Slovenské komerční televize dostaly před několika měsíci menší legislativní dárek, který jim úplně rozvázal ruce ohledně vysílání reklamy. Komerční bloky mohou nově zařazovat i do zpravodajských a publicistických pořadů, zrušeny byly i omezení týkající se přerušování pořadů. Diváci se teď setkávají s více reklamními bloky v pořadech, ale ubyla reklama mezi pořady.
Liberálnější „západní“ standardy
Tamní trh se více přiblížil západním standardům, kde je vysílání reklamy mnohem liberálnější. Nyní si televize mohou zvolit, zda umístí reklamní bloky přímo do jakéhokoliv pořadu vyjma náboženského vysílání, nebo ponechají volné bloky mezi pořady. Dlouhodobým problémem totiž byly dlouhé reklamní brejky v době vysílání filmů a zákaz reklamy ve zpravodajských a publicistických pořadech. Tato omezení způsobovala, že sledovanost některých bloků byla méně efektivní.
Pokud mohla televize zařadit do průměrného celovečerního filmu pouze dva reklamní bloky, obvykle měli i přes deset minut. Kromě toho se objevovala reklama před i po skončení filmu, což nemělo na sledovanost pozitivní vliv. Divák mohl okamžitě po závěrečné scéně přepnout na jiný kanál, a televize ztrácela diváky i v době delších závěrečných titulků. Tento problém se podařilo částečně vyřešit s využitím metody split-screenu, kdy televize v době titulků udržuje pozornost diváka programovými upoutávkami nebo účelovým krátkým zpravodajstvím. Později se ujala praxe z Rakouska nebo Německa a televize začaly titulky u filmů vynechávat. Umožnila jim to dohoda s distributory pořadů.
Problém dlouhých reklamních bloků
Problém s dlouhými reklamními brejky ale zůstal a netýkalo se to jenom filmů. Některé televize zkoušely různými způsoby obcházet zákon, kdy zpravodajské relace účelově rozdělovaly do několika bloků. Televize Joj za tímto účelem zavedla samostatné Krimi noviny (čímž inspirovala Primu), Markíza jeden čas dokonce zavedla samostatný blok pro živé vstupy „Headlines“, který předcházel hlavnímu bloku zpravodajství. Z důvodu negativní reakce diváků se ale později vrátila ke klasickému formátu zpravodajství.
Nakonec se televizím podařilo vylobovat změnu i v této oblasti a zákonodárce potichu povolil výrazné zvolnění pravidel zařazování reklamy. Kdo se obával negativních důsledků, obával se marně. Změna přinesla několik pozitiv, od přesnějšího dodržování časové struktury pořadů až po praktickou eliminaci reklamních bloků mezi pořady.
Technické přestávky ve vysílání nahradila v moderní době reklama. Ilustrační foto – archiv Československé televize
Ubylo reklamy mezi pořady
Když se někdy podíváte například na vysílání televize Markíza, zjistíte, že pořady, jež běží před a po zpravodajství plynule navazují bez jakéhokoliv rušení reklamou. Reklamních bloků sice přibylo uvnitř pořadu i samotného zpravodajství, ale jeden blok trvá maximálně dvě až tři minuty, což je výrazně méně než v minulosti. A dokonce je to i méně než v případě celoplošných rádií, jež servírují svému publiku několik víceminutových reklamních bloků v hodině.
Částečnou inspirací pro televize může být i americký nebo britský televizní trh. Jednotlivé pořady mají přesně specifikovaný počet reklamních bloků podle celkové minutáže. 22-minutový pořad má v programové struktuře vyhrazenou půl hodinu, v rámci které je možno odvysílat tři reklamní brejky. U pořadů delších než hodina je to maximálně šest komerčních přestávek. Pro diváka je to někdy otravné, ale jde o jediný způsob jak oddělit tzv. neplacené komerční televize od prémiových, jež nevysílají reklamu vůbec. A má to pozitivní efekt právě v tom, že televize na minutu přesně dodržuje programovou strukturu. Divák se tak může spolehnout, že jeho pořad začne ve stanovený čas a může odhadnout jak dlouho potrvá. Výjimkou z tohoto pravidla jsou sportovní přenosy – i ty ale mají přesně stanovený harmonogram vyjma zápasů, kde se hraje tzv. „nekonečné prodloužení“ (případ hokeje nebo baseballu).
Větší liberalizace by prospěla i českému trhu
Větší liberalizace zařazování reklamy by určitě prospěla i českému televiznímu trhu. Byť uznáváme, že zejména televize Nova se v oblasti dodržování stanoveného začátku pořadů značně zlepšila. Není to ale jen otázka lepšího plánování. Může za to především fakt, že Nova čtyřikrát denně zařazuje do vysílání Televizní noviny, jež mají na vteřinu přesně stanovený začátek. Nemůže si tedy dovolit výraznější pohyby v jednotlivých částech dne.
No já tedy z mého okolí zrovna nevidím „nadšení“ z toho, když na Maríze běží 5min před skončením filmu reklamní break. Spíše jsou diváci „nasraní“,že si musej „vytrpět“ reklamní blok zrovna když dochází k rozuzlení zápletky, nejakčnější části filmu apod…. co z toho, že film pak skončí a vzápětí začíná nový již bez reklamního vstupu, či upoutávky. Není totiž psáno, že na následný film divák také čeká, neb se jedná zpravidla o zcela odlišný žánr…
Já bych se spíše přikláněl k současnému stavu: 2×5/10min reklamních bloků do 90min filmu. (člověk si rád na chvíli odpočine na WC…atd)
Dále – americký systém u neplacených TV je uplně ten nejhorší…Sám jsem si zažil při sledování TV stanice ABC nebo WB TV(WarnesBros) při cestě po LA… Sitkom čítající 20-30min je rázem pomalu hodinový, neb co 10min to 5min reklamy. Nejenže to „evropského“ diváka natolik otráví že „zkusí jiný program“ ale navíc občas ztratí orientaci „o čem to vlastně je“ :-)
Nazávěr bych ještě ZCELA vyřadil reklamní bloky u VŠECH PLACENÝCH programech.
Nevidím totiž důvod proč by v placených TV měli být reklmay, když provoz je hrazen z abonence daných programů – od toho je to PAYTV a ne FTA….
Jen vás trochu opravím – 20minutový sitcom v USA nemůže mít po započtení reklam více než 30 minut a může obsahovat maximálně tři reklamní bloky. Ale jinak souhlasím, že na placených kabelových kanálech nemá reklama co dělat.
sorry za překlepy: WarnerBros,reklamy ;-)
No nevím, ale 2,5 chlapa na WarnerBros mi přišlo že opravdu trval hodinu…Možná že nakonec opravdu šlo o dvě episody spojené v jednu nebot oni se zrovna se závěrečnými titulkami moc „nepárou“,takže mohlo jít o poměrně rychlý přechod mezi episodami aniž bych si toho všiml… ;-)