Televize Nova měla se zimními hrami v Soči velké plány. Přímé přenosy hokejového turnaje měl zajišťovat šestnáctičlenný tým a počítalo se i se speciální optickou trasou, která by umožnila zpracovat obraz z jednotlivých kamer včetně použití unikátní 3D technologie. Kromě hokeje však mohla Nova vysílat i další sporty – některé disciplíny by zpřístupnila v rámci placeného kanálu Nova sport a portálu Voyo.cz.
Nyní se však zdá, že veškeré přípravy jsou zastaveny. Přitom ještě v únoru měl intenzivně probíhat výběr a příprava komentátorů a na projektu olympijského vysílání se mělo pracovat posledního půl roku. Proč tedy Nova náhle couvá a chce odpískat jeden z nejvýznamnějších projektů své historie?
Konec megalomanských projektů?
Důvodem jsou pochopitelně peníze. Po odchodu nejvyššího manažera Adriana Sarbu je zřejmé, že většina stanic skupiny CME musí výrazně šetřit. Výjimkou není ani Nova. Už začátkem léta musela z ekonomických důvodů odmítnout tříletou exkluzivní smlouvu na vysílání anglické fotbalové Premier league, která byla kdysi pilířem placeného kanálu Nova sport. Jenomže zatímco v případě Premier league jde o víceletý projekt, který vám může zaplnit přes tisíc vysílacích hodin ročně, u olympijského hokejového turnaje jde o desítky hodin a maximálně osm hracích dní, které jsou pro diváka zajímavé.
Rozdíl oproti jiným přebíraným sportovním událostem je i v tom, že divák si dnes už vyžaduje významný doplňkový servis. Zatímco v případě zápasů fotbalové Ligy mistrů nebo jiných evropských soutěží vám stačí přebírat obraz – zvuk a doplňkové rozhovory můžete pořídit z pražského studia – v případě tak významné akce jako je Olympiáda musíte mít v místě vlastní štáb i přenosovou techniku. A to znamená výrazně vyšší investice.
Levnější program přiláká méně inzerentů, ale může vydělat víc
Nyní se čeká, jak Nova celou záležitost vyřeší. Pokud skutečně celý projekt stopne, může práva postoupit České televizi, která zajistí komplexní servis z her, tak jako v předchozích letech. Nova se tímto krokem sice připraví o možné lukrativní výnosy z reklamy a bude muset řešit jiné programové priority, ale je možné, že náhradní program ji nakonec vyjde levněji. A konečný zisk bude vyšší, než kdyby musela investovat do náročného olympijského projektu s nejistým výsledkem.