Dnes, pět minut po šesté hodině odpolední, odstartuje nová televizní stanice Prima Cool. Společnost FTV Prima tak veřejnosti nabídne nový kanál, dost odlišný od velké TV Prima. Osobně považuji výběr cílové skupina za velmi odvážný krok a zároveň věřím, že představitelé televize vědí, co dělají.
Český televizní trh má dva velké komerční hráče. Zatímco lídr trhu CME (TV Nova, Nova Cinema a Nova Sport) šetří, kde a jak se dá, dvojka trhu FTV Prima dnes spouští novou stanici. K překvapení, které již vyprchalo, to není dávno avizovaný „odpadový“ Prima Klub, ale stanice pro zcela jiné publikum. Prima Cool se má orientovat na muže ve věku od 20 do 40 let se samozřejmými přesahy oběma směry i k druhému pohlaví.
U projektu Prima Klub jsem přesvědčen, že bude úspěšný. Nebude nic převratného, nového a určitě ne pro mě, ale úspěch mít bude. Z mého pohledu je na tom Prima Cool obráceně. Obsahově mi ve vysoké míře vyhovuje, ale k možnému úspěchu se stavím skepticky, respektive bude to běh na velmi dlouhou trať.
Nechci,abyste si o mě mysleli, že někomu přeji neúspěch a zklamání, naopak, ale ona skepse je neodbytná. Vynechejme v dnešní úvaze fakt, že Cool je stanicí digitální, takže ji v současné době přijímá jen určitá část obyvatel ČR – to je věc jasná a pregnantně vyjádřená čísly. Stejně tak je jasná i budoucnost zvyšování pokrytí digitálním signálem českého obyvatelstva. V tomto směru pro tvůrce Cool neexistuje téměř žádná neznámá. Tou je úspěch programového schématu.
Prima Cool svůj program začíná každý den až od 18.00 (kromě sobotních zápasů anglické fotbalové Premiere League), což je v naprostém pořádku. Skupina diváků, na kterou Cool míří, dřív televizi snad ani nezapíná.Velkou otázkou je, zda ji zapíná vůbec. V této skupině má velmi silnou pozici internet a počítače obecně. Vysoká penetrace počítačů je největším soupeřem Cool – není to Nova, nebo nějaké jiné kanály.
Co zajímá mladé lidi v cílovce Cool – klišovitě bychom mohli říct, že sex, drogy & rock and roll.
V otázce sexu už televize dávno ztratily své pozice právě kvůli internetu, tudíž se sexem by Cool ani neuspěla.
„Drogy“ tvoří nejzajímavější složku Cool – anglický fotbal je dobrý tahákem, i když nesmíme zapomenout, že jde o pouhý přesun z velké Primy na tu novou; ostatní magazíny jako Top Gear nebo Brainiac jsou také solidním lákadlem. Avšak je velmi nejisté, zda tyto úzce vyprofilované pořady zaujmou širokou veřejnost. Tu k životu potřebuje každá televize, ať si říká, co chce. Jen široké masy dokáží vytvořit zajímavá čísla sledovanosti.
Třetí „rockenrollovou“ složku tvoří akviziční seriály a filmy. Na ty Cool spoléhá nejvíce a ty mohou být právě Achillovou patou celého projektu. Možná stačí, když budu uvádět jen roky vzniku některých z nich. Futurama (seriál) – 1999, Frasier (seriál) – 1993, Angel (seriál) – 1999, Chuck (seriál) – 2007, Zpátky do studia (seriál) – 2007, Kancl (seriál) – 2001, Vize zločinu (seriál) – 2007, Jednotka zvláštního určení (seriál) – 2006, Potíže s Arizonou (celovečerní film) – 1987, X-Men (celovečerní film) – 2000, Spolužáci (seriál) – 2006, Hrdinové (seriál) – 2006, Teorie velkého třesku (seriál) – 2007 (převzato z programu Prima Cool na první týden).
A proč jsou roky výroby tak důležité? Vracíme se opět k rozšíření internetu mezi cílovou skupinou. Osobně si myslím, že velké procento z nich už tyto seriály znají z celosvětové sítě (To nemluvím, o seriálech, co nejsou uváděny v premiéře.). Lidé, kteří programovou skladbu velmi dobře znají z internetu, se ze zvědavosti podívají na dabované verze u jednoho nebo dvou dílů a tím zájem u nich pohasne.
Věřím, že jsou představitelé Primy Cool připraveni na tuto významnou skupinu, na niž míří, a která o ně nemá zájem. Úspěch Primy Cool bude dlouhodobá mravenčí práce a já bych si moc přál, aby to byla práce úspěšná. Jenže těch „ale“ je pro mě v současnosti přece jen mnoho.