Průzkum formou průběžného dotazování je způsob, jakým se měřila televizní sledovanost v začátcích duálního televizního trhu v České republice. Současné elektronické měření sledovanosti se používá až od roku 1997. Předtím televize zjišťovaly svou sledovanost pouze orientačně na základě tzv. „deníčkového průzkumu“.
Deníčkový výzkum jako předchůdce peoplemetrů
Šlo o dlouhodobý dotazníkový výzkum na reprezentativní vzorce obyvatel. Každý respondent dostal k dispozici tzv. „deníček“, kam si po dobu několika dnů zapisoval pořady a kanály, které v televizi sledoval. Na základě toho bylo možné odvodit přibližnou sledovanost a podíl jednotlivých televizních stanic.
Diváci v rámci průzkumu byli vybíráni náhodně. Výsledné hodnoty měly vliv na celou podobu televizního trhu, jelikož od dosažené sledovanosti se mimo jiné odvozovala i úspěšnost reklamních kampaní a určovala se hodnota reklamního času.
Pro televize ale deníkový průzkum nebyl dostatečně vypovídající. Nebylo možné určit skutečnou sledovanost některých pořadů a televize nemohly dostatečně pružně reagovat v oblasti programového plánování. I proto byl tento typ průzkumu televizní sledovanosti v roce 1997 nahrazen elektronickým měřením – tedy peoplemetry.
Jak se vybírají domácnosti do elektronického měření sledovanosti?
Struktura peoplemetrového panelu, čili domácností, které se měření účastní, musí být reprezentativní. Znamená to, že musí přesně odpovídat složení českých televizních diváků a to v mnoha statistických ukazovatelích. Jak probíhá výběr panelu?
....