Na trh míří několik satelitních platforem. Mohou se reálně prosadit na vysoce konkurenčním trhu?

Český trh by měl být v dohledné době bohatší o několik nových satelitních platforem. Vedle již oznámené slovenské platformy Antik SAT, která zamíří i do ČR, plánuje vlastní platformu i brněnská společnost Itself a je zřejmé, že se o svou příležitost přihlásí i další hráči na trhu. Mohou se ale na zdejším vysoce konkurenčním trhu prosadit další hráči?

satelit-651

Na českém trhu působí tři satelitní služby, čtvrtá to vzdala

Na českém trhu momentálně působí tři zavedené satelitní služby. Vedle dominantní značky Skylink, která má v ČR i na Slovensku přibližně dva miliony aktivních karet v domácnostech, bojují o přízeň zákazníka značky Digi TV a freeSAT od UPC Direct. Čtvrtou značkou na trhu byla donedávna i T-Mobile televize, v jejím případě ale šlo o „přebarvený Skylink“ a nabídka T-mobile televize byla prakticky shodná se Skylinkem. I s tímto produktem se nakonec T-mobile z trhu stáhl.

Na Slovensku byl ale vývoj v oblasti placené satelitní televize podstatně dynamičtější. Kromě Skylinku a freeSAT promluvila do dění výrazně i platforma Digi TV, která dokonce začala primárně pro tamní trh vyrábět i vlastní sportovní kanály Digi sport. Významnou měrou se o rozvoj konkurenčního prostředí slovenské satelitní televize zasloužila i společnost Slovak Telekom se svou platformou Magio Sat. Právě ona následně akvizovala i konkurenční Digi TV a nyní ovládá obě značky.

Možnost vstupu nových hráčů začala být reálná před několika měsíci

V nedávné době se však začalo otevřeně mluvit o vstupu nových hráčů na trh satelitní televize. Koncem loňského roku překvapila novináře ambiciózní košická společnost Antik, která odhalila plány na uvedení platformy Antik SAT. Ta odstartuje svůj ostrý provoz již 31. března letošního roku, tedy v průběhu jednoho týdne a do několika měsíců hodlá vstoupit i na český trh. Záhy se objevily informace o zájmu bratislavské společnosti SATRO rovněž nabízet služby satelitní televize.

A v rovině předběžně potvrzených jsou i aktivity brněnské společnosti Itself, která rovněž pracuje na přípravách své satelitní platformy. Nutno podotknout, že tato společnost již několik měsíců nabízí i televizní aplikaci TV2Go pro PC, mobily a tablety s poměrně bohatou programovou nabídkou.

Platforma Magio Sat spolupracuje i s českými satelitními operátory, foto: PR Slovak Telekom

Platforma Magio Sat spolupracuje i s českými satelitními operátory, foto: PR Slovak Telekom

Satelitní televize získává na atraktivitě – alespoň pro operátory

Čím to, že trh satelitní televize je najednou tak zajímavý pro tolik nových hráčů? Klíčem k úspěchu může být spolupráce s rakouskou společnosti Telekom Austria Group, která nabízí zájemcům kapacitu na satelitní pozici 16 st. východně na Eutelsat 16A. Právě zde bude své programy umísťovat platforma Antik SAT a z této pozice se očekává i působení dalších zmíněných hráčů. Jednotliví účastníci by měli sdílet náklady na místní programy, díky čemuž se rozloží ekonomická zátěž, kterou nese každý provozovatel.

Spolupráce jednotlivých konkurenčních subjektů na poli satelitní televize je už dnes samozřejmostí. Například platforma freeSAT od UPC Direct sdílí některé své programy s Magio SAT i Digi TV na pozici 1 st. východně a podobná spolupráce by měla být motorem rozvoje i na pozici 16 stupňů východně, která doposud nebyla pro české a slovenské diváky příliš atraktivní.

Klíčem k úspěchu je sdílení nákladů na šíření TV stanic

Čím více hráčů se na této pozici objeví, tím lepší výchozí podmínky mohou jednotlivé firmy získat pro své služby. Jejich hlavní starostí pak bude marketing a prodej služeb, s čím pochopitelně souvisí i určitá snaha o odlišení se od konkurence. A zde se dostáváme i k potenciálnímu problému takové spolupráce a tím je větší konkurence. Na jednu stranu budou mít tedy všichni operátoři relativně nízké náklady, ale budou muset mezi sebou aktivně bojovat o satelitní diváky.

Lze tedy předpokládat, že každý z jednotlivých hráčů bude mít snahu přinést svým divákům i některé exkluzivní programy. A kolika firmám se nakonec na vysoce konkurenčním trhu podaří prosadit, je otázkou.

Ilustrační foto: CS DX Satellite club

Ilustrační foto: CS DX Satellite club

Kolik nových diváků bude ochotných platit za televizní programy?

Český a slovenský trh je totiž z hlediska potřeb diváků hledajících placenou televizi nasycen. V obou zemích je k dispozici poměrně solidní nabídka neplacených programů dostupných na běžnou anténu v DVB-T, která stěžuje život operátorům placených platforem. Značná část diváků zvyklých na placenou televizi využívá služeb klasických kabelových nebo IPTV operátorů. Tito operátoři v posledních letech smazali veškeré konkurenční výhody satelitních operátorů, jelikož zařadili veškeré české i slovenské programy, které byly dlouhou dobu výsadou satelitních platforem.

A v neposlední řadě je zde velká část existujících satelitních diváků, která přecházela na tuto platformu v důsledku kampaní platformy Skylink. Právě společnost provozující platformu Skylink pod předchozím majitelem dlouhá léta slibovala základní programy na satelitu zdarma pouze za jeden pořizovací poplatek. Za několik let se jí podařilo přilákat na dva miliony abonentů v obou částech někdejší federace. A u většiny těchto diváků lze předpokládat, že mají zájem především o neplacené programy. Většina z nich tedy zřejmě nepřejde k některému z nových satelitních operátorů jen v důsledku nízké ceny.

Někteří operátoři se pokusí odlákat klienty Skylinku

Provozovatelé nové platformy Antik SAT se již nechali slyšet, že svou nejnižší programovou nabídkou hodlají cílit právě na klienty Skylinku hledající nejnižší dostupnou cenu. Jenomže, pouze tato skupina abonentů žádnou z nových platforem rozhodně neuživí. A je otázkou, kolik nových abonentů mohou přilákat noví hráči na málo známé pozici 16 stupňů východně. Pokud se jim podaří do dvou let získat pro tuto pozici 100 až 200 tisíc diváků, půjde o obrovský úspěch. Rozhodující však bude, kolik hráčů se o tuto skupinu diváků nakonec podělí. První z nově oznámených platforem Antik SAT má nejlepší startovací pozici. Další konkurenti ale jistě nenechají na sebe dlouho čekat.

Vstup dalších firem na trh může přinést konkurenční boj, který povede k zlevnění služeb placené satelitní televize. To ale může paradoxně znamenat, že ne každá z nových firem se na trhu dlouhodobě udrží.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .