České vydavatelství Extra Publishing se rozhodlo upustit od vydávání časopisu PC rady v samostatné podobě, poslední vydání v trafikách i ve schránkách předplatitelů je to aktuální číslo 9/2011. Od příštího vydání se slučuje v měsíčníkem Extra PC. Časopis PC rady vzniknul na základě čtenářské poptávky k příloze Extra PC.
Rozhodnutí souvisí s poklesem titulů pro začátečníky
Důvodem, proč se vydavatelství Extra Publishing rozhodlo přestat vydávat časopis PC rady, je zejména celkový pokles titulů pro počítačové začátečníku. Snížení zasáhlo jak ukazatel prodaného nákladu, tak inzertní objem. „Před čtyřmi lety právě touto dobou jsme připravovali první vydání PC rad. Byly naší odpovědí na čtenářskou poptávku a nadšené ohlasy, které směřovaly k návodové příloze uvnitř časopisu Extra PC. „Váš záchranný bod v džungli počítačů“ se stalo heslem nového časopisu, který si dal za cíl jen radit,“ připomíná začátky titulu a okolnosti vzniku Pavel Pospíšil, obchodní ředitel tisk, Extra Publishing.
Maximálního prodeje dosáhnul titul PC rady při svém druhém vydání v prosinci 2007, v českých trafikách bylo prodáno 19 411 kusů, na Slovensku 2 041 kus. Největšího počtu předplatitelů dosáhnul titul v prosinci 2008, jednalo se o 6 825 lidí.
Extra PC dozná rozšíření
Příloha časopisu Extra PC nezmizela ani s příchodem titulu PC rady, od října 2011 dojde k rozšíření celého časopisu Extra PC na 116 stran. Abonenti automaticky získají nově přáce Extra PC. Nově bude mít měsíčník shodný formát s PC Rady, na hřbetu bude mít očka pro archivaci. Extra PC + PC rady budou obsahovat všechny oblíbené rubriky z PC rad, mimo jiné Bezpečnost, Jak věci pracují, Kupujeme, Hardware, Mapa programu, Krok za krokem, X+1 tipů odborníků, Zeptejte se, Užitečné weby i tolik oblíbený Projekt, který nějakou činností vede od začátku až do konce.
K TÉMATU: PC rady se transformují na měsíčník
Formát časopisu bude od čísla 10/2011 nově 195 x 285 mm, rozsah byl stanoven na 116 stran a vycházet bude 12krát ročně, přičemž bude pokračovat pololetní HARDWARE speciál. Šéfredaktorem Extra PC zůstává Jan Čarek. Od 1. září 2011 znovu nastupuje do Extra Publishing po roční pauze Radek Bábíček a to na pozici vedoucího IT médií. V Extra Publishing již dříve působil v redakci specializovaného serveru ExtraHardware.cz jako vedoucí testovacího centra.
„Naším společným cílem je, aby v tisku i na internetu v tématu IT magazíny Extra PC, ExtraHardware.cz, ExtraNotebook.cz, ExtraWindows.cz a stále více také portál CNEWS.cz (který specializované weby zastřešuje) byly dlouhodobě uznávanou autoritou pro čtenáře a inzerenty.
Portál CNEWS.cz překonal v srpnu historickou metu přes 500 tisíc unikátních návštěvníků a chystáme další kroky pro zvýšení návštěvnosti,“ říká Libor Kříž, obchodní ředitel internet, Extra Publishing.
Aktuální časopisy ze segmentu IT. Zdroj: www.epublishing.cz.
MediaProjekt prý chybně ukazuje čtenost
„Vývoj čtenosti časopisu PC rady (dříve Nejlepší PC rady a návody) demonstruje nesmyslnost a nerelevanci údajů, které o čtenosti časopisů poskytuje výzkum MediaProjekt. Ten chybně ukazuje vyšší čtenost, než by odpovídala aktuální tržní pozici, určené výší prodaného nákladu, u titulů: a) déle vycházejících, se známější značkou, b) s jednoduššími „generickými“ názvy,“ dodává pro RadioTV Pavel Pospíšil.
V roce 2010 došlo ke přejmenování z původního názvu „Nejlepší PC rady a návody“ na „PC rady“ a vydavatelství změnilo periodicitu ze 17 na 13 výtisků ročně. Je příznačné, že i přes pokles prodaného nákladu rostla čtenost: „Rekordní čtenosti prozatím PC rady dosáhly v letošním 1. pololetí: 58 tisíc, loni za stejné období 32 tisíce, předloni 36 tisíc,“ říká obchodní ředitel Extra Publishing. Zároveň doplňuje, Extra PC je dle auditovaných prodejů ABC ČR jasnou tržní dvojkou v IT segmentu, přičemž dle MediaProjektu je až na posledním místě.
AKTUÁLNÍ VÝZKUM ČTENOSTI: Nedělní Blesk předstihnul poprvé Rytmus života
„Dle našich zkušeností se však inzertní trh chová racionálně jenom zčásti: Nesmyslně vysokým údajům čtenosti (u mnoha „obskurních“ titulů) víceméně správně nevěří. U nesmyslně nízkých údajů čtenosti ale často není ochoten akceptovat opak, přestože je například podepřen daty o prodejích z ABC ČR.
Místo toho, aby MediaProjekt poskytoval relevantní trţní data a přispíval ke zdravě konkurenčnímu prostředí, tak naopak v řadě konkrétních případů a segmentů nezdravě pokřivuje trh,“ uzavírá Pavel Pospíšil.
V časopise Marketing & Media 35 uvedl obchodní ředitel Petr Doul (z konkurečního domu RF Hobby), že věrohodnost dat MediaProjektu je na zvážení: „Je více než divné, že některé tituly vykazují abnormálně vysokou čtenost, aniž by je k tomu opravňovala jejich pozice na trhu nebo faktický prodaný náklad. Každý, kdo pracuje v oboru více než dva roky a sleduje výsledky průběžně, ví, že součástí hlavní prezentace kdysi dávno býval i údaj o tom, zda je náklad titulu auditovaný prostřednictvím ABC ČR, či nikoli.“
DOPORUČUJEME: Extra Publishing: Speciály, novinka o historii a rozvoj Extra Reader
S názory ovšem nesouhlasí Pavel Rusý, GfK Czech, Vladimír Kožíšek, Median, který výzkum organizuje. V týdeníku Marketing & Media 36 uvedl svůj postoj: „Toto nedorozumění si zaslouží bližší vysvětlení. Údaje o prodaném nákladu, ať již pocházejí z auditu ABC nebo z jakéhokoliv jiného zdroje, slouží výhradně pro analýzy a porovnání odhadů čtenosti a prodaného nákladu a nikoliv pro jakékoliv zásahy do údajů zjištěných výzkumem. Pravidla výzkumu jsou jednoznačně dána a metodika neumožňuje zohledňovat ani předchozí odhady čtenosti, ani jakákoliv externí data. Poměr čtenosti a prodaného nákladu (PN) je vydavateli pečlivě sledován.“
Navíc Pavel Rusý dodává: „Každý titul vykazuje odlišný poměr čtenosti a prodaného nákladu, což má své objektivní i subjektivní příčiny. Hlavním objektivním zdrojem odlišností je sdílení výtisku více lidmi, uschovávání výtisku pro použití po uplynutí periody vydání, specializace titulu, způsob distribuce, tematické zaměření, ale i jiné příčiny. Samozřejmě nelze očekávat, že výsledky výzkumu budou naprosto přesné, výzkum pracuje s respondenty a výsledky jsou závislé na jeho subjektivní schopnosti identifikovat konkrétní titul a správně zařadit dobu, kdy respondent titul četl.“
Aktuální data MediaProjektu za období 1.Q aţ 2.Q. 2011. PN je v ABC ČR auditovaný prodaný náklad.