Filmový režisér slovenského původu, ředitel Febiofestu, milovník nekomerčního žánru. První muž jedné ze šesti televizí, která získala licenci, plánuje zahájení vysílání na první jarní den nového roku.Filmový režisér slovenského původu, ředitel Febiofestu, milovník nekomerčního žánru. První muž jedné ze šesti televizí, která získala licenci, plánuje zahájení vysílání na první jarní den nového roku.
Zmiňujete se o tom, že vaše televize bude jiná. V čem konkrétně hodláte být jiní?
V celkovém programovém zaměření a naladění. Mohu říct, že budeme naprostou většinu naší původní tvorby vyrábět mimo vlastní kapacity, u nezávislých producentů. Chceme být v rámci českých plnoformátových televizí menší stanicí, zaměřenou na menší divácké skupiny. Být malý či menší nevnímáme jako hrozbu, ale jako výhodu a příležitost. Odlišovat se od ostatních chceme vlastně tak trochu vždy, všude a ve všem. Často půjde o maličkosti, detaily, snad nikoli nevýznamné. Odlišnost je naší hlavní strategií, s níž na trh vstupujeme. Protože budeme televizi stavět tzv. na zelené louce, máme také jedinečnou šanci věnovat maximální péči všem třem “Ú”, jež vytvářejí smysl slova efektivita: Účelnosti, Účinnosti a Úspornosti.
Být „jiný“ se v Čechách příliš nenosí. Televize se žánrově přibližují, podléhají masovému vkusu. Orientují se především na rychlý zisk. Jak chcete v tomto tvrdém prostředí obstát?
Tvrdou prací a dobrými nápady.
Jste určitě invenční člověk s velkým množstvím nápadů, které ovšem mnohdy použijí obratněji vaši konkurenti. Co byste dnes dělal jinak?
V tvorbě, kterou má za sebou Febio, bych asi neměnil nic. Snažili jsme se vždy ze všech sil být o krok vpředu, snad se nám to i někdy dařilo. Dokázali jsme i pro opotřebované formáty najít nový kabát. O totéž se budeme pokoušet i nyní.
Jak bude vypadat váš program, zřekli jste se bulváru i okázalé zábavy, třebaže jste původně uvažovali o reality show Výměna manželek, kterou teď produkuje jiná televize?
Když jsme o tom pořadu uvažovali a jednali, tak tato reality show ještě v ČR známá nebyla. Žádná jiná televize o ni tehdy zájem neměla. V této chvíli je to pro nás, samozřejmě, již neaktuální záležitost, protože nechceme uvádět nic, co už odvysílaly jiné televize a co nebude pro diváka něčím novým nebo objevným.
A jak bude vypadat vaše zpravodajství?
Zpravodajským televizím rozhodně konkurovat nebudeme, naopak uvažujeme i o určité spolupráci s nimi. Naše zpravodajství bude slušné, seriózní, bulvární prvky se mohou objevovat jen v jiných typech pořadů. Jsme ovšem plnoformátová televize, a tak naše síla by měla být právě v jiných typech pořadů, které zpravodajské televize nabízet nebudou.
Máte již hotový tým zpravodajců a redaktorů?
Zatím o všem probíhají jednání, nechceme se unáhlit. Jména zpravodajců prozradíme až pár týdnů před zahájením vysílání, abychom sebe i je chránili před konkurencí. Předpokládáme méně než 100 zaměstnanců, kromě toho se však na výrobě programu bude podílet i množství nezávislých výrobců.
Ale management už máte…
O managementu stanice by se v zásadě mělo rozhodnout v průběhu května. Domníváme se, že nabídneme profesionálně výjimečný tým. Chceme, aby všichni naši manažeři byli odborníky a osobnostmi, jakkoli rozdílnými. Protože značnou část hodnotového řetězce televize chceme řídit procesně, nebudeme vytvářet složité útvary a hierarchie. Snahou nejvyššího vedení bude vytvořit dobré pracovní prostředí. Jsme malá televizní firma, a v ní to platí dvojnásob – prosperita začíná tím, že se lidé cítí dobře.
A vaše vlastní motivace?
Napadlo mě, že by se tradice tvorby Febia a charakter Febiofestu mohly propojit právě v televizním vysílání. A to i z toho důvodu, že tvorbě Febia, která čtrnáct let úspěšně obstávala na všech třech českých stanicích, přestala poskytovat prostor veřejnoprávní televize a teď už i zbylé dvě komerční televize… Takže vznik vlastní televize je jednou z mála možností, jak tvorbu Febia pro diváky připravovat i v budoucnosti. Nikdy jsem však vlastní televizi neplánoval a ani netoužil ji mít, přemýšlel jsem spíše o návratu k hrané filmové režii. Pak mě ovšem – v souvislosti s možností vzniku nových digitálních TV stanic – před dvěma lety mé okolí přesvědčilo, že teď a tady můžu pro českou audiovizi a její diváky udělat ve své televizi daleko víc, než jedním hraným filmem. Tehdy jsem začal o této možnosti uvažovat vážně. Oslovil jsem Petra Sládečka, který patří k mým dlouholetým dobrým známým. Je pro mě osobou, které nejen velmi důvěřuji, ale má v budovaní TV stanic bohaté zkušenosti. S ním jsem začal pracovat na první vizi a postupně podlehl přesvědčení, že to bylo další z mých dobrých životních rozhodnutí… Moderní, progresivní, plnoformátová televize pro aktivní lidi produktivního věku.
Jak dlouho budete zpočátku vysílat?
Počáteční rozsah vysílání je 16 hodin, při celoplošném pokrytí až 24 hodin.
A jaký bude podíl vlastní tvorby (nové či z archivu) a převzatých pořadů?
Předpokládáme nejméně 35 % původní domácí tvorby. Nejméně 55 % evropské tvorby, nejméně 15 % evropské nezávislé tvorby. Nejméně 30 % evropské současné nezávislé tvorby v rámci času vyhrazeného pro vysílání evropských děl vyrobených nezávislými výrobci. Nejméně 10 % pořadů určených rozvoji menšin a nejméně 20 % pořadů vybavených podtitulky pro neslyšící.
Lze být v tuto chvíli konkrétní?
Bohužel, nemůžeme nyní zveřejnit žádné programové informace (i s ohledem na konkurenci). A pak, chceme přece také trochu překvapit… V průběhu května dokončíme programové vysílací schéma, jež bude základním vodítkem pro výrobu a nákup původních i převzatých pořadů. Výrobu a nákup pořadů zahájíme v letních měsících.
Vaší parketou jsou přece jen dokumenty. Předpokládám, že se zde budou objevovat?
Ano, budeme uvádět i dokumenty a publicistiku a určitě se diváci setkají v jeho programu i s pořady, které si z dílny Febia oblíbili již v minulosti.
Pokud bychom hledali mezi zahraničnímu vzory, které televizi byste se chtěli tematicky přiblížit?
Budeme se v každém případě snažit být sví, původní. Při přípravě projektu jsme pochopitelně studovali obdobné malé komerční televize v Evropě i v zámoří. Třeba francouzskou M6, německou Pro7, finský Nelonen, švédskou TV3, polskou TVN, britské Channel 4 a Channel 5, kanadskou CityTV v Torontu, americkou Current TV Alberta Gorea…
Hlavním investor je podle mých informací Arca Capital Bohemia, společnost, která se zabývá kapitálovými fondy. Neskrýváte, že budete jednat i s dalšími. Proběhla už nějaká další jednání?
Ano, manažerem investice a prvním finančním investorem je společnost Arca Capital Bohemia, a. s. Ta uhradí investici spojenou s počátečním rozvojem, kdy své prostředky vloží do základního kapitálu firmy. Dále využijeme dluhové financování, které však bude zastoupeno jen v minoritním podílu. Z pohledu společnosti Arca Capital jde o investici do pěti let. Arca Capital investuje vlastní finanční zdroje v řádu stovek miliónů korun, tudíž se domníváme, že jde o kapitálově silnou společnost. V současné době se jedná i se spoluinvestory, kteří nás oslovili poté, co se o našem projektu začalo více psát, případně ti, kteří nás ještě teď oslovují po udělení licence. Celkově lze říct, že projekt je finančně zajištěn. Případní další investoři nepřinesou chybějící peníze, ale diverzifikaci rizika.
Bez reklamy se asi neobejdete. V médiích se objevila zpráva, že uvažujete o společné nabídce reklamních časů. Už jste se sešli se zástupci Z1 a Óčka?
Se zástupci uvedených televizí jsme v kontaktu od počátku vyhlášení výběrového řízení na digitální licence, ale o společné nabídce reklamních časů jsme zatím s nikým nejednali.
Budete spolupracovat s nějakými zahraničními televizemi, ať už se to týká techniky či personálu?
Zatím o takové možnosti nejednáme.
Co považujete za nejdůležitější před rozjezdem nové televize?
Postavit dobrý tým lidí a mít jistotu, že investor je schopen a připraven překonat i jisté období neúspěchu, které rozjezd digitální televize může s sebou nést. V této chvíli to vypadá, že u obou věcí směřujeme k výsledku, který předčí i má původní očekávání.
Počítáte i s případným neúspěchem? Váš kolega Petr Sládeček naznačil, že všechny „nové“ televize jistě neobstojí…
Počítáme se vším, ale věříme, že nás se taková situace týkat nebude. Vyvoláváme sice velká očekávání, což je vždy riskantní – ale budeme se snažit naším programem co nejvíce naplnit a nabídnout tak divákům alternativu vůči stávajícím televizím. A to je ta naše šance.
Lze už v tuto chvíli říci přesné datum zahájení vysílání?
Uvažujeme o prvním jarním dni – středě 21. března 2007.
Do jakého data počítáte s vytvářením zisku?
Investice představuje necelou jednu miliardu korun. Pokrývá období několika let, než by se stanice měla stát samofinancovatelnou.