Portfolio placených stanic VIACOMu je poměrně široké. Až doposud se zdálo, že se žádný pay-tv operátor bez těchto stanic neobejde. Distribuční smlouva u klíčového satelitního a IPTV operátora se však chýlí ke konci a obě strany se navzájem obviňují.
Poznámka: Tato analýza původně vyšla na webu TVKOMPAS.cz, kde je k dispozici její rozšířená verze.
Jádrem sporu je cena za šíření placených programů
Portfolio placených stanic VIACOMu je poměrně široké a až doposud se zdálo, že se žádný pay-tv operátor bez těchto stanic neobejde. Distribuční smlouva mezi Viacomem a největším satelitním a IPTV operátorem DIRECTV se však chýlí ke konci a a obě strany se navzájem obviňují. Vlastník DIRECTV podle Viacomu až příliš tlačí na snížení ceny. Milionům domácností tak hrozí, že jim značná část programů z nabídky zmizí.
Obdobné spory mezi operátory a vlastníky placených TV stanic jsou poměrně běžné. V posledních letech jsme je mohli sledovat i na českém trhu – například mezi Skylinkem a Discovery, DIGI TV a AMC Networks, případně mezi Novou a UPC kvůli sportovním programům.
Na americkém trhu se v tomto případě odehrávají mediální bitvy, což se potvrdilo už v několika podobných případech. Hrozící vyřazení skupiny programů je „věc veřejná“. Organizují se petice, veřejné kampaně, vznikají organizované webovky „na ochranu diváků“ před „neférovými praktikami“ jedné či druhé strany. A dotčené televizní programy zaplavují své vysílání různými spoty. Ty obvykle vidí i diváci, kterých se celá kauza netýká.
AT&T coby vlastník platformy tlačí jiné vlastníky placených stanic k nižším cenám, neboť má dostatek vlastního obsahu, kterým může dotčené kanály nahradit.
Popularita programů VIACOMu
V rámci analýz sporu se objevují argumenty, že značky Viacomu jsou sice známé a populární, ale už nejsou tak nepostradatelné jako před 10 nebo 15 lety. Viacom provozuje například programy MTV, MTV Classic, Comedy Central, Nickelodeon, BET a další.
Pozice telekomunikačního operátora AT&T je však specifická a Viacom není jediný, kdo si stěžuje na možné zneužití. Skupina AT&T totiž vystupuje na jedné straně jako velmi silný telekomunikační operátor a provozovatel placené televize. Na straně druhé je však sama tvůrcem televizního obsahu a vlastní několik známých televizních značek.
Prostřednictvím Time Warner ovládá významné archivy TV pořadů a filmů, ovládá vybraná hollywoodská filmová studia a distribuci. A v neposlední řadě vlastní například televize HBO, Cinemax, CNN, TBS, TNT a další. Díky své pozici a bohatému portfoliu může vystavět atraktivní programovou nabídku pouze z vlastních kanálů a značek. Placená televize od AT&T tak není závislá na TV programech nebo obsahu jiných skupin.
Poznámka: Rozšířená verze této analýzy je dostupná pod titulkem Přestřelka mezi AT&T a Viacomem kvůli placené televizi.