Televize Nova přišla s možným řešením sporů ohledně sledovanosti. Na trhu by mělo zůstat jedno měření. Nova však prosazuje, aby se na něm už nepodílela Asociace televizních organizací. Chce vybrat i „svého“ realizátora.
Generální ředitel Novy Jan Andruško na páteční konferenci Život na hraně naznačil, že vlastně není v zájmu komerční jedničky uvést na trh „své vlastní“ měření sledovanosti. Dvojí data z peoplemetrů by totiž byla pro celý trh obrovským rizikem. Řešení vidí ve výměně zastřešujícího sdružení a rovněž ve změně realizátora peoplemetrového výzkumu. Právě kvůli těmto požadavkům však původně vznikly nynější spory.
Je potřeba najít společnou řeč v nové asociaci, tvrdí Nova
Měření sledovanosti dosud zajišťovala Asociace televizních organizací, která si pro tento účel vybrala realizátora, společnost Mediaresearch. Nova s těmito kroky nesouhlasí. Vadí ji zejména fakt, že Mediaresearch neměla ve finále tendru žádného konkurenta a soutěž se tedy měla opakovat. Když ale ostatní klíčoví hráči – zejména Česká televize a FTV – s Novou nesouhlasily, komerční jednička z asociace vystoupila a společně s mediální agenturou Médea iniciovala vznik asociace nové – ta dostala název Sdružení pro měření sledovanosti.
Následně toto sdružení vybralo i jiného realizátora peoplemetrového výzkumu, společnost Nielsen. Ta by měla od začátku příštího roku dodávat první data sledovanosti, podle nichž se bude řídit část trhu. I nadále však bude využíván i projekt Asociace televizních organizací. Na trhu tak hrozí rozkol a nejednotnost dat, která může uškodit všem stranám. V pátek to připustil i šéf Novy Jan Andruško.
„Dvě měření na jednom trhu – na tom se shodneme všichni – by neměla přetrvávat. V průběhu podzimu bychom si všichni na trhu měli znovu sednout, říci jak to uděláme a směřovat k jednomu měření,“ řekl Andruško podle serveru Mediář.cz.
Probíhá boj o kontrolu nad průběhem měření sledovanosti
Neupřesnil sice, jakou cestou by se měl trh vrátit k jednomu měření, ale naznačil, že právě nové Sdružení pro měření sledovanosti by mělo být tím subjektem, který bude měření sledovanosti zastřešovat. Dosavadní Asociace televizních organizací by podle něj měla skončit.
Nova tak v zásadě říká, že je pro zachování jednotné měny měření sledovanosti na českém trhu, ale pouze pokud to bude v režii nového sdružení, které ona sama iniciovala. A navíc s realizátorem, kterého odmítly podpořit další televize sdružené v původní asociaci. A právě to je postoj, s nimž Nova v ATO původně narazila.
Spor největších českých televizí a mediálních agentur tak zatím nespěje ke zdárnému konci. Páteční prohlášení generálního ředitele Novy ale leccos naznačilo. Na trhu tak i nadále probíhá boj o kontrolu nad měřením sledovanosti. Ukazuje se však, že ani jedna ze stran nemá zájem na destabilizaci dosavadní jednotné měny na televizním trhu a slova Jana Andruška tak jsou spíš výzvou pro všechny zúčastněné strany, aby znovu zasedly k jednacímu stolu.
Konferenci Život na hraně uspořádal týdeník MarketingSalesMedia.