A je to oficiální. Někdejší první muž české mediální scény Vladimír Železný se oficiálně ujímá vedení třetí plnoformátové komerční televize Barrandov. Jak sám řekl, vrací se ke své profesní lásce a lze jen dodat, že žádná jiná televize – mimo archivního kanálu Telka – nemá svým programem blíž k Nově devadesátých let jako TV Barrandov.
Vladimír Železný přebírá poměrně ambiciózní a ekonomicky stabilizovanou plnoformátovou televizi, která je ale v úplně jiné pozici než byla Nova v polovině devadesátých let. Zatímco Železného Nova měla prakticky jediného vážného konkurenta v podobě kanálu ČT 1, televizi Barrandov konkurují multikanálové kolosy Nova s Primou. Sama TV Barrandov navíc ani nemá multikanálovou strategii, přes kterou by mohla efektivně oslovit další skupiny diváků.
Má vysoké cíle
Televizní mág Železný tak stojí před nelehkým úkolem a podle mediálních prohlášení si věří. „Chci pomoci přeskočit první laťku k úspěchu, a tou je 10% divácký podíl. Ale je to jen první skok. Ten další míří mnohem výš, jinak bych tu nebyl,“ uvedl Vladimír Železný.
Nynější podíl televize Barrandov na publiku se pohybuje kolem čtyř procent. Zvednout jej nad deset procent tak bude vyžadovat nemalé úsilí i investice. A na vysoce konkurenčním českém trhu to ani nemusí být prakticky možné.
Pro příklady nemusíme chodit daleko. Stačí se přenést o jedenáct let zpět na Slovensko. Psal se rok 2002 a Vladimír Železný se spolupodílel na rozjezdu slovenské televize Joj. Podle dostupných informací tehdy dokonce vymyslel a přímo prosadil název Joj. Na Slovensku působila dominantní TV Markíza a Železný i tehdy sršel sebevědomím. Měl totiž ambicí ve střednědobém horizontu zaútočit na pozici lídra. Nutno dodat, že v projektu nevystupoval jako ředitel, ani neměl žádnou funkci v managementu. Měl být pouze konzultantem projektu a týden co týden si volal k sobě šéfa TV Joj Richarda Rybníčka, který trávil část téměř každého pracovního týdne v letadle mezi Košicemi a Prahou.
Na Slovensku chtěl vybudovat nejsledovanější televizi. Neuspěl.
Ani Železného zkušenosti však televizi Joj nepomohly. Program postavený na archivní zábavě z Novy diváky nezaujal a český investor už po několika měsících hledal pro televizi strategického partnera. Nakonec se z projektu úplně stáhl a úspěch televizi Joj přinesl až pozdější majitel Ivan Kmotrík a současný vlastník – finanční skupina J&T. Nutno dodat, že současná podoba TV Joj nemá s Železného érou už nic společného.
Vladimír Železný tak může ukázat, co v něm skutečně je. Pokud uspěje, nelze vyloučit, že by se z televize Barrandov mohla časem stát trhová trojka, nebo dokonce dvojka. Prozatím bychom však měli brát jeho silná mediální prohlášení s velkou rezervou.