V poslední době jsme svědky příklonu zpravodajství směrem k regionům. I v době ekonomické krize se najdou odvážné subjekty ochotné přijít s projekty zaměřené pouze na jednotlivé regiony. V jednotlivých krajích České republiky tak již brzy svedou boj dva týdeníky regionálního zaměření.
Sedmička je již na světě
Sedmička z vydavatelství Mladá fronta už měsíc dělá společnost svým čtenářům, brzy se přidá Naše adresa z rodiny PPF. Sedmička se na český trh dostala ve čtvrtek 16.dubna tohoto roku, bezplatně vychází každý týden. Týdeník vychází na 48 stranách, z toho činí 17 stran regionální zpravodajství, součástí je také bohatý program na celý týden. V nákladu 700 tisíc brázdí všechny kraje. Vydavatelství v něm propaguje široké portfolio svých dalších titulů, od bezplatného ekonomického deníku E15, přes magazín Maminka, až po dětské Sluníčko nebo Mateřídoušku. Součástí periodika jsou totiž aktuální ukázky z výše zmíněných. Sedmička tak může účinně nabízet svým možným klientům inzertní prostor. Životaschopnost v současné době je sice nanejvýš diskutabilní, ale určitě si vydavatel vše pečlivě propočítal. Vždyť právě bezplatný deník E15 dělá starosti jiným ekonomický deníkům. Sedmička je zdarma doručována do schránek čtenářů, část putuje do stojanů v městech. Internetové stránky mf7.cz však stále v provozu nejsou.
Přečtěte si více:
Vyšlo první číslo bezplatného týdeníku Sedmička
Nova se zaměří na internetovou regionální reklamu
Na regiony se zaměří v budoucnu i televize Nova, ačkoli v trochu jiném ohledu. Z dřívějších dob si jistě pamatujeme regionální zpravodajství podobné tomu, co produkuje TV Prima. Nova však nemá v licenčních podmínkách povinnost pouštět na svou obrazovku regionální studia, a proto časem od svého počínání upustila. Nyní přichází s regionální internetovou reklamou. Tento typ se vyskytuje v rámci obchodního modelu televize Nova pro rok 2010. Velcí zadavatelé reklamy vykupují reklamní bannery na webu tn.cz, střední a drobní pak vydávají na reklamu podle odhadů několik set milionů korun ročně. Technické možnosti sítě pak dovolí cílit klasickou display reklamu podle toho, odkud daný uživatel pochází. Kdo si myslí, že přesné zacílení je nemožné, mýlí se. Šéf internetové divize Daniel Grunt pro deník E15 uvedl, že dokáží cílit velmi hluboko, až na úroveň měst. Zaměření reklamních inzerentů na regionální trh se tak stává velice lákavou záležitostí právě kvůli množství peněž, které se v tomto ohledu objevují. Cílenou reklamu se proto bude snažit využít čím dál více hráčů.
Naše adresa se představuje
Tento týden představila mediální skupina PPF své plány spojené s dalšími regionálními novinami Naše adresa, rovněž prezentovala plány spojené s internetovou sekcí těchto novin. Impérium Petra Kellnera PPF operuje se silným zázemím. Autorem „Naší adresy“ je Roman Gallo, ředitel pro mediální strategie PPF. V minulosti pracoval jako ředitel redakcí společnosti Vltava-Labe-Press, má za sebou rovněž působení v Aktuálně.cz, idnes.cz či Deník.cz. Budování probíhá ve spolupráci se Světovou asociací novin (WAN), v Praze otevírá mezinárodní školící středisko pro multimédia. Jeho činnost byla zahájena 24.května a nese název FUTUROOM – newsroom budoucnosti. Projekt Futuroom sídlí v prostorách PPF Na Pankráci. Stěžejní částí studia bude zaměření se na regionální média. Roman Gallo v tiskové zprávě uvádí: „FUTUROOM by měl být centrem vzdělávání v oblasti nových médií, ale také plnit funkci centrální redakce pro mediální projekt PPF Media nazvaný Naše adresa. Jsme nadšení, že můžeme začít pracovat s týmem profesionálů ve zbrusu novém newsroomu. V neposlední řadě bych chtěl dodat, že FUTUROOM a Naše adresa přicházejí s velmi účinným řešením pro hyperlokální média, které nevyžaduje velké náklady a uplatňuje ty nejefektivnější technologie a nástroje pro regionální žurnalistiku i pro širší komunikaci v rámci komunit.“
Světová asociace novin sídlí v Paříži a je globální institucí, ta hájí svobodu tisku a snaží se ji podporovat, stejně tak jako podnikatelské zájmy vydavatelů novin. Členy této organizace je 77 národních asociací novin. WAN reprezentuje asi 18 tisíc novin a několik tiskových agentur či jiných mediálních skupin. Nový mediální počin výrazně podporuje také světoznámý Google. Například automatický překladač, mapy či Google Earth se mají stát součástí regionálních zpravodajských portálů PPF Media – Naše adresa. Odborníci z Googlu mají školit členy redakce nového týdeníku, zajistí další profesionály z oboru (nejen z ČR, ale i ze zahraničí). Ředitelka české pobočky Taťána le Moigne uvádí: „Spolupráce s PPF na jejich multimediálním projektu přímo zapadá do našeho poslání zpřístupnit veřejnosti co nejvíce informací. Internet v současné době zároveň potvrzuje, že i v ekonomicky složitém období, které se ve velké míře týká právě médií, nabízí řadu efektivních řešení. Z těchto důvodů jsme se rozhodli do projektu vstoupit prostřednictvím našich online technologií a zapojením našich expertů do vzdělávání zástupců vydavatelů, profesionálů z oblasti médií, studentů i dětí.“ Projekt podpoují i Atex (největší světový dodavatel redakčních systémů) a Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.
Portál Naše adresa začne fungovat už v pondělí 1.června, v tento den ve vybraných regionech vyjde i první číslo tištěného týdeníku. S tímto projektem budou spojeny i takzvané Café Naše adresa (jakési místo, na němž budou moci lidé diskutovat přímo s redaktory. V první vlně má vycházet několik týdeníků v severních Čechách a na střední Moravě, internetová síť nabídne hned několik stránek věnovaných jednotlivým regionům a obcím. Čas ukáže jakým handicapem bude skutečnost, že tištěný týdeník nebude pro čtenáře zdarma (jako Sedmička). Centrum multimediální redakce má být do pěti let přebudováno na videostudio, na tomto místě by mohli přicházet novináři a vytvářet rozhovory, zprávy či komenáře. V USA je už dnes běžnou praxí distribuovat noviny internetem ve formátu PDF. Světovým trendem je také vytvářet noviny cílené na velmi úzkou cílovou skupinu, Amerika má hned několik deníků pro méně než 5 tisíc čtenářů.
Co zaznělo na konferenci Futuroom
Začátkem tohoto týdne proběhla několikadenní mezinárodní konference na téma „Odvážná řešení: média a business čelí krizi“. Prezentovány měly být „inovativní modely a příklady ze světa“. Jednou z otázek konference byla, jak překonávají současnou finanční krizi britské deníky. Podle Johna Burkeho a Bertranda Pecquerie (z World Editors Forum) je jednou z možností vytvoření nových pracovních pozici, jež nebyly dříve známé (například tzv. multimediální novináři). Nově zaměstnávají i editory pro komunitní servery. Další je pozice obchodních editorů (ti koordinují redakční obsah s reklamou), následně ovlivňují umístění reklamy v rámci novin tak, aby se reklamy u článků shodovali se stejnou cílovou skupinou .
Takzvané otevřené newsroomy britských deníků mají být už brzy dávnou historií, význačné deníky jako například The Guardian se stěhují do nových budov, k módní vlně patří vytváření otevřeného newsroomu, toto nové uspořádání boří komunikační bariéry. Podle některých ale tímto vlivem dochází ke ztrátě kreativity, odborníci proto předpokládají, že jedná pouze o přechodný jev. Na konferenci Futuroom se také debatovalo o možném zpoplatnění internetového obsahu některých novin. Význačné anglosaské deníky zpoplatnění plánují, zástupce španělského deníku El País pan Xavier Vidal-Folch uvedl, že největší chybou bylo zpoplatnění internetové verze novin, dnes je situace jiná a obsah je opět zdarma. Účastníci se rovněž shodli na tom, že mladí noviny nečtou, přesto ale sledují aktuální dění a to prostřednictvím rádia či internetu. Jakmile si lidé vytvoří rodinné zázemí, k novinám se obrátí.
V článku bylo využito zpravodajství serveru Česká média. Zdroj fotografie mf7.cz.