GLOSA – Pokud by se komerční televize skutečně zajímaly o své diváky na druhé straně někdejší federace, zjistily by, že většina diváků je sledovala kvůli zahraničním pořadům a subjektivně kvalitnějšímu dabingu. Nikoliv pro vlastní tvorbu.
Vlastní tvorba jako společný argument všech televizí
Problém přeshraničního příjmu českých televizních stanic na Slovensku a slovenských v ČR rezonuje několik posledních měsíců. Za tu dobu lze vysledovat určitý neustále se opakující argument komerčních televizí – vlastní tvorba. Je to ovšem dostatečný argument pro diváky?
Televize Nova, Prima, Barrandov, ale rovněž Markíza a JOJ v posledních měsících s velkou pompou spustily „mezinárodní verze“ svých kanálů. Mezinárodní však pouze v tom smyslu, že jsou určeny výhradně pro český nebo slovenský trh. S argumentem, že pro některé pořady mimo svého domovského státu nevlastní vysílací práva.
Podstatný je však i další argument, který zaznívá stále častěji. Divák na druhé straně federace je údajně má sledovat zejména kvůli jejich vlastní tvorbě, a není tudíž nutné mu servírovat akvizice. Samozřejmě, PR oddělení televizí někdy připojí dodatek, že jejich vlastní tvorba je unikátní a že skutečně dbají na její nejvyšší kvalitu a zájmy svých diváků.
Chce komerční televize JOJ dotlačit diváky k nelegálnímu příjmu?
Pokud bude skupina JOJ až příliš tlačit na pilu a připraví diváky o další české programy, může významně přispět k rozmachu nelegálního příjmu. To poškodí celý televizní trh a je otázkou, zda podobný boj nepřinese víc škody než užitku.
....Prima PLUS ani Nova International Slováky neláká. Markíza International v ČR neláká ani některé operátory
Je to však skutečně to, co chtějí diváci? Podívejme, jaká je realita. Plnohodnotnou českou verzi TV Prima sledovalo na Slovensku několik procent diváků. Kolik diváků oslovuje Prima PLUS s vlastní tvorbou? I v lepším případě se její sledovanost pohybuje pod půl procentem. Nova International na tom není o moc lépe.
Televize JOJ Family v České republice sice s některými pořady úspěch má, ale podle neoficiálních informací ani ona není spokojená s výkony pořadů vlastní tvorby na českém trhu, snad s výjimkou Soudní síně a V sedmém nebi. V hlavním vysílacím čase se pokouší zaujmout akvizicemi nakoupenými přímo pro českého diváka. Některé své vlastní formáty – například nový pořad Sedem – do vysílání v ČR ani nezařadila.
O kvalitě Markízy International v očích českého diváka nejlépe vypovídá fakt, že největší kabelový operátor UPC ČR ji do nabídky nezařadil. A satelitní Skylink se zas nenamáhal ji nabídnout v HD. Protože nikomu nechybí.
Co může být největším lákadlem? Zahraniční akvizice a subjektivně lepší dabing
Chápu, že PR oddělení komerčních televizí potřebuje naservírovat veřejnosti lehce uchopitelný fakt. Argumentovat vlastní tvorbou je však odvážné.
Pokud by se televize skutečně zajímaly o své diváky na druhé straně někdejší federace, zjistily by, že většina diváků je sledovala kvůli zahraničním pořadům a subjektivně kvalitnějšímu dabingu. Jenomže takovou realitu by zřejmě televize měly problém přijmout i samy před sebou.
Vypnutí slovenských kanálů přineslo operátorům problémy s nespokojenými zákazníky
Vypnutí plnohodnotné verze TV Markíza a dalších slovenských televizí, ke kterému byli nuceni přistoupit kabeloví a satelitní operátoři, přináší operátorům mnoho nespokojených zákazníků. Navzdory informační kampani tento krok diváky překvapil.
....