Analogová éra přenosu televizního signálu v české metropoli se chýlí ke konci. Za tři měsíce se na televizních obrazovkách nepřipravených Pražanů objeví pouze zrnění. Aby takových případů bylo co nejméně, pozvolna se rozjíždějí informační kampaně, které nezávisle na sobě připravují digitalizační Národní koordinační skupina pod patronací Českého telekomunikačního úřadu, TV Nova, TV Prima i Česká televize.Intenzivnější příval informací o postupu digitalizace se chystá na obyvatele Prahy. Musí se připravit na to, že v poslední dubnový den přijdou o analogový signál ČT1, ČT2, TV Nova a TV Prima ze Žižkova. „Po vypnutí tohoto vysílače bude mít většina Prahy stále dostupný analogový signál z vysílače Cukrák. Jedinou výjimku tvoří část diváků televize Prima, kteří již nebudou mít (zejména v severních částech Prahy a okolí) dostupný žádný analogový signál této stanice,“ konstatovala tisková mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Dana Makrlíková. Severní část Prahy může ještě zachytit starou formu televizního signálu z ústecké Bukové hory.
Přesměrování antén na jiný analogový vysílač však není dlouhodobým řešením, neboť i na těchto místech bude tento typ vysílání zanedlouho ukončen. Středočeský Cukrák vběhne do analogové cílové rovinky již v říjnu tohoto roku. Logickým řešením je tedy příprava domácnosti na digitální způsob příjímání pozemně dostupných televizních programů. Důležitá je kontrola a případně modernizace anténního systému a kabelových rozvodů. S nutností zakoupit set-top-box či televizor s digitálním tunerem většina veřejnosti již z doslechu ví a počítá s tím. „Podle aktuálního pravidelného průzkumu je o přechodu na digitální vysílání informováno 96 % Pražanů,“ vyčíslila Makrlíková. Další zjištěná čísla vypovídají o tom, že 29% diváků v metropoli již nyní přijímá digitální signál. Stejné procento respondentů ve výzkumu uvedlo, že jsou v jejich domácnosti dostupné oba typy – analogový i digitální.
Současné povědomí obyvatel hodlá prohloubit informační kampaň, kterou připravuje Národní koordinační skupina pro digitalizaci. Do všech pražských poštovních schránek se dostane leták s nejdůležitějšími podrobnostmi. „Kampaň se zaměří především na praktické informace a také pražská specifika, jako jsou například společné televizní antény,“ uvedl ČTÚ v tiskové zprávě. Po hlavním městě bude jezdit výrazně označená Škoda Roomster, jejíž osazenstvo bude na svých zastávkách poskytovat odpovědi na položené dotazy. Vyškolený personál bude zájemcům rozdávat tzv. Diginoviny.
Dalším zdrojem informací o tom, zda se květnová analogová tma dotkne té které konkrétní domácnosti, bude samotná televizní obrazovka. Na těch kanálech, které diváci přijímají ze Žižkova, se v pravém dolním rohu objeví už starý známý znak z předchozích oblastí, kde již bylo analogové vysílání vypínáno. Piktogram ve tvaru čtyř průhledných čtverců zařadí od února do vysílání svých dvou analogových kanálů Česká televize. TV Nova zařadí do vysílání spot s moderátory Televizních novin Reyem Korantengem a Renatou Czadernovou. „ Pokud diváci tento spot na svém přijímači zaregistrují, je to varování, že od konce dubna již TV Nova na tomto televizoru neuvidí,“ vysvětlil na webové stránce stanice její technický ředitel Ivo Ferkl. Divákům, kterým se na obrazovce zatím digitalizační spot neobjeví, poradil řešit přechod na digitální signál až v létě:„Zejména pro rekonstrukce těžko přístupných anténních systémů na sídlištích a šikmých střechách činžovních domů je rozhodně letní období vhodnější. Pochopitelně ti, kteří digitalizaci domácnosti nechtějí odkládat, si mohou set-top box či digitální televizor koupit již nyní. Digitálním signálem je pokryto celé území Prahy a okolí.“
Termín 30.dubna pro ukončení analogového vysílání z Prahy – Žižkova stanovil Technický plán přechodu (TPP), což je zákonná norma, která podrobně popisuje časovou posloupnost jednotlivých operací v konkrétních regionech. Tato digitalizační kuchařka je hlavním „jízdním řádem“ pro kroky Českého telekomunikačního úřadu. Aktuální situaci popsal předseda Rady ČTÚ Pavel Dvořák: „Jedním z principů TPP je to, aby v konečné fázi digitalizace bylo dosaženo stejného rozsahu pokrytí jako u současného analogového vysílání. Současný stav pokrytí digitálním signálem činí v multiplexu 1 58 % obyvatel České republiky, v druhé síti pro komerční televize 53 % a v síti 3 asi 45 %.“
Dalšími oblastmi, kde ještě letos dojde k vypínání analogového signálu jsou Západní Čechy (vysílače Krašov, Krkavec, Klínovec, Vraní vrch, Dyleň, Zelená hora, Klatovy – Barák), Střední Čechy (Votice – Mezivraty a kopec Praha u Příbrami) a Černá hora u Trutnova. O situaci v jednotlivých regionech budeme včas informovat.