Co uvidíme na jaře v televizi? Pořad to samé, jen talenty a zpěv

nova-primaČesko Slovenská SuperStar a X-Factor, to je nabídka dvou největších českých komerčních televizí pro příští rok. Jakoby nestačilo, že diváka letos přesytily talentovými pořady, že mu denně servírují formátově podobné pořady ve stejném čase. Vyvstává otázka, zda tedy máme dvě komerční televize zapotřebí, a zda by nám nestačila třeba pouze jedna…

Konkurenční boj bez historie

Opravdový konkurenční boj mezi Novou a Primou zatím nemá dlouhou historii. Pokud si odmyslíme doby, kdy Prima (nebo kdysi ještě Premiéra) nemohla konkurovat Nově z důvodu slabého pokrytí, jejich vzájemná rivalita nebyla skutečná až do doby než Primu koupil skandinávský investor MTG. Prima s Novou neformálně spolupracovala na přelomu tisíciletí, kdy nakupovala zahraniční pořady přes stejnou agenturu, a využívala jen právo druhé volby. Nova si od agentury nakoupila vše, co považovala za potřebné, a Prima koupila jen to, co zbylo. Prima tedy brala vše, co Novu nelákalo.

Zlom nastal až před několika lety, kdy Prima s úspěchem uvedla první sérii reality show VyVolení, na kterou Nova reagovala stejným formátem Big Brother. Tehdy z tohoto souboje vyšla Prima vítězně, díky čemuž přilákala pozornost investora, a začala s výraznými investicemi do programu. Nova získala reálného konkurenta, což se projevilo i na projektech, které obě televize později nabídly.

prima-vyvoleni1-velky

Reality shows Big Brother a VyVolení diváky otrávily, ale Prima v souboji jasně zvítězila. Na fotce vítěz první řady Vladko Dobrovodský. Recesistický snímek vyšel od antifanklubu Vyvolených.

Najděte pět rozdílů

Od té doby je ale zároveň náročnější hledat mezi oběma televizemi jakékoliv rozdíly, zejména pokud jde o hlavní vysílací čas. Jejich hlavní kanály se liší snad jen v grafickém obalu, formátově ale mnohdy uvádějí podobné pořady, a ještě si jimi přímo konkurují. Začalo to zmíněným soubojem VyVolených a Big Brother před několika lety, který většinu diváků spolehlivě otrávil. Pokračovalo to tím, že Nova musela za každou cenu vyvinout konkurenci pro úspěšný seriál Rodinná pouta na Primě, a tak vznikla Ordinace v růžové zahradě, která běžela ve stejném čase, a přináší Nově úspěchy dodnes.

Dnešní stav, kdy Nova s Markízou a Prima s Joj uvádějí talentové shows je jen potvrzením onoho trendu. Pokud získá Prima úspěšný formát, Nova ji musí za každou cenu oslabit. A patrně to začíná fungovat i obráceně. Pokud Nova podepíše zajímavý kontrakt na akvizici, Prima reaguje obdobně. Zisk soutěže X-Factor přichází jen několik týdnů poté, co Nova ohlásila záměr vysílat na jaře SuperStar. A nový seriál Cesty domů je zas reakcí na úspěch novácké Ordinace, byť se Prima na poslední chvíli neodvážila nasadit svůj seriál přímo proti konkurenci.

x-factorČesko Slovenskému talentu se v konkurenci Talentmanie daří. Uspěje na jaře X-Factor v souboji s Česko Slovenskou SuperStar?

Jak z toho ven?

Divák může mít i tak pocit, jakoby na dvou různých stanicích sledoval tentýž program. Nova s Primou se unifikují a rozdíly se stírají. Je jen otázkou času, kdy i diváci zareagují, a budou hledat alternativu jinde. Třeba u digitální celoplošné televize Barrandov, která sice místy působí jako Nova s Primou z poloviny 90. let, jenže alespoň nabízí vhodný protipól vůči těmto hráčům.

A Česká televize? Ta může znamenat alternativu pro konzervativnější diváky, kteří nevyhledávají nové značky, ale mají rádi zavedenou jistotu. V obou případech může vzájemné programové kopírování Novy s Primou pomoct všem ostatním hráčům, jen ne samotné Nově s Primou. Čím dřív si to managementy těchto dvou televizí uvědomí, tím líp pro českého diváka, a potažmo i pro celý televizní trh.

Autor článku:

Komentáře (1)

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .