Televizní sledovanost je měřítkem úspěšnosti televizních stanic a určuje pozici jednotlivých televizních skupin na trhu. Televizní reklama se prodává přímo podle zásahu jednotlivých kampaní a podle toho, kolik diváků reálně shlédlo jednotlivé reklamní spoty. Z tohoto důvodu je pro celý televizní trh životně důležité, aby měl k dispozici co nejpřesnější údaje o sledovanosti všech stanic.
Sledovanost slouží televizím k určení ceny reklamy
Informace o sledovanosti využívají samotné televizní stanice, aby věděly, jak byl ten který pořad úspěšný, nebo pro plánování toho, kdy mají jaký program vysílat. Právě programové plánování v televizi se odvíjí přímo od dosažené sledovanosti. Pokud je některý pořad nad míru úspěšný, televize může v předstihu plánovat nákup nebo natočení nových částí. V případě nízké sledovanosti lze neúspěšný pořad okamžitě stáhnout a minimalizovat tak možné ztráty.
Podle sledovanosti se pak určuje cena reklamy. Obecně platí – čím více je určitý pořad sledovaný, tím více sledované jsou i reklamní spoty, které se v průběhu vyskytují. A ve výsledku se tím zvyšují tržby televizních stanic. Jednotlivé komerční televize tak mohou nabízet svůj reklamní prostor v cenových relacích přímo úměrných tomu, jak je vysílaný program úspěšný.
Jak funguje elektronické měření sledovanosti v ČR
Elektronické měření sledovanosti na českém trhu funguje prostřednictvím Asociace televizních organizací ATO, která je zadavatelem celého výzkumu. Členy asociace jsou všechny relevantní televizní stanice působící na českém trhu.
....