MS v hokeji: produkt na míru pro televizní společnosti?

NÁZOR – V pátek v Rusku odstartoval další řady světových hokejových šampionátů. Bez ohledu na průběh se i tentokrát objevují úvahy na téma, zda je tento produkt ještě atraktivní. Z mediálního hlediska určitě.

Ilustrace Shutterstock.com

Ilustrace Shutterstock.com

Symbolické zakončení evropské hokejové sezony

Mistrovství světa v ledním hokeji pořádané mezinárodní hokejovou federací IIHF je už po několik desetiletí symbolickým zakončením každé hokejové sezony – tedy alespoň v Evropě. Ve světě tento podnik zas tak výrazný ohlas nemá, což souvisí s poměrně malým počtem vyspělých hokejových zemé.

V rámci Evropy můžeme mezi hokejové země zařadit vedle silné čtyřky ještě Švýcarsko, Slovensko a díky účasti v silné kontinentální lize i Lotyšsko nebo Bělorusko. V dalších evropských zemích – snad kromě Německa – nemá hokej výraznější ohlas.

V Severní Americe je skutečným šampionátem play-off NHL

Poměrně specifická je v tomto směru Severní Amerika díky přítomnosti nejlepší hokejové ligy světa NHL. Ze zámoří lze vysledovat alespoň mírný zájem kanadského publika. V Kanadě sice roste zájem o juniorský šampionát hráčů do 20 let, ale seniorský turnaj je přece jen zůstává ve stínů bojů play-off NHL.

Naproti tomu je zájem diváků v USA prakticky nulový. Přispívá k tomu i dlouhodobá ignorace hlavních amerických médií. Prakticky nikdo – kromě hokejových fajnšmekrů – v USA netuší, že se hraje nějaký světový šampionát. A pokud by družstvo USA vypadlo z elitní kategorie, k čemuž se už dvakrát schylovalo, nikoho kromě „insiderů“ by to příliš netrápilo.

Z tohoto pohledu lze tedy usuzovat, že samotný šampionát je důležitý zhruba pro 6-8 zemí včetně Kanady. Roční frekvence konání světového šampionátu ale i zde přináší místy nižší zájem, což se projevilo zejména v letech 2012 a 2013, kdy Mistrovství světa zápasilo se slabším zájmem publika ve Švédsku a ve Finsku.

MS v hokeji je nejúspěšnější marketingovou akcí IIHF

Na druhou stranu je světový šampionát výrazným zdrojem příjmů pro Mezinárodní hokejovou federaci. Jde o její největší a nejúspěšnější marketingovou akci, která se dobře prodává nejen divákům, ale i televizním společnostem. O šampionát je velký zájem zejména ze strany veřejnoprávních televizí, pro které je tento produkt v programu nutností. Navzdory tomu, že většina utkání v skupině má slabší náboj.

Časté konání šampionátu nicméně umožňuje, aby se jednotlivé pořadatelské země pravidelně střídaly. Pokud by se Mistrovství světa konalo pouze jednou za dva roky, Česká republika, Rusko, případně skandinávské země by se k pořádání dostaly maximálně jednou za 15 let. Méně výrazné hokejové země by zřejmě mistrovství nepořádaly vůbec.

Díky současnému modelu lze v každé hokejové zemi vidět elitní hráče alespoň jednou za 8-10 let. A jak je vidět, i zisk mistrovského poháru se ve většině hokejových zemí – včetně Kanady – skutečně počítá.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .