Před třemi roky, v červnu 2013 odstartovala kampaň na podporu nového, dětského programu ČT: D, přezdívaného „Déčko“. Úvodní kampaň zasáhla 34 milionu osob, resp. dosáhla opakovaného zásahu cílové skupiny.
Od samého počátku Česká televize s kampaní na dětskou stanici Déčko nezahálí a snaží se přicházet s originálními marketingovými koncepty. Hned dvě kampaně byly dokonce oceněny mezinárodním vyznamenáním PROMAX.
Start Déčka 2013: Úvodní kampaň oslovila 34 tisíc osob
Vysoká četnost zásahu cílové skupiny Déčka provázela úvodní kampaň na start dětského programu České televize. Stěžejní část komunikace probíhala samozřejmě prostřednictvím televizních obrazovek. Tzv. „teaser“ odstartovaly na začátku června 2013 a lákaly diváky na „novou televizi jen pro tebe – Déčko, už po prázdninách“. Postupně přidávala Česká televize self-promotion vysvětlující, co dětské diváky čeká.
Logicky nejvíce promovala Česká televize spoty na ČT1 v ranním pásmu pro děti (v době reprízy Kouzelné školky), resp. v podvečerním Kavčím hnízdě na ČT2 odpoledne (18-20 hodin), resp. v hlavním vysílacím čase. Už jen tímto dokázala televize oslovit většinu dětské populace.
Kampaň pokračovala v červenci prázdninovou soutěží „Po stopách televizních hrdinů“, na osmdesáti místech po celé republice děti sbíraly známky a odměnou bylo deset tabletů a 500 batohů. Tato akce současně lákala na pořad Tamtam. Letní kampaň vrcholila tzv. „Supervíkendem“ 31. srpna a 1. září, Česká televize uspořádala dětský den v den startu vysílání 31. srpna – mimo koncertu The Tap Tap nabídla hry, vystoupení a workshopy.
Česká televize současně využila kampaně na Rádiu Impuls a rádiu Frekvence 1 (alespoň jednou týdně poslouchá tyto stanice 1,9, resp. 1,6 milionu lidí). Zasáhnout chtělo ČT: D rovněž čtenáře dětských magazínů (Mateřídouška, Sluníčko), denního tisku (MF Dnes, Deník) a life-stylových magazínů (Maminka, Vlasta, Moje psychologie). Logicky směřovala nejen na děti, ale rovněž maminky. Webové stránky Alík.cz, idnes.cz/ona a Pohádkář.cz byly nedílnou součástí kampaně na start dětského veřejnoprávního programu. Reklamu jste mohli zahlédnout také na reklamních prostorech na vlakových zastávkách a v kinech.
Déčko sbírá ceny světového „Oscara“ za televizní kampaň
Česká televize každým rokem nasazuje kampaně na podporu dětského programu. Oceněnou kampaní je „Zachraňte duhu“ z roku 2014: Déčko se vrátilo do éry černobílé televize, kreativní oddělení vymyslelo fiktivní příběh dětské hry, „v rámci které krade zlý Černobíl z Déčka všechny barvy“, do programu zařadila Česká televize do programu seriály Kamarádi, Záhada hlavolamu a černobílý Večerníček. Černobíl měl představovat skicu, která ale nikdy nebyla vybarvena.
Na světovém Promaxu získala Česká televize zlato právě za tuto kampaň. Již v březnu 2015 přitom získala ČT v kategorii „On-air ilustration“ za krátké klipy ukončující večerní program pro děti. „Zachraňte duhu“ bylo oceněno za „propojení televizního vysílání, webu a geocachingu“. Zapojilo se přes 40 tisíc rodin.
„Je fantastické, kolik rodin se loni v létě zapojilo do soutěže „Zachraňte duhu“. Jsme samozřejmě hrdí na ocenění, která tento projekt získává na mezinárodním poli, ještě o něco větší radostí je ale vidět, že se nám díky úzké spolupráci s týmem Nových médií i celého ČT: D podařilo zvednout děti ze židlí a celé prázdniny je bavit při pátrání po zloduchovi Černobílovi,” říká ředitelka marketingu České televize Denisa Kollárová.
Letos se snaží Déčko zastavit roboty
Fiktivní organizace „DIV“ je stěžejním bodem letošní prázdninové kampaně s názvem „Zastavte roboty“. „Došlo k výbuchu v laboratořích profesora Chaose, který zde vyvíjel superinteligentní roboty. Ti se tím dostali mimo kontrolu a nyní chtějí ochromit celou moderní civilizaci. Proto do elektrické sítě vypustili složitý vir, skrze nějž ovládají domácí spotřebiče,” poutá Česká televize na aktuální prázdninovou akci. Jejím opětovným úkolem je zvednout děti od obrazovek a ukázat jím místa České republiky. Hlavní tváří je herečka Jitka Ježková.
Děti mají pomoct vytvořit antivirus, musejí se vydat na tři místa – do města, do přírody nebo na hrad či muzea, zde posbírají tři hesla a poté již mohou jako speciální agenti pomáhat vytvářet antivirus.
Déčko zapojí děti k průzkumu České republiky i letos
Česká televize prezentovala Déčko od samotného začátku jako „bezpečný přístav“, bez reklamních sdělení a označování vhodností pořadů. Celkovou kampaň lze hodnotit jako velmi úspěšnou, kontinuální zapojení dětí a jejich rodin do prázdninových akcí není v tuzemsku příliš časté.
Nejen samotná startovací kampaň, nýbrž i kontinuální marketingová strategie nese své ovoce, ČT: D se řadí k nejúspěšnějším dětským stanicím v Evropě. V cílové skupině 4-14 se na program Déčka dívá zhruba pětina dětí a je tak jasnou jedničkou v této kategorii.
Děkujeme za spolupráci tiskovému oddělení České televize. Autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media a spolupracovníkem serveru RadioTV.cz.