Televize Nova se opravdu umí u svých diváků prodat. Dokázala to i s talentovou show Talentmania, která na novácké poměrný rozhodně není úspěšná. Na paty ji šlape primácká licencovaná show Česko Slovensko má Talent, která je objektivně kvalitnější. I když Nova ve sledovanosti vítězí, prakticky je to pro ní prohra. Na Barrandově si to ale nemyslí soudě podle tiskových zpráv, které vydávají…
Jak se z neúspěchu dělá úspěch
První týden obou talentových show ukázal silné i slabé stránky. V tomto směru má Prima jednoznačně navrch, což dokazuje i vysokou sledovaností – pravidelný milion diváků je v ostré konkurenci Novy skutečným úspěchem, a rozdíl mezi sledovaností Novy a Primy se postupně snižuje. V posledních dnech vítězí Nova jen o něco málo přes 100 tisíc diváků. Je to úspěch nebo ne?
Pro PR oddělení, které má za cíl budovat pozitivní úspěch televize, to nepochybně úspěch je. Nebo spíš měl by být. Jenže aby se Nova chlubila tím, že poráží primácký talent o sto tisíc diváků, to je skutečně troufalé. Nebo si Nova dala laťku tak proklatě nízko? Běžně je milionová hranice sledovanosti pro Novu vnímána jako neúspěch, zvláště u projektů s vysokým rozpočtem. Lídr trhu by měl lámat rekordy, a ne se spokojit s průměrem.
Vladimír Železný se musí smát
Navíc, laťka Novy byla vždycky mnohem výš, a v dobách Vladimíra Železného znamenal i milion diváků v prime-time absolutní propadák, a dotyčný pořad byl na odstřel. Nova měla jednoduše našlápnuto na mnohem vyšší hodnoty, kterých se postupně vzdává. Pro korektnost je nutno dodat, že pokles sledovanosti trhového lídra je i důsledkem měnícího se trhu. A to co bylo považováno za úspěch před několika lety by dnes bylo bráno za megaúspěch protože trh se změnil, a diváci se přerozdělují mezi více programů než před několika lety.
Pro Primu může být současná sezona jednou z nejúspěšnějších. V konkurenci Novy dokáže generovat srovnatelná čísla v hlavním vysílacím čase, a navíc má stoupající tendenci. Je velmi pravděpodobné, že v další fázi obou soutěží bude mít Česko Slovensko má talent navrch před Talentmanii. Důvody jsou objektivní i subjektivní. Nova totiž nabídla divákům zvláštní polotovar, který byl narychle vykvašen ve vývojovém oddělení. Prima využila výhody úspěšné zahraniční licence, a postavila show na odzkoušených postupech. Navíc dokázala obsadit i neotřelé moderátorské tváře zatímco Nova se spolehla jen na „všemohoucího“ Leoše Mareše. U toho se ale už několikrát potvrdilo, že sledovanost top projektů Novy tlačí spíš dolů než že by ji posouval nahoru.
Funguje Talentmania nebo ne? Záleží na úhlu pohledu. Grafika: TV Nova
Nova je lídrem trhu díky značce, ne produktu
I přes všechny tyto výhrady se zdá, že Nova bude se svým podzimem spokojena. I když se Talentmanii zatím nedaří podle představ, i tak se můžou nováčtí manažeři plácat po zádech. Nova je pořád lídrem trhu, takže pokud bychom jejich práci posuzovali pouze přes tuto optiku, pak na Barrandově odvedli svou práci dobře. Faktem ale je, že show Talentmania nemůže být v této podobě důstojnou konkurencí na jiných trzích.
Nova totiž hodlá svůj produkt prodávat i dalším televizím z mediální skupiny CME. A zde je už namístě vystřízlivění. Ne všude jsou televize CME lídrem trhu. A může se stát, že pokud některé z nich uvedou Talentmanii v současné podobě, může to jejich trhovou pozici spíš oslabit než posílit. Kdyby totiž Nova nežila ze své dlouholeté a notoricky známé značky, projekt podprůměrné kvality by ji mohl srazit na kolena.