoravský
Kiss Publikum (62 / +14 / +6) dokázalo od minulého propadu posílit, Radio Valašsko (11 / -1 / +6) nedokáže docílit relevantnějších výsledků ani se vzrůstajícím pokrytím. Rádio Zlín (86 / -5 / +8) se drží u hodnoty 90 tisíc. Propad stíhá sesterské rádio Rock Max (88 / -16 / -8).
Meziroční pád o téměř 40 tisíc zaznamenává ČRo Brno (233 / -5 / -39). Free Radio 107 FM (22 / -3 / -1) se ustálilo na hodnotách lehce přes 20 tisíc posluchačů. Hitrádio Magic Brno (39 / -4 / +3) je stabilní. Výraznější sestup zaznamenáváme u rádia Kiss Hády (218 / -30 / -25). Naopak rekordní výsledky vidíme u Rádia Krokodýl (218 / +10 / +37), a získalo tak v meziročním srovnání o 20% posluchačů více.
Spokojeno může být též Rádio Jih (116 / +8 / +16), které se dostává zpět k hodnotám okolo 120 tisíc posluchačů týdně. Propad zaznamenává Rádio Petrov (120 / -14 / -23), veselé výsledky nemá ani Rádio Proglas (77 / -12 / -16).