MediaProjekt I.-II.Q. 2010: Čtenáři mají větší zájem o vědu a techniku

mediaprojekt_iii2010Podívejte dnes společně s námi na aktuální výsledky čtenosti tuzemských novin, časopisů a dalších tištěných médií. MediaProjekt byl realizován společnostmi GfK Praha – Median. V období 1.1. 2010  – 30.6. 2010 bylo dotazováno 12 484 náhodně vybraný respondentů z celé České republiky.

Zásah tiskových titulů zůstává prakticky stejný jako minule, nejméně jeden placený deník si v posledních 14 dnech přečetlo 73% populace (6,5 milionu osob ve věku 12-79 let), čtenářem aspoň jednoho časopisu je pak 89% občanů (tj. 7,9 milionu osob).  Dlouhodobě nejčtenějším deníkem je Blesk (1,42 milionu čtenářů za vydání), dvojkou zůstává MF Dnes (874 tisíce čtenářů), třetí je Právo (435 tisíc). Regionální Deník čte aktuálně 921 tisíc čtenářů.

Nejvíce rostl segment časopisů o vědě, technice, zajímavostech a cestování, konkrétně o 9% čtenářů. Výrazný nárůst zaznamenává i skupina časopisů pro ženy – čtení křížovky a soutěže (a to o 6%).

Na trhu se poprvé objevily tituly Víkend DNES (495 tisíc čtenářů na vydání), My Life (31 tisíc), Nedělní Aha! (160 tisíc) a Sedmička (375 tisíc).

Podívejme se nyní na přehled čtenosti v uplynulém pololetí. V každém tematickém okruhu nabízíme srovnání posledních pěti vln MediaProjektu. První číslo udává čtenost, druhý údaj značí prodaný náklad (u bezplatných deníků se jedná o tištěný náklad, v případě suplementů je sledován vložený náklad). V textu se věnujeme většinou meziročním srovnáním.Všechna čísla udávají počet osob v tisících. Každou tabulku zvětšíte kliknutím myší.

Deníky (celostátní, regionální, bezplatné)

Deník Blesk od minule získal 51 tisíc čtenářů, meziročně 10 tisíc a to i přes mírně nižší prodaný náklad. Druhá zůstává i nadále Mladá fronta DNES, od minula ztratila dalších 18 tisíc, meziročně ztrácela nejvíce mezi deníky a to konkrétně 133 tisíce čtenářů. Ve srovnání s uplynulým období si výrazněji polepšil deník Sport, nyní ho čte o 36 tisíc čtenářů více.

Regionální Deník si v celkovém souhrnu meziročně pohoršil o 109 tisíc čtenářů. Ve srovnání s minulým období však zůstává na zhruba stejných výsledcích (Deník si v souhrnu polepšil o 7 tisíc).

Bezplatný segment nepřichystal dramatické změny. Deník Metro má od minula sice o 20 tisíc čtenářů méně, v meziročním srovnání ho čte o 21 tisíc čtenářů více. Ekonomický deník E15 si čtenářskou obec udržel zhruba stejnou. První výsledek má i týdeník Sedmička, každé vydání si přečte 375 tisíc čtenářů.

001_deniky

Celostátní suplementy

Pozici lídra v segmentu potvrdilo vydavatelství Ringier, každé vydání týdeníku Blesk magazín TV si aktuálně přečte 1,818 milionu čtenářů, od minula se jedná o nárůst 78 tisíc čtenářů, meziročně 28 tisíc. Dramatický propad stíhá TV Magazín, nyní ho čte 1,54 milionu, před rokem to bylo o 213 tisíc čtenářů více. Magazín Dnes od minule získal 39 tisíc, meziročně ovšem ztratil 175 tisíc.

Titul TV Pohoda si získává na oblibě, celkový náklad měl 402 tisíce čtenářů a ve srovnání s uplynulým období má tak o 54 tisíc čtenářů, konkurenční Aha! TV od minula klesnul o 41 tisíc.

002_suplementy

Bydlení, zahrada a hobby

V této skupině nastalo střídání na prvním místě, Chatař & chalupář meziročně přišel o 14 tisíc čtenářů, od minula rostl o 7 tisíc. Konkurenční Dům a zahrada však od minule ztratil 17 tisíc čtenářů. Nárůst potkal Rodinný dům, nyní jej čte 66 tisíc, meziročně je toto číslo o 17 tisíc vyšší.

Propad stíhá titul Bydlení, aktuálně si každé vydání přečte 49 tisíc čtenářů, před rokem jich bylo o 28 tisíc více. Novým titulem v segmentu je Domov, při prodaném nákladu 5,6 tisíce se může pochlubit čteností 27 tisíc.

003_zahrada_hobby

Hudba a informační technologie

Největší propad stíhá Digitální foto, od minulého roku ztratil magazín 12 tisíc čtenářů, 11 tisíc ztratil od minula. Další propady jsou nižší 10 tisíc.

Výraznější meziroční nárůst pozorujeme u dvou titulů, Computerworld čte aktuálně 71 tisíc čtenářů, meziročně je to hned o 23 tisíc více, dařilo se i časopisu Jak na počítač, má podobnou čtenost (70 tisíc), od minula sice ztratil 8 tisíc, meziročně si zlepšuje skóre o 10 tisíc. Meziročně hůře jsou na tom Mobility (- 19 tisíc) a Počítač pro každého (- 20 tisíc).

004_hudba_it

Programové tituly

V raketovém vzestupu pokračuje dvojice vedoucího programových průvodců, TV Max se dotýká hranice půl milionu čtenářů a ve srovnání s uplynulým rokem si zlepšuje výsledek o 60 tisíc. Od minula narostla čtenářská obec TV mini o 31 tisíc, meziročně hned o 46 tisíc.

Zcela opačným směrem se vydává Týdeník Televize, klesá vůbec nejvíce na trhu, aktuálně ho čte 207 tisíc čtenářů, meziročně klesá o 50 tisíc a to i přes aktuální nárůst o 10 tisíc ve srovnání s minulým období.

005_programove

Časopisy pro děti a mládež

Mládež jeví největší zájem i nadále o časopis Bravo, meziročně je však počet mladých čtenářů nižší o 31 tisíc. Nejvíce klesá ovšem magazín Dívka, tento titul si vybralo 149 tisíc čtenářů, od minula je jich o 27 tisíc méně, meziročně dokonce o 37 tisíc. Od minula si pohoršil i Top dívky a to o 19 tisíc (meziročně je výsledek stejný).

Nejvíce rostl Popcorn, meziročně jej čte o 21 tisíc lidí více. Téměř shodné výsledky má 21. století Junior, čte jej 111 tisíc, což je jen o tisícovku méně než minule a stejně jako loni.

006_deti_mladez

Tituly pro ženy

Vydavatelství Ringier ovládá první místo také v tomto segmentu. Novou jedničkou je Blesk pro ženy, díky posílení o 25 tisíc překonal titul navíc hranici 700 tisíc, meziročně rostl o 14 tisíc. Chvilka pro tebe meziročně oslabuje o 32 tisíce.

Dramatický odliv čtenářek nastal u loňské novinky Tipy + Triky, před rokem (při prvním výsledku čtenosti) jej četlo 145 tisíc čtenářek, aktuálně je toto číslo nižší o neuvěřitelných 87 tisíc. Ještě více klesnul časopis Svět ženy, před rokem jej četlo o 96 tisíc více, aktuálně toto číslo představuje 439 tisíc čtenářek. Nejvíce posiluje Love Star, před rokem „pouhých“ 33 tisíc nyní více než dvojnásobí na 72 tisíce.

007_zeny

Segment zdraví a vaření

Ve skupině časopisů věnující se péči o zdraví vévodí Blesk Zdraví, meziročně ztrácí 18 tisíc, od minula si lepší výslede o 7 tisíc. Poklesy stíhají Zdraví (čte jej 113 tisíc, od minula – 14, meziročně -42) a Dietu (85 / -20 / -39).

Skupina o vaření přinesla několik výraznějších posunů, lídrem je Svět ženy Pošli recept s 452 tisíci čtenářek, meziročně jich má o 80 tisíc více. Nejméně se naopak dařilo titulu Žena & kuchyně, od minule ztrácí 19 tisíc, meziročně pak 30 tisíc odchází na aktuálních 40 tisíc.

008_zdravi_vareni

Životní styl pro muže i ženy

Muži preferují titul Maxim, jeho čtenářská obec aktuálně čítá 163 tisíc čtenářů, což v meziročním srovnání znamená nárůst 22 tisíc. Meziročně se ovšem mnohem hůře dařilo titulům ForMen (-24 tisíce) a Esquire (-36 tisíc).

Ženy nejvíce zajímá Glanc (meziročně -24 tisíc), dvojkou je nově Cosmopolitan a to díky zlepšení od minula o 22 tisíce, meziročně se propadá o 18 tisíc. Před rokem měl titul Joy o 31 tisíc čtenářek více, i proto klesá žebříčku na nižší pozice.

V křížovkářském segmentu roste Blesk Křížovky, každé vydání si přečte 291 tisíc čtenářek, což je od minula více o 23 tisíce, meziročně pak o 18 tisíc. Dařilo se ovšem též Křížovkářském TV magazínu (199 / +11 / +20).

009_zivotnistyl

Ekonomické a zpravodajské tituly

Magazín Ekonom se ustálil na 102 tisících čtenářů, v meziročním srovnání si pohoršil o 23 tisíce čtenářů, na paty mu šlape Euro s rovnými 100 tisíci čtenáři (od minula +12 / meziročně +19).

Jak Týden, tak Respekt si v podstatě zachovávají svá minulá čísla, meziročně ovšem klesají o desítky tisíc (Týden o 20 tisíc, Respekt o 30tisíc).

010_ekon_zprav

Motoristické a sportovní časopisy

Velké posílení těší vedoucí dvojici Svět motorů (176 / +8 / +30) a Auto Tip (164 / +8 / +44), dařilo se i magazínům Speed (69 / -3 / +16) a Auto 7 (65 / +8 / +29).

Sportovní tituly povětšinou posilovaly, vítězně odchází Nedělní Sport s 261 tisíce čtenářů (od minula +22, meziročně -24), nejvíce ještě rostl ProHockey (60 / +14 / +17).

011_moto_sport

Společenské magazíny

Rytmus života neudržel minulé výsledky a propadnul od mnula nejvíce – konkrétně o 35 tisíc, meziročně pak o 17 tisíc na 836 tisíc čtenářů pro každé vydání. Kupředu se šplhá Nedělní Blesk s 748 tisíci čtenářů, posílil o 63 tisíc, meziročně pak o 24). Oslabil titul Svět (43 / -6 / -15).

Největším skokanem je však bezesporu čtrnáctideník Epocha, nyní ho čte 270 tisíc čtenářů, ve srovnání s minulým období je to o 37 tisíc více. V meziročním srovnání si polepšil o vynikajících 77 tisíc čtenářů (při prakticky stejném prodaném nákladu) a předběhnul i Reflex (261 / -12 / -21). Sesterské 21. století mírně oslabilo (350 / -8 / -15). Výborně se ovšem daří i dalšímu titulu z vydavatelství RF-Hobby – History Revue (131 / +9 / +27).

Titul MF Plus, který v červenci skončil, zůstal na 85 tisících, meziročně je to horší výsledek o 42 tisíce.

012_spolecenske

Cestování, věda a technika

Jedničkou zůstává National Geographic, od minula rostl nejvíce ze všech sledovaných titulů a to konkrétně o 27 tisíc a vrátil se tak na minuloroční hodnoty. Dále posiloval měsíčník Lidé a země (144 / +15 / +6). Meziročně si nejvíce polepšila velkoformátová Příroda z vydavatelství Extra Publishing. Dosahuje nyní podobných výsledků jako sesterská Živá historie (60 / +1 / -2).

013_veda

Specializované tituly

014_special

Autor článku:

Komentáře (1)

  1. Jose

    Hm… Není asi průzkum jako průzkum… Tedy není totéž TISK a totéž RADIO. Ale je to zajímavý výsledek. Tak dle stejné firmy, dle jejich výsledků, lidé, jako čtenáři preferují vědu a techniku. Ale jako posluchači, zcela stejní lidé, preferují odpudivé sračky, bez jediné seriosní informace, typu Impuls. To je zajímavé. Takže čtenáři techniky a vědy, ale posluchači Blesku. Hm… No dobře asi pro to není Radio Leonardo na FM a nikdy nebude.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .