Pražská regionální televize Metropol má před sebou poslední tři týdny vysílání. Otázkou je, zda mohla na přeplněném televizním trhu úspěšně fungovat zvláště, když nabídla poměrně nákladný program nad možnosti regionálního média.
Značka Metropol dostala druhou šanci, vydržela rok
Zanedlouho skončí i druhá televizní stanice, kterou původně zakládal dnes již zesnulý podnikatel Luboš Měkota. Ten se pokoušel prosadit na televizním trhu nejprve s pražskou regionální televizí Metropol a následně i s celorepublikovou zábavnou stanicí Pětka. Obě stanice posléze zanikly poté, co je majitel nemohl dále finančně dotovat. Televize Pětka skončila po třech měsících, značka Metropol ale dostala druhou šanci. Převzal ji totiž podnikatel František Savov, který na základech této značky postavil televizní divizi MF TV svého vydavatelství Mladá fronta.
Nyní po roce vydavatel přiznává, že projekt Metropol nesplnil očekávání. Provoz televize pro Prahu se ekonomicky nevyplácel a tak padlo rozhodnutí, že k 30. červnu bude nejenom ukončeno vysílání TV Metropol, ale rovněž bude rozpuštěna i televizní sekce Mladé fronty.
Regionální vysílání vzdalo už několik subjektů
Není to poprvé, co ztroskotal projekt ambiciózní městské televize. Už před lety se o něco podobného pokusil spolumajitel Primy Ivan Zach, který se svou skupinou GES rozjel vedle regionálních rádií HEY i regionální televizní síť. Ta v první fázi zahrnovala TV Praha a TV Hradec Králové, v přípravě byl i projekt TV Pardubice, mluvilo se o TV Brno. Televizní síť měla k dispozici i knihovnu akvizičních pořadů z Primy, no už po roce vedení skupiny ohlásilo, že se projekt nevyplácí a celou síť zavřelo.
O několik let později nevyšel ani projekt Regionální televizní agentury – RTA Jaroslava Berky. Ta sdílela programový prostor s televizí Prima a projekt téhož názvu měl udělenou i licenci pro vlastní celoplošné vysílání. Jenomže jakmile se Prima definitivně oddělila od regionů a odstřihla RTA od vstupů do svého programu, celý byznys regionálních stanic prakticky skončil a celoplošné vysílání RTA nikdy nevzniklo. I zde byly důvodem peníze – celá síť by si jen stěží vydělala sama na sebe.
Český divák je zmlsaný programem větších televizí
Projekt končící televize Metropol byl od začátku ambiciózní. Tato stanice si nevystačila pouze s regionálním zpravodajským magazínem. Do programu zařadila i studiovou produkci – především lifestylové pořady, talkshow, kontaktní vysílání a živé vstupy z Prahy – a tím celý program zatraktivnila. Jenomže ani zvýšené investice do vlastního programu nemohly v dostatečné míře přilákat inzerenty. A jelikož ani pražské městské části neprojevily zájem projekt dále spolufinancovat, televize musela logicky skončit.
Metropoli nelze upřít snahu o zajímavý program. Programovou strukturou i vizuálem rozhodně vyčnívala. Ve vysílání se v průběhu tří let objevilo mnoho známých osobností. Jenomže ani tento mix nemohl na diváky zabrat, chyběla totiž akviziční tvorba. Průměrný divák je zmlsaný nabídkou větších televizních skupin a studiové rozhovory nebo lifestylové pořady nemohou tvořit hlavní část programu. Mohou být pouze doplňkem.
Když skupina Mladá fronta před rokem převzala provoz televize Metropol, pro mnohé to bylo překvapením. Konec projektu už tak překvapivý není. Jen se znovu ukázalo, že význam regionálního vysílání nelze přeceňovat. Ani v Praze.