Poslední předvolební vydání nedělní televizní diskuze Otázky Václava Moravce, které připadlo na 28. května, přilákalo k televizním obrazovkám, konkrétně na stanici ČT1, rekordních 13,2 % diváků starších 15 let, což je 1 126 tisíc dospělých, při podílu 46,26 %. Dalších 13 000 dospělých sledovalo boj o voliče na zpravodajském kanále ČT24.
Hosty pořadu byli předsedové dvou největších politických stran a nejžhavější kandidáti na předsedu příští české vlády – Jiří Paroubek (ČSSD) a Mirek Topolánek (ODS). Česká televize, jako televize veřejné služby, přenášela nejžhavější diskuzi na celoplošném kanále ČT1 a také na svém zpravodajském kanále ČT24.
Na přímý přenos z Kongresového centra, kde za účasti novinářů, politologů a zvaného publika, probíhal Václavem Moravcem moderovaný souboj dvou největších rivalů naší politické scény, zaujal 14,4 % mužů, což je o 2,4 % více než žen, kterých se debaty u televizorů zúčastnilo 12,0 %. Při 122minutovém pořadu bylo 48 z každého sta mužů a 45 z každé stovky žen v danou dobu u televizorů.
Zájem o politickou diskuzi rostl u diváků s věkem a se vzděláním. Z cílové skupiny 15-24letých, z níž se rekrutují prvovoliči, věnovalo debatě na ČT1 svou pozornost 5,0 % mladých lidí, tj. 68 tisíc, při podílu 37,34 % a další 3 tisíce jich pořad sledovalo na programu ČT24. Veliký skok v zájmu o poslední nedělní předvolební Otázky Václava Moravce byl zaznamenán mezi věkovými skupinami 35-44letých (sledovanost 8,2 %, podíl 34,66 %) a 45-54letých (sledovanost 15,7 %, podíl 44,73 %), který byl u starších téměř dvojnásobný (1,9krát vyšší). Nejvyšší podíly na publiku zaznamenali voliči od 55 let výše, kdy 54 z každé stovky diváků v danou dobu u televizorů preferovalo, před nabídkou ostatních televizních stanic, právě Otázky Václava Moravce. Přičemž sledovanost diváků 55letých a starších byla 21,40 %, tedy více než pětinová.
Pokud seřadíme sledovanost diváků podle vzdělání, na nejvyšší příčce se umístili vysokoškolsky vzdělaní, kterých k diskusi na ČT1 přisedlo 18,5 %, při podílu 64,71 %. Ti jsou následováni diváky s úplným středním vzděláním, jichž se Otázkám Václava Moravce věnovala celá polovina z těch, kteří byli přítomni v danou dobu u televizorů, při sledovanosti 14,0 %. Nejmenší zájem o politiku projevili diváci se základním vzděláním, a to 9,3procentní sledovaností (téměř dvojnásobně nižší než u absolventů vysokých škol), při však výrazném podílu na publiku 39,18 %.
Otázkami Václava Moravce bylo zasaženo oběma kanály ČT1 i ČT24 celkem 2 349 320 dospělých diváků, kteří předvolební diskuzi sledovali alespoň 3 minuty kontinuálně .
Martin Krafl
Tiskový mluvčí ČT