NÁZOR – Česká televize bude mít už za měsíc zřejmě nového generálního ředitele. V instituci panuje nyní provizorium, což se jasně ukázalo v minulém týdnu kdy ČT nečekaně a zcela neprofesionálně zrušila tiskovou konferenci k podzimnímu programovému schematu. A kdo by se měl instituce v této nelehké době ujmout? Několik kandidátů takzvaně „do počtu“ se už veřejně hlásí.
Výběrové řízení? Reklama pro každého…
Tendr na generála České televize je nejen cestou za významným postem ale zejména i platformou jak se dobře zviditelnit. Tento post je totiž do značné míry ovlivněn politickými dohodami zejména mezi dvěma nejsilnějšími parlamentními stranami ODS a ČSSD. Díky tomu může ve výběrovém řízení zvítězit pouze ten kandidát, který má jasnou politickou podporu alespoň jedné z těchto dvou stran. A takových lidí není mnoho.
I proto řada kandidátů se hlásí do výběrového řízení pouze „do počtu“, aby získala zájem médií. Protože samotné volbě předchází několik událostí, které následně vděčně plní stránky novin. Ať už jde o odevzdávání obálek s projekty kandidátů, jež proběhlo dnes, nebo o následné kolečko rozhovorů a mediálních vystoupení, kterým je mnoho kandidátů podrobeno.
Každý si tak bohatě užije svých pět minut slávy – stačí do projektu napsat několik zajímavých frází a posunout je novinářům. Mediální bombou letošního léta může být snaha o zrušení Otázek Václava Moravce nebo vyhazov Nory Fridrichové z pořadu 168 hodin. Není důležité zda mají tyto spekulace reálný základ. Pokud ale do projektu napíšete, že možná Moravce „zrušíte“, zajistíte si tím zajímavou mediální pozornost a můžete být několik dní na výsluní.
Chcete si zajistit zaručenou pozornost médií? Řekněte, že zrušíte Otázky Václava Moravce. Foto: Česká televize
Fero Fenič z ČT druhé Febio neudělá
Uvědomují si to i ostřílení mediální profesionálové jako je třeba producent Fero Fenič. I když on sám ví, že ve volbě ředitele ČT nemá sebemenší šanci uspět, už jen pouhé připouštění kandidatury mu může zajistit zajímavou osobní reklamu na stránkách médií. To samé platí o výkonném řediteli Óčka Hynku Chudárkovi. Ten jako pravá ruka Jiřího Balvína rovněž nemá v ČT budoucnost ale to mu nebrání podat přihlášku. Alespoň může odkomunikovat několik sympatických myšlenek, ze kterých budou média za několik let znovu citovat.
Mediální pozornost je přitom v některých případech i nechtěná jak ukázal případ někdejšího mluvčího televize Nova Martina Chalupského. Ten Novu zastupoval po rozchodu Vladimíra Železného s americkým investorem. Nyní pracuje pro energetickou společnost RWE. Jelikož ho některá média pasovala do role možného kandidáta na generálního ředitele ČT, musel i on svou možnou kandidaturu zdvořile odmítnout.
Zvítězí Dvořák nebo Dvořák?
V jiné situaci je ex-ředitel televize Nova Petr Dvořák. Ten jediný má ze všech dosud prezentovaných kandidátů reálnou šanci uspět. Podle jeho mediálních vyjádření se zdá, že si to dobře uvědomuje nebo alespoň dostatečně zapracoval na politickém krytí. Navíc má vynikající profesní předpoklady. Pro média ideální kandidát a pro politiky zřejmě ideální partner. Jméno Petra Dvořáka se přitom v souvislosti s kandidaturou skloňuje už několik měsíců a mluvilo se o něm i v době kdy dosavadní ředitel Jiří Janeček nejevil žádný zájem svou funkci předčasně opustit. Z tohoto důvodu se nabízí myšlenka, že Petr Dvořák je předem připravený kandidát s jasnou politickou podporou a nikdo jiný se o tuto funkci ani nemusí ucházet.
Naznačují to i události kolem jiného možného favorita volby Milana Fridricha, který řídí v České televizi divizi Nová média. Očekávalo se, že právě on podá přihlášku a bude dalším člověkem zevnitř televize, který se postaví do čela. Fridrich svou kandidaturu ale předem vyloučil. Možná ví proč. Nechce se stát dalším zbytečným kandidátem „do počtu“. Navíc pokud nebude kandidovat, může zvýšit šanci, že ve své nynější funkci zůstane pod jakýmkoliv novým ředitelem České televize.