ANALÝZA – Zatímco v České republice řešíme, jak drahý bude přechod na nový standard terestrické televize DVB-T2 a kdo to zaplatí, na Slovensku o všem rozhoduje trh. Pokud je terestrická platforma příliš drahá a neekonomická, televize ji jednoduše opustí.
Slovenští diváci ani v době analogu nespoléhali pouze na terestriku
Slovensko bylo v otázce televizního vysílání ve srovnání s Českou republikou vždycky o krok napřed (byť takové Rumunsko i o tři kroky). Paradoxně, toto konstatování platilo pouze o různých způsobech šíření programových služeb, a nikoliv o kvalitě nabízených programů. To ostatně připomínal i někdejší televizní guru Vladimír Železný ve své někdejší sobotní kazatelně, když říkal, že Slovensko je prostě „víc prokabelovaná země“ a diváci tam mají větší výběr.
Tato situace se projevovala zejména na severním a východním Slovensku v oblastech u hranic. Tamní diváci neměli moc bohatý výběr slovenských programů. Skutečně celoplošná byla pouze veřenoprávní STV2. První program Slovenské televize a rovněž jediný kanál komerční skupiny Markíza měl v určitých částech republiky mezery. Kvůli tomu si už tehdy značná část domácností pořizovala satelitní přijímače a situace podnítila i vznik velkého počtu menších kabelových operátorů.
Markíza skončí ve slovenském DVB-T, dostupná bude jen přes kabel a satelit
Poměrně revoluční krok chystá od příštího roku nejsledovanější slovenská televizní skupina Markíza. S operátorem Towercom se nedohodla na dalším šíření v DVB-T a hodlá své diváky oslovovat přes jiné platformy.
....Terestrická platforma už není pro slovenské televize klíčová
Manažeři hlavních televizních skupin na Slovensku po vypnutí analogového vysílání rychle pochopili, že nemá smysl příliš investovat do šíření v terestrické platformě DVB-T, pokud se nabízejí levnější alternativy. Navíc, slovenský DVB-T trh byl ve svých začátcích značně zdeformován tím, že všechny klíčové vysílací sítě získal jeden dominantní operátor.
Ten měl díky tomu volné pole působnosti a mohl si určovat ceny. Konkurenční lokální multiplexy se objevily pouze v některých oblastech a nemohly svým pokrytím konkurovat největšímu hráči.
V situaci, kdy se konkurence na trhu vyostřuje a peněz z reklamy nepřibývá, musí samy televize hledat co nejefektivnější řešení.
Víc programů přináší vyšší náklady…
Ještě před 10 lety stačilo šířit terestricky pouze jeden kanál, a mohli jste získat 30-40 procent podílu na trhu. Dnes je podobný podíl z říše snů, a abyste se k němu přiblížili, potřebujete oslovit diváky dalšími (tematickými) stanicemi.
K většimu počtu kanálů vás tlačí jednak konkurence a vyšší nároky už má i většinový divák. Koneckonců právě větší počet kanálů měl být tou hlavní výhodou přechodu z analogového na digitalní vysílání.
…balík peněz z reklamy je však omezený
Jenomže víc kanálů si žádá i větší investice do obsahu. A šíření víc programů v digitálu může být ve výsledku dražší než bylo vysílání jednoho programu v analogu. Ve všech případech vám tedy stoupají náklady, přičemž balík peněz z reklamy se nezvyšuje. V takovém případě musíte citlivě zvažovat, kde ještě můžete ušetřit.
Stažení všech programů z terestrické nabídky je z tohoto pohledu logický krok, který může inspirovat k odchodu i konkurenci.
Pokud Markíza v lednu ztratí značnou část diváků, zřejmě se do DVB-T vrátí
Bude zajímavé sledovat, jak se změní podíly Markízy v lednu 2017, krátce po opuštění DVB-T. Pokud si většinu svých diváků udrží a konkurenční JOJ dramaticky neporoste, může to v důsledku znamenat konec volně přístupného terestrického vysílání. Ani JOJ by totiž v terestrice nezůstala, pokud by jí to nepřinášelo lepší čísla právě na úkor Markízy.
Naopak, pokud Markíza oslabí a odevzdá své diváky právě do rukou JOJ, lze se domnívat, že se okamžitě vrátí za jednací stůl a v DVB-T bude pokračovat.
Tak jako tak nás čeká zajímavé období, v němž se rozhodne o budoucnosti terestrického vysílání na Slovensku. Pokud jej dvě hlavní komerční televize opustí, je zřejmé, že Towercom z terestriky udělá celoplošnou placenou platformu – alternativu ke kabelovým a satelitním operátorům.
Jediný, kdo si nemůže vybírat, je veřejnoprávní RTVS. Ta musí své programy šířit terestricky, i kdyby je nikdo nesledoval.