YouTube se za dva roky své existence stal fenoménem. Server původně určený k umisťování vlastních home-made videosnímků však zvláště v poslední době bojuje s „nevhodným“ obsahem. Jde o choulostivá videa celebrit, ale především obsah, na něž se vztahují autorská práva. Tedy materiál, který je na YouTube umisťován v rozporu s příslušnými zákony. Je zřejmé, že tato situace je dlouhodobě neudržitelná.
Komunitní web YouTube, který umožňuje ukládat, přehrávat a tedy sdílet krátké video snímky, založili v únoru 2005 tři bývalí zaměstnanci společnosti PayPal. Původním cílem bylo vytvořit komunitu uživatelů, kteří by vytvářeli vlastní videosnímky a sdíleli je prostřednictvím YouTube s ostatními. Provoz webu je v současnosti hrazen z prodané internetové reklamy. Do provozních nákladů je rovněž rozpouštěno vlastní jmění společnosti. YouTube navštíví každý měsíc přes 20 mil. uživatelů, kteří každý den shlédnou více než 100 mil. klipů.
Postupem času sem uživatelé začali umisťovat i nepůvodní materiál – hudební videoklipy, reportáže z televizního zpravodajství, klíčové okamžiky sportovních zápasů, televizní pořady a dokonce celé díly televizních seriálů. Tedy obsah, jež je ve většině zemí chráněn autorským právem. Provozovatel YouTube se tak dostal do sporu nejen s velkými nadnárodními mediálními korporacemi, které jsou držiteli autorských práv k dotčeným pořadům, ale i s celebritami, jejichž osobnostní práva byla porušena zpřístupněním snímků z jejich soukromí.
Žaloba Daniely Cicarelli, bývalé manželky brazilského fotbalisty Ronalda a moderátorky MTV, vyústila v Brazílii dokonce v soudní příkaz dočasně blokovat přístup na YouTube pro brazilské uživatele. Po převzetí Googlem v říjnu 2006 tlak na YouTube a snaha omezit sdílení obsahu, který podléhá copyrightu, stejně jako „nekorektního“ obsahu ještě zesílily.
Návrat ke kořenům
Možné východisko z této situace lze spatřit ve vyjádření Chada Hurleyho, jednoho ze zakladatelů YouTube, které zaznělo v sobotu na jeho přednášce o uživateli vytvářeném obsahu na Světovém ekonomickém fóru v Davosu. Podle Hurleyho se YouTube chystá rozdělit s uživateli, kteří na YouTube umisťují původní obsah, o příjmy z reklamy. Systém, který by toto umožňoval chystá YouTube zavést v horizontu několika měsíců. To by mohlo přilákat další tvůrce vlastního obsahu k jeho umisťování právě na YouTube a současné uživatele podnítit k ještě větší tvůrčí aktivitě. Podíl originálního obsahu by tak mohl významně vzrůst.
Obsah podléhající autorským právům třetích stran na YouTube zůstane. Administrátorům se nebude stále dařit mazat jej dostatečně rychle, navíc mnohé velké televizní společnosti vidí ve spolupráci s YouTube příležitosti. Není prokázáno, že by obsah na YouTube a podobných serverech snižoval sledovanost klasických televizí. Naopak při vhodně zvolené strategii může sledovanost pořadů a televizních seriálů zvýšit.
Byť je Google, současný vlastník YouTube, gigantem v oblasti internetové reklamy, a fungování YouTube je postaveno na příjmech z reklamy, dá se v budoucnu očekávat i zavedení placených služeb, které umožní přístup jednak ke kvalitnějším službám, ale především ke copyrightem chráněnému obsahu.