Ještě nekončím, ja jedu dál, to byl ústřední motiv společné písně finalistů první Česko Slovenské Superstar, se kterou Nova a Markíza slavily úspěch. Pak ale přišla druhá řada, která české diváky už moc netáhne. Je to vidět i na hranostech rádií, letošní titul Nevzdávám se není ani v první stovce. Loňská skladba Příběh nekončí je naopak stále populární.
Potenciál SuperStar slábne. Díky Nově.
Nova má v posledních letech jednu velice zajímavou vlastnost. Dokáže divákům úspěšně vnutit téměř jakýkoliv formát, ale následně dokáže jeho potenciál i zničit. Ukázalo se to u fenoménu reality shows Big Brother a VyVolení, což ještě šlo vnímat jako určitý záměr. Jenže aby si Nova záměrně ničila i jednu z nejúspěšnějších pěveckých soutěží, to už je na pováženou.
Přitom SuperStar má v mnoha zemích ještě i po několika řadách ohromný potenciál. Jenže tam se požadovaný rating neměří ve dvouciferných hodnotách. A televize v zahraničí nenasazují tento formát z nouze nebo „na truc“ tak jak to letos udělala Nova. SuperStar se totiž letos objevila pouze proto, aby se Nova nedostala do sporu s vlastníkem licence – společností Fremantle. Spor se tehdy týkal formátu Talent mania, který Nova vyvinula účelově, aby oslabila konkurenční soutěž ČS talent, jež rovněž patří Fremantlu. Koupi SuperStar pro letošní rok tak lze vnímat jako jakési „odškodné“, aby se vztahy obou stran vrátily do normálu.
Podzimní ČS talent může dopadnout podobně
Jenže diváci jsou už talentovými pořady přesyceni – a ruku na srdce, SuperStar je sice originální ale přece jen pořad o talentech. A těch není v českém a slovenském prostoru tolik, aby se z nich každý rok uživily dva výstavné formáty. Pokud má Superstar fungovat i nadále, je potřeba nechat diváky „vyhladovět“ a necpat jim tu samou porci každý rok. I z tohoto důvodu je poněkud nepochopitelný risk Primy, která na podzim rozjede druhou sérii ČS talentu.
Mnoho diváků ještě nepřešlo nadšení z předchozí série, která byla opravdu povedená i díky tomu, že šlo o fakticky první federální soutěž tohoto typu. Pokud by Nova nasadila do éteru souboje Mira Šmajdu, Martina Chodúra, Dominiky Staré nebo Markéty Konvičkové, všechny tyto hvězdičky by ještě měly potenciál. Jenže fungovalo by to možná jeden nebo dva díly. Mnohem strategičtější do budoucna by bylo počkat tři až čtyři roky, až se na tyto „superstáristy“ a pak jim nadělit novou generaci.
Sledovanost funguje na Slovensku, v ČR je to bída
A pokud jde o sledovanost, ta letošní není pro Novu vůbec zajímavá – celkový počet diváků v primární cílové skupině 15-54 let se pohybuje na úrovni 9-12 procent, v absolutních číslech jde o 600-700 tisíc lidí. I podíl na trhu je vzhledem k nováckým zvyklostem bída – Superstar sleduje kolem 25-30 procent diváků přítomných u obrazovek. Jen ojediněle se jejich počet zvedne na 35 procent. I na slovenské Markíze je počet diváků podobný jenže převedeno na procenta jde o mnohem vyšší hodnoty. Průměrný rating ve skupině 12-54 let je od 17 do 19 procent a podíl na trhu mezi 40 až 50 procenty. A to je pro Markízu nadprůměr takže lze říct, že na Slovensku i druhá ČS SuperStar ještě funguje.
Mimochodem, slyšeli jste v českých rádiích letošní hymnu SuperStar „Nezvdávám“? Podle oficiálních hraností na IFPI.cz se skladba neprobojovala ani do první stovky. Zato předchozí hit „Příběh nekončí“ můžete slyšet minimálně jednou denně – především na Hitrádiích. I to o něčem vypovídá.