Nova neefektivně bojuje za vypnutí svých kanálů na Slovensku. Řešením je změna přístupu

ANALÝZA – Televize Nova má na Slovensku značnou popularitu a navíc zde působí její sesterská stanice Markíza. Svou přítomnost na Slovensku by tedy nemusela vnímat jako překážku, ale především jako příležitost.

Ilustrační foto Shutterstock.com

Ilustrační foto Shutterstock.com

Efektivní cestu působení na obou trzích (českém i slovenském) ukazují například placené kabelové a satelitní stanice. Ty nakupují vysílací práva pro český i slovenský trh současně. Nova má navíc na Slovensku silného spojence Markízu. Není proto jasné, proč obě televize nekoordinují své kroky například při společném nákupu části vysílacích práv.

Šíření většiny kanálů Novy je na Slovensku protiprávní

Dnešním dnem Nova ohlásila další kolo svého dlouhodobého boje Novy proti šíření svých kanálů na Slovensku. Rámcová dohoda se slovenskou asociací, kde ovšem absentují dva největší hráči kabelové a satelitní televize, může Nově přinést alespoň zdánlivý pocit vítězství. Cíl se do jisté míry přiblížil – v praktické rovině ale zůstává vzdálený.

Už závěr minulého týdne naznačil, že by se mohlo v této věci dít něco zásadního. Na semináři České asociace elektronických komunikací vystoupil šéf sekce nových projektů Novy Petr Horák a tradičně oživil diskuzi na téma nelegálního šíření stanic Novy na Slovensku.

Jeho stanovisko připomněl novinář Lukáš Polák na serveru Digitálnírádio.cz. Petr Horák ve svém vystoupení zdůraznil, že šíření hlavního programu Novy na Slovensku je v rozporu s přáním vysílatele a je porušením práva. Nova nabízí slovenským operátorům jako náhradu kanál Nova International s vlastní tvorbou a dlouhodobě exportuje na Slovensko i své dva sportovní kanály, které nakupují práva pro slovenský trh ještě z dob, kdy tato televize působila nezávisle jako Galaxie sport.

Přístup Novy: Máme vysokou sledovanost, nemůžeme konkurovat sami sobě

Petr Horák navíc zdůraznil, že sledovanost českých programů na Slovensku je až 11% a to je pro Novu velký ekonomický problém. Nechtěně totiž konkuruje i sesterské Markíze a obě televize tak přicházejí o část možných reklamních příjmů.

V tomto ohledu lze s panem Horákem bez výhrad souhlasit. Neautorizované šíření některých českých programů na Slovensku je skutečně dlouholetým problémem, který pramení ještě z 90. let. Po rozdělení někdejší federace a vzniku prvních komerčních kanálů bylo běžné, že je kabelové společnosti nabízely svým klientům na obou stranách. Diváci si na tyto kanály navykli a nyní je přímo vyžadují.

Kabelové společnosti nechtějí české programy vypnout. Riskují značný odliv klientů směrem k satelitu

Slovenští kabeloví operátoři si v praxi ani nepřipouští možnost, že by české programy jednou stáhli z nabídky. Nic na tom nemění ani rámcová dohoda, kterou s Novou podepsali. Zatím totiž nedochází k samotnému vypnutí stanic. Až k tomu jednou dojde, operátoři se tomu budou bránit stejně jako doposud.

Důvodem je zejména konkurence satelitních platforem, které mají univerzální dostupnost jak v ČR tak na Slovensku. Pokud průměrné slovenské domácnosti vypnete české programy, ona zareaguje zrušením kabelové televize. A investuje do jiných platforem – například si pořídí satelit s českou satelitní kartou.

I když nemohu argumentovat konkrétními výzkumy, z dlouhodobého pozorování usuzují, že značná část slovenských domácností si platí kabelovou přípojku pouze kvůli českým programům. Praktickým důkazem tohoto tvrzení je fakt, že žádný z největších slovenských kabelových operátorů dobrovolně nevyřadil programy Novy ani Primy ze své nabídky.

Působení na Slovensku nemusí být jen překážka, ale i příležitost

Český a slovenský televizní trh je i díky jazykové srozumitelnosti vzájemně propojen. Podobné televizní propojení funguje například i mezi Německem a Rakouskem. Pro německé komerční televize je nemyslitelné, že by své vysílání v Rakousku blokovaly. Ani placené kabelové a satelitní stanice působící na českém trhu si nedovedou představit, že by Slovensko vynechaly ze svých plánů. Naproti tomu, vzájemná blokace hlavních českých plnoformátových kanálů je považována za něco naprosto normálního.

Přitom v celém tomhle sporu nejde o nic jiného než o změnu přístupu. Pokud může Nova na Slovensku dosahovat až dvouciferných hodnot sledovanosti, mohla by toho patřičně využít. Nikoliv jen spuštěním relativně zbytečné verze „International“ s vlastní tvorbou, nýbrž pokusem o co nejvěrnější duplikát svého hlavního programu a tematických stanic na obou stranách někdejší federace.

Moderní televizní rodina - vedle klasické televize mohou jednotliví členové domácnosti sledovat vysilání i na notebooku nebo tabletu. Ilustrační foto Shutterstock.com

Pokud průměrné slovenské domácnosti zrušíte české programy, ona zareaguje zrušením kabelové televize. A investuje do jiných platforem – například si pořídí satelit s českou satelitní kartou. Ilustrační foto Shutterstock.com

Nelze pro Slovensko nakoupit všechny akvizice, některé však ano

Chápu, že ne všechny akviziční pořady může Nova zakoupit i pro slovenský trh. Je ale potřeba si uvědomit, že tamní Markíza má s Novou část akvizic stejnou. Obě televize by tak mohly lépe koordinovat nákup zahraničních práv, aby mohly akviziční pořady vysílat společně jak v ČR, tak na Slovensku. Když podobná koordinace funguje na Nově sport, proč by výhledově nemohla fungovat i pro hlavní Novu s Markízou, případně pro jejich doplňkové kanály?

A pokud se objeví „megafilm“ nebo atraktivní pořad, který Nova za žádných okolností nemůže exportovat na Slovensko, tak tuto jednu součást svého vysílání může krátkodobě „začernit“. Děje se to u sportovních pořadů – a diváci by to určitě pochopili i u některých filmů.

Edukace diváků nepomůže. Divák pozná, když mu podsouváte lacinou náhražku

Nova si uvědomuje přízeň slovenských diváků a možné problémy plynoucí ze stažení svých kanálů. I proto hodlá diváky edukovat a vysvětlit jim, „co je správné“. V tomto směru je ale důležité nepodceňovat vnímavost průměrného diváka.

Pokud slovenskému divákovi seberete hlavní Novu, Novu Cinema, Fandu a SMÍCHOV – a místo toho mu naservírujete lacinou náhražku v podobě programu Nova International, neznamená to, že jste problém vyřešili. Pro kabelové operátory je tento kanál něco jako danajský dar. Pokud nechtějí kabelovky přijít o své platící diváky, je logické, že v šíření všech zmíněných kanálů budou pokračovat stůj co stůj.

Slovenské aktivity Novy by neměly zůstat pouze u kanálů Nova International a Nova sport

Řešením je tedy změna přístupu ze strany Novy. Snaha o nákup co největšího balíku vysílacích práv i pro Slovensko a v dalším kroku snaha o programové duplikáty svých populárních stanic (tedy nejen hlavního kanálu a dvou sportovních programů) i na slovenském trhu, aby je kabeloví operátoři mohli legálně nabízet jako balík.

Ve výsledku může Nova na svých slovenských verzích odpojovat reklamní sdělení a nabízet tyto kanály kabelovým operátorům ve formě placeného obsahu. Kabelovkám zůstanou spokojení platící diváci a Nova může získat další prostředky ze slovenského trhu, na němž momentálně působí „proti své vůli“.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .