Velkolepá marketingová akce na závěr teleshoppingového spotu, která vám umožňuje k jednomu či dvěma výrobkům získat dalších pět či deset „zcela zdarma“, ale pouze dnes a pouze pokud zavoláte ihned. Přijde vám to povědomé? I tak může vypadat teleshopping. Televizní regulátor už podobné případy řeší a upozorňuje na možnou nekalou obchodní praktiku. Výrobky prezentované v rámci akcí zdarma totiž ve skutečnosti vůbec nejsou zdarma.
Senzační kráječ a úžasný mixér si musíte koupit dvakrát, jedna samostatná sada není dostupná
Regulátor se ve svém posledním výstupu zaměřil na dva spoty jedné z nejznámějších značek tuzemského teleshoppingu – hodonínské společnosti WS International. Právě s touto společností zahájil správní řízení kvůli spotům na sady/produkty „Chop-it Blend-it“ a „Harry Blackstone“. V prvním případě jde o kráječ a mixér, v druhém se jedná o sadu kuchyňských nožů.
Regulační rada citovala ze spotu tuto konkrétní výzvu: „Pouze dnes si můžete zakoupit úžasný kráječ za fantastickou zaváděcí cenu, díky naší velkolepé evropské marketingové kampani od nás dostanete také mixér. Za vše nezaplatíte běžných devatenáct set devadesát korun, ale pouhých devět set devadesát korun. A teď to nejlepší, druhý kompletní set dostanete absolutně zdarma. Ano, slyšeli jste správně, za tento fantastický kuchyňský set zaplatíte pouhých devět set devadesát korun. Při okamžitém zavolání a nákupu dostanete dvě nádoby kráječe společně se dvěma víčky úplně zdarma. Takto ušetříte dalších tisíc korun. Platíte pouze zaváděcí cenu devět set devadesát korun,“ hlásá spot při propagaci produktů Chop-it Blend-it.
Lze nabízet zdarma něco, co je „momentálně nedostupné“?
Regulátor má za to, že jde o klamavou obchodní praktiku, jelikož inzerent ve spotřebiteli vyvolává klamný dojem, že kupuje dvě sady (kráječ Chop-it a mixér Blend it) za cenu sady jedné, a to za 990 Kč, přičemž ve skutečnosti zakupuje sady dvě. Podle názoru regulátora se v tomto případě nejedná o propagovanou akci 1+1 zdarma, nýbrž o zakoupení dvou sad, které jinak není možné koupit samostatně.
Firma WS International sice na svých webových stránkách nabízí danou sadu i samostatně za cenu 990 korun, ve skutečnosti ji ale neprodává. Dle regulátora je nabídka pouze formální a zboží je označeno jako „momentálně nedostupné“ (viz obrázek). Když prodávající aktivně nabízí zboží v akci 1+1 a má předmětné zboží i skladem, jak je možné, že to samé zboží už není skladem samostatně? „Tudíž existuje podezření, že bylo takto učiněno ryze za účelem „legalizovat“ tuto možnou klamavou obchodní praktiku,“ uvádí RRTV v zápisu ze svého posledního zasedání.
Úžasný nůž a k tomu dalších devět ještě úžasnějších nožů zdarma? Nebo jde o sadu 14 nožů?
Obdobnou výhradu má i k druhému spotu společnosti WS, který je předmětem zkoumání. Zde je inzerován kuchyňský nůž „Harry Blackstone“. Zadavatel v teleshoppingu uvádí, že k produktu všestranný Harry Blackstone nůž obdrží divák „zcela zdarma“ porcovací nůž, nůž na bylinky, špikovací nůž, a dále „zcela zdarma“ šest steakových nožů, to vše za 999 Kč. Ve skutečnosti je však cena 999 Kč cenou za sadu deseti výrobků nebo dokonce až 14 výrobků, „neboť žádný z těchto výrobků není prodáván samostatně a všechny tedy tvoří integrální součást sady výrobků,“ míní regulátor.
Užitím slova „zcela zdarma“, se tak zadavatel dle rozhlasové a televizní rady dopouští klamavé obchodní praktiky, kdy v divákovi, resp. spotřebiteli vyvolává klamavý dojem, že kupuje jeden produkt za cenu 999 Kč, k němuž získává devět produktů zcela zdarma, ale ve skutečnosti divák kupuje sadu deseti výrobků. Tomuto tvrzení do jisté míry odpovídá i nabídka přímo na webu společnosti WS, kde jsou nože Harry Blackstone nabízené jako 14-dílná sada.
Televizím pokuta nehrozí, za teleshoppingový spot zodpovídá přímo zadavatel
Zajímavostí je, že správní řízení se v tomto případě netýká televizí, které dotyčné reklamní spoty odvysílaly. Dle zákona je v tomto případě zodpovědný zadavatel spotů, jenž by měl dbát na správnost a korektnost sdělení v rámci teleshoppingu. Právě na základě těchto ustanovení zkoumá Rada pro rozhlasové a televizní vysílání i různé kvízové televizní soutěže, zda se jejich provozovatel nedopouští podvodu na divácích.
U klasického teleshoppingu se sice o podvod nejedná, nicméně i v tomto případě by měl zadavatel dbát o to, aby byly jeho nabídky jednoznačné a aby nevznikalo podezření, že se pokouší zmást diváka.