Nová rozhlasová nahrávka Bachových Braniborských koncertů volně ke stažení na stránkách Českého rozhlasu D-dur.
Ve středu 1. srpna 2007 ve 20.00 hodin zazní v rozhlasové premiéře v rámci Barokního dne na stanici ČRo 3 – Vltava nová nahrávka Bachových Braniborských koncertů, kterou natočil soubor Musica Florea. Od stejného okamžiku pak bude tato nahrávka zdarma k dispozici na stránkách digitální stanice ČRo D-dur. Zájemci si ji budou moci zdarma stáhnout ve formátech MP3 a Flac na internetové adrese www.rozhlas.cz/d-dur/download.
Posluchačům Českého rozhlasu a návštěvníkům portálu www.rozhlas.cz se tak otevírá unikátní možnost stáhnout si zdarma kompletní šestici Braniborských koncertů ve zvukovém formátu MP3. Pro náročné posluchače je k dispozici i formát FLAC, který díky bezztrátové kompresi přináší nejvyšší možnou audio kvalitu.
„Braniborské koncerty jsou základním dílem barokního orchestrálního repertoáru. Navzdory tomu teprve v loňském roce vznikla první kompletní rozhlasová nahrávka na staré nástroje, která odpovídá novodobým požadavkům na autentickou interpretaci,“ říká Lukáš Hurník ředitel stanice Český rozhlas 3 – Vltava.
Soubor Musica Florea s uměleckým vedoucím Markem Štrynclem získal ve svém oboru respektované postavení u nás i v zahraničí. Na nahrávce se podílejí také vynikající zahraniční sólisté. Natáčení se uskutečnilo v průběhu roku 2006 ve Studiu 1 Českého rozhlasu, nahrávka pak byla dokončena v lednu tohoto roku. Na jejím vzniku se podíleli hudební režisér Jiří Gemrot a zvukový mistr Jaroslav Vašíček.
Tzv. “Braniborské koncerty” vznikly v době, kdy Johann Sebastian Bach působil jako kapelník köthensko-anhaltského knížete Leopolda, milovníka hudby a zdatného amatérského gambisty. Bylo to období, kdy se z Itálie šířily do evropských zemí nové formy instrumentální hudby. Také Bach,který se zájmem studoval italské podněty, se více věnoval instrumentální tvorbě, tak jak to vyžadovalo i jeho kapelnické působení a přispěl k rozvoji nových forem vlastním vkladem. Právě v köthenském období napsal řadu kompozic pro nejrůznější nástroje a Bachova díla patří k tomu nejlepšímu, co německá tvorba v tomto oboru přinesla. Braniborské koncerty nevznikly najednou, mají různé obsazení, jsou zjevně ovlivněny kompozicemi, které psal Bach už dříve pro svou köthenskou kapelu. Jak přesně došlo k zadání objednávky ze strany braniborského markraběte Christiana Ludwiga není jednoznačné. Když J. S. Bach odevzdal r. 1721 markraběti partitury, zněl jejich titul „Six Concerts avec plusieurs instruments…“ (Šest koncertů pro různé nástroje), název “Braniborské koncerty“ použil poprvé v 70. letech 19. století známý Bachův životopisec a badatel Philipp Spitta.