UDÁLOST TÝDNE – Od poloviny listopadu s velkou pravděpodobností skončí reklamní vstupy na ČT1 a ČT24, zákonodárci navíc zakážou reklamu na internetové platformě. Spokojeny tak mohou být komerční TV Nova a TV Prima, první zmíněná navíc vede urputnou kampaň v nejsledovanější relaci v zemi. FTV Prima oznámila, že 12. listopadu spustí čtvrtý program. Hysterie okolo reklamy pokračuje.
Reklama prakticky zmizí z České televize, po dokončení digitalizace (11. 11. 2011) bude sice veřejnoprávní instituce nadále reklamu vysílat, její množství se má ale dramaticky zredukovat. Volební výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky (PSPČR) ve čtvrtek doporučil, aby přijala senátní návrh novely zákona o České televizi, který reklamu ponechá. Reklama má však zcela zmizet z nejsledovanějšího programu ČT1 a zpravodajského kanálu ČT24.
Reklama na ČT2 pro film, na ČT4 pro sportovní pořady
Televize Nova avizovala v podstatě aktuální návrh novely, reklama zůstane na ČT2 a ČT4 ve výši 0,5% z celkového denního vysílacího času (netýká se teleshoppingu, ten by měl zmizet úplně), reklamní bannery na internetu budou pro Českou televizi rovněž tabu. Státní fond na podporu kinematografie dostane peníze od komerčních subjektů, TV Nova, TV Prima a TV Barrandov mají dohromady přispět fixní částkou 150 milionů korun, tolik nyní přispívá Česká televize. Televize Nova a Prima letos v lednu na půdě českého parlamentu přislíbily zvýšenou finanční účast na podpoře českého filmu. Jejich podmínkou bylo právě definitivní zrušení reklamy v České televizi. Státní fond na podporu a rozvoj české kinematografie má do listopadu jisté příjmy z části výnosu z vysílání reklamy na České televizi. Veřejnoprávní televize nezískává z reklamních výnosů nic, zbytek totiž míří na digitalizaci archivu ČT. Jenže…
GLOSA: Hledá se politicky vhodný kandidát na ředitele České televize
Zatímco TV Nova a TV Prima s tímto návrhem přišly a souhlasí s ním, TV Barrandov vystoupila proti tomuto návrhu. Podle generální ředitelky Janky Vozárové byla poslední verze novely stvořena velmi rychle a stanice o ní nevěděla, navíc ji ani nikdo nepozval na projednávání.
Prima žádá pojistku, že ČT2 zůstane minoritní
Komerční dvojka navíc žádá, aby v zákoně byla prosazena pojistka, že se z ČT2 nestane postupem času ČT1 a zvýší si tím sledovanost. Výnosy z reklamy na ČT2 mají jít na podporu kultury, sportovní ČT4 své výnosy bude moci použít výhradně na výrobu sportovních programů, například na nákup vysílacích práv pro olympijské hry. Podle serveru Mediář.cz se výnosy z reklamy v roce 2009 pohybovaly u ČT2 okolo 81 milionů, což činilo 17,3% z celkového výnosu. U sportovní ČT4 jsou tato čísla 13 milionů (resp. 2,8%). ČT1 dokázala utržit 360 milionů (76,8%). Připomeňme, že už nyní ČT z reklamních výnosů nic pro svůj vlastní prospěch nezískává.
PSALI JSME: Pravý důvod rezignace šéfa ČT vyjde najevo až po volbě nového ředitele
Televize Prima se bojí, že by se z minoritního kulturně-vzdělávacího programu ČT2 mohl postupně stát program pro většinu, a tudíž by se výrazně zvýšily příjmy z reklamy. Velké sportovní události, filmové a seriálové hity by udělaly své. ČT2 se v tomto roce musela vypořádat s nižší sledovaností kvůli očištění od sportu a zpravodajství, v dubnu se s příchodem nového programu situace stabilizovala a ráda by překročila hranici 4%.
DOPORUČUJEME: Hrozí ČR arbitráž kvůli reklamě na ČT?
První okruh určen širokému spektru diváků tak s odchodem reklamy může zvýšit svoji sledovanost, protože diváky přestanou například obtěžovat teleshoppingové pořady. Česká televize ovšem může mít problémy s financováním kvůli dodatku v novele, podle něhož by měly být od koncesionářských poplatků osvobozeny televizory bez tuneru používané jen v interních okruzích, jako jsou úřady a podobně. Právní zástupci ČT žádají poslance o odstranění ustanovení.
Nova pohrozila České republice arbitráží, pokud by zůstala zachována reklama v České televizi.
Proti konci reklamy se bouří reklamní agentury
Výrazný nesouhlas s koncem reklamy na ČT1 a na internetu vyjádřily reklamní agentury. Například společnost Media Master (prodává reklamu pro ČT) tak přijde o výrazné prostředky, z komerčních stanic nyní zastupuje pouze TV Barrandov. S nelibostí nese návrh zrušení ARBOinteractive prodávající reklamu na webech České televize. „Soukromá média si od zrušení reklamy na České televizi slibují zvýšení vlastních reklamních příjmů, což jim ale zákaz reklamy na webech České televize zaručit nemůže,“ tvrdí ARBOinteractive podle webu Mediář.cz. Agentura dále uvádí, že „trnem v oku“ je úspěch návštěvnosti internetových stránek České televize.
SOUVISEJÍCÍ: Je pět procent diváků závislých na analogovém příjmu hodně nebo málo?
Je pravdou, že po České televizi chtějí soukromé stanice snahu experimentovat a přinášet nové formáty či nové věci. Jestliže však nyní ČT boduje na nových platformách a bezesporu hraje vedoucí úlohu s novými interaktivními prvky a nápady nejen na webu, komerční subjekty ji kritizují, že se pouští do jejich prostoru.
Štvavá kampaň v Televizních novinách za hranou zákona
Televize Nova si na „osvětě“ laické veřejnosti dává poslední dobou skutečně záležet. V rámci nejsledovanějšího programu v zemi odvysílala několik reportáží, které podle serveru Digizone.cz byly mírně řečeno nevyvážené. Nejprve se respondentů v Televizních novinách ptala na to, zda chtějí zachovat reklamu (překvapivě většina byla proti zachování), protistrana nedostala prostor k vyjádření.
Navíc se v jednom z příspěvků objevila mapa toho, kde jsou reklamní sdělení zakázána. Stanice neuvedla řádnou legendu k této mapě, ale také mezi státy, kde se reklama nevysílá, zařadila nesprávné státy. Před jasně formulovanými informacemi tentokrát zvítězila viditelná snaha o zrušení reklamy.
Na druhou stranu podle European Audiovisual Observatory se má ve francouzské veřejnoprávní televizi reklama zcela zrušit od konce roku 2011.
Už v listopadu se má rozjet Prima Family
Společnost FTV Prima provozující stejnojmennou rodinu programů požádala o změnu licenčních podmínek pro svůj připravovaný kanál Prima Family. Konkrétní datum (12. listopad 2011) začátku vysílání by ráda zakotvila do podmínek (tedy den po oficiálním ukončení přechodu na zemské digitální vysílání, s nímž souvisí i ukončení reklamy na ČT).
K TÉMATU: Podívejte na licenční podmínky Prima Family
Zákon totiž umožní vzniknout novým stanicím až den po skočení analogu. RRTV ale přerušila správní řízení a vyzvala Primu k odstranění konkrétního data v žádosti. „K přerušení řízení neexistoval žádný zákonný důvod. Povinností RRTV je, aby o naší žádosti rozhodla v zákonem stanovené lhůtě. RRTV v rámci své kompetence musí sama vyložit a aplikovat zákon. Této odpovědnosti se nemůže vyhnout, ani nemůže věc zdržovat,“ říká vedoucí právního oddělení TV Prima Pavel Kubina.
KE STARTU PRIMY LOVE: Prima Love startuje na MDŽ, Prima na něm rozhodně nešetří