Když Nova před pěti lety spouštěla česko-slovenskou verzi hudebního kanálu MTV ve spolupráci s vlastníkem značky, koncernem Viacom, byl to z její strany velmi překvapivý krok. Značka MTV na českém trhu už zdaleka nevzbuzovala tak silné emoce jako v devadesátých letech a navíc se na českém trhu úspěšně etablovala domácí hudební stanice Óčko.
Program MTV nezapadal ani do portfolia skupiny Nova. Ta provozovala svůj hlavní plnoformátový kanál, filmový kanál Nova Cinema a placenou televizi Nova sport. Hudební stanice, kterou mnozí řadili k jinému subjektu, do tehdejších aktivit Novy zkrátka nezapadala. To by však nebyl ten hlavní problém. Tím se ukázala být problematická lokalizace tohoto programu pro českého diváka. Původní pořady MTV se objevovaly s českými titulky – na což není český divák zvyklý – a televize zejména v prvních měsících neprodukovala téměř žádný vlastní obsah.
Startu MTV nepomohl spor s UPC
Dalším problémem byl spor s největší tuzemskou kabelovou společností UPC Česká republika, která odmítla vyřadit evropskou verzi MTV a tím pádem nechtěla zařadit ani tu českou. Nova si nakonec vymohla to, co jí licence od MTV původně měla garantovat. V kabelových rozvodech UPC se však česká MTV objevila s několikaměsíčním zpožděním.
Příchod lokalizované verze na český trh nevyvolal vášně ani nadšení. Stanice se dlouhá léta držela mimo větší pozornosti diváků i médií. Kdyby česko-slovenská MTV přišla na trh o deset let dřív, mohlo to přinést jistou dávku národní hrdosti. U dnešních třicátníků byla tehdy evropská MTV nesmírně populární a jména jako Eden (Harel), Toby (Amies) nebo Enrico (Silvestrin) znal v té době téměř každý teenager. Jenže koncern Viacom zaspal dobu a na český trh vstoupil až když už zde vládla lokální televize Óčko. Takhle se největší světová značka pro televizní zábavu a lifestyle vyčerpala ještě dřív než mohla zaujmout novou generaci diváků.
Vrátí se hudební kolovrátek jménem MTV Europe?
Nyní končí české MTV pětiletá licence k používání značky a Nova celkem vážně přemýšlí o tom, že spolupráci dále neobnoví. Pokud by se tohoto produktu vzdala, nemuselo by to nutně znamenat konec české verze MTV. Viacom by mohl licenci poskytnout jinému subjektu, pokud by se na českém trhu našla televizní skupina, která by měla zájem. To ale není příliš pravděpodobné.
Ani sama Nova ještě definitivně nepotvrdila, zda českou mutaci MTV ukončí. Jisté je, že tato značka zde bude působit lokálně ještě do konce letošního roku. Pokud by dále nepokračovala, zřejmě se na český trh vrátí mezinárodní verze MTV Europe, která zde působila do roku 2008. Evropská MTV působí v zemích, které nemají vlastní mutaci. Programově však jde pouze o hudební kolovrátek s hrstkou pořadů ze světové knihovny MTV. V takovém případě význam této značky na českém trhu ještě poklesne.