Nesmíme opomenout ani na aktuální výsledky čtenosti tuzemských novin, časopisů a dalších tištěných médií. MediaProjekt byl realizován společnostmi GfK Praha – Median. V období 1.4. 2010 – 30.9. 2010 bylo dotazováno 12 555 náhodně vybraný respondentů z celé České republiky.
Zásah tiskových titulů zůstává vysoký, nejméně jeden placený deník si v posledních 14 dnech přečetlo 72,5% populace (6,5 milionu osob ve věku 12-79 let), čtenářem aspoň jednoho časopisu je pak 88,6% občanů (tj. 7,9 milionu osob). Dlouhodobě nejčtenějším deníkem je Blesk (1,426 milionu čtenářů za vydání), dvojkou zůstává MF Dnes (874 tisíce čtenářů), třetí je Právo (417 tisíc). Regionální Deník čte aktuálně 913 tisíc čtenářů.
Nejvíce rostl segment životního stylu pro muže, konkrétně o 10,5% čtenářů. Výrazný nárůst zaznamenává i skupina bydlení a bytová kultura (a to o 6,6%).
Podívejme se nyní na přehled čtenosti v uplynulém pololetí. V každém tematickém okruhu nabízíme srovnání posledních pěti vln MediaProjektu. První číslo udává čtenost, druhý údaj značí prodaný náklad (u bezplatných deníků se jedná o tištěný náklad, v případě suplementů je sledován vložený náklad). V textu se věnujeme většinou meziročním srovnáním.Všechna čísla udávají počet osob v tisících. Každou tabulku zvětšíte kliknutím myší.
Deníky (celostátní, regionální, bezplatné)
Pozici nejčtenějšího deníku si bez problémů zachovává Blesk, denně jej čte 1,426 milionu čtenářů. V průběhu roku se čtenost nijak dramaticky neměnila, meziročně ztratil pouze 16 tisíc čtenářů. Za to druhá Mladá fronta DNES ztratila, v meziročním srovnání si pohoršila o 101 tisíc čtenářů, celková čtenost zůstává shodná – 874 tisíce čtenářů. Meziročně si mírně stoupaly jen Lidové noviny (čte je 216 tisíc, od minula -7 tisíc, meziročně +13 tisíc) a Hospodářské noviny (198 / +3 / +12).
Regionální Deníky si v celkovém součtu drží ve srovnání s minulým MediaProjektem téměř shodné výsledky, čte je 913 tisíc lidí, meziročně však přichází o 90 tisíc.
Bezplatná periodika vykazují vesměs pokles, výjimkou je týdeník Sedmička, tu čte téměř 400 tisíc, zlepšení 16 tisíc jej dostává na počet 391 tisíc. Pohoršil si zejména deník Metro (348 / -35 / -57).
Celostátní suplementy
Nejčtenější přílohou zůstává Blesk magazín TV z vydavatelství Ringier, aktuálně jej každý týden čte 1,864 milionu, od minule si lepší skóre o 49 tisíc, meziročně pak 50 tisíc. Za to druhý TV Magazín pokračuje v propadech, 1,474 milionu čtenářů značí odliv 66 tisíc čtenářů od minule, ve srovnání se stejným obdobím loňského roku se jedná o pokles 248 tisíce čtenářů.
Bydlení, zahrada a hobby
Nejúspěšnějším magazín z oblasti bydlení zůstává s velkým náskokem Chatař & chalupář, aktuálně jej čte 90 tisíc čtenářů. Vyrovnaný souboj se odehrává na dalších místech, přičemž rozdíly mezi jednotlivými tituly se snižují a počítají se na pouhé jednotky. Od minule se nejvíce propadl Svět koupelen (44 / -13 / -6), meziročně nejvíce posiluje Rodinný dům (68 / +2 / +20) a Nové bydlení (62 / +7 / +16).
V segmentu Zahrada a hobby nadále bez větších problémů vévodí Zahrádkář s 308 tisíci čtenářů, od minule nejvíce získal Blesk Hobby (143 / +24 / -22), tímto vzestupem kompenzuje větší výpadek v minulém období.
Hudba a informační technologie
Rock&Pop se po poklesu vrací na hodnotu 62 tisíce čtenářů, další tituly nezaznamenaly výraznější změnu ve výsledcích.
V oblasti IT posiloval Computerworld, meziročně stoupnul o 18 tisíc čtenářů na 72 tisíce a obhajuje druhé místo za titulem Chip (101 / +9 / -7). Nové čtenáře si získaly i Mobility (67 / +6 / +11). Naopak největší meziroční propad si tentokrát odnáší Počítač pro každého (48 / -5 / -32) a Jak na počítač (61 / -9 / -19).
Mimořádně vyrovnané výsledky pozorujeme v oblasti počítačových her, Score v meziročním srovnání ztrácí 21 tisíc čtenářů a aktuálně mají na kontě 74 tisíce, což je nejhorší výsledek za poslední rok. Level se dotáhnul se 69 tisíci, přičemž meziročně přilákal 11 tisíc nových čtenářů.
Programové tituly
Těsně pod hranici půl milionu se zastavil programový průvodce TV Max s číslem 495 tisíc, od loňského roku dokázal přilákat 110 tisíc a před druhým titulem TV mini ztrojnásobil náskok na 361 tisíc (meziročně +28 tisíc). Nejvíce meziročně ztrácel Týdeník Televize (197 / -10 / -38). Nejlepšího výsledků za posledních 5 období MediaProjektu dosahuje TV Revue (120 / +18 / +5).
Časopisy pro děti a mládež
Děti a mládež nejvíce preferují Bravo, podíváme-li se ovšem na meziroční rozdíl vykazující ztrátu 53 tisíc, není výsledek až tak potěšující. Dvojka ABC (155 / -13 / -21) se jen těsně drží vítězství nad Bravo Girl! (154 / -6 / -21). Jak jsme Vás informovali, na konci léta skončil v samostatné podobě titul Dívka, ten odchází s výsledkem 147 tisíc (+1 / -24). Letos naposledy vychází také dva další tituly vydavatelství Ringier – Top dívky a Popcorn. Oba tituly meziročně zesílily, zejména Top dívky (141 / +18 / +28).
Tituly pro ženy
Ženy v uplynulém období většinou od titulů odcházely, v meziročních srovnáních překračují ztráty 40 tisíc hned několik titulů. Masivní ztráty zažívají Blesk pro ženy (649 / -55 / -25) a Chvilka pro tebe (640 / -54 / -75). Od minule si nejvíce polepšil Svět ženy (471 / +32 / -42), meziročně však čtenářky odcházely. Žena a život (386 / +25 / +15) dokázala posilovat v obou srovnáních stejně jako Vlasta (13 / +13 / +12) a to přes nižší prodaný náklad. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku pozorujeme největší zesílení titul Love Star (68 / -4 / +27).
Segment zdraví a vaření
Vyrovnané výsledky při porovnání s minulým obdobím vykazují všechny tituly v segmentu péče o zdraví, v meziročním srovnání jsou na tom většinou hůře. Oblast vaření pak nejvíce přeje titulu „Svět ženy Pošli recept„. Meziročně přilákal hned 98 tisíc nových kuchařek a kuchařů, od minula pak nejvíce zaujal Apetit (117 / +28 / -3).
Životní styl pro muže i ženy
Playboy se po pěti vlnách MediaProjektu dostal na hranici 100 tisíc, meziročně získal hned 20 tisíc nových čtenářů a vlastně byl jediným titulem, který v tomto srovnání získal. Ve srovnání s minulým průzkumem si nejvíce polepšil titul ForMen (114 / +25 / -1). Stabilní jedničkou zůstává Maxim (159 / -4 / -2).
Ženy pak upřednostňují Glanc (249 / +5 / -27). Radostná nálada příliš nevládne v titulu Dieta, ta ztratila od minulého roku 61 tisíc, aktuálně ji čte 81 tisíc. V meziročním srovnání se příliš nedařilo ani magazínům Elle (175 / -14 / -42) a Marianne (162 / -9 / -25). Blesk Křížovky dokázal posílit v obou srovnáních (316 / +25 / +49).
Ekonomické a zpravodajské tituly
Euro dokázalo od roku 2009 získat 27 tisíc čtenářů k dobru (92 / -8 / +27), ještě loni ztrácel na konkurenční titul Ekonom (102 / 0 / -11) polovinu, nyní mají téměř shodné výsledky. Týden vyhledává 190 tisíc čtenářů, Respekt pak 96 tisíc.
Motoristické a sportovní tituly
Svět motorů vyhledávají čtenáři nejvíce (175 / -1 / +20), ten tak uniká týdeníku Auto Tip (151 / -13 / +13). Od minule získal Auto motor a sport (112 / +26 / +11). Nejvíce pak meziročně sílí Auto 7 (65 / 0 / +28).
Nedělní Sport je jedničkou mezi sportovními tituly (257 / -4 / -22), meziročně klesal stejně jako Český rybář (194 / -2 / -28). Naopak nejvíce sílil magazín Cykloturistika (89 / +23 / +12).
Společenské tituly
Segment zažívá ve srovnání s minulým projektem vyšší prodaný náklad, meziročně pak až na výjimky čtenáře tituly získávaly. Rytmus života (820 / -16 / -53) ztrácel, i tak zůstává jedničkou. Druhý zůstává Nedělní Blesk (732 / -16 / +30). Propad zaznamenává Pestrý svět (433 / -25 / -57). Rekordy si připisuje vydavatelství RF-Hobby, Epocha získala od minulého roku 73 tisíc čtenářů a chlubí se výsledkem 285 tisíc (285 / +15 / +73), dařilo se také History Revue (156 / +25 / +37) a 21. století (347 / -3 / +8). Prakticky neměnné výsledky má rovněž titul RF-Hobby – Enigma (92 / -2). Nedařilo se příliš titulům Svět (38 / -5 / -23) a Sedm (57 / -18 / -23), propadlo se též Story (149 / -6 / -37).
Cestování, věda a technika
National Geographic si připisuje prvenství s výsledkem 164 tisíc (od minule -7 tisíc, meziročně +38 tisíc). Dařilo se však konkurenčnímu měsíčníku Lidé a země (155 / +11 / +18), špatně na tom není ani Koktejl (102 / +10 / +4). Nejvíce posiloval titul vydavatelství Extra Publishing – Živá historie (72 / +12 / +11), jež dokazuje, že o historické tituly je zájem. Z tohoto vydavatelského domu pochází i titul Příroda (46 / -13 / -14), ten naopak nejvíce oslaboval.