GLOSA: Nova i Prima odstartovaly své talentové show. V následujících týdnech nás jimi budou pronásledovat všude, kam se hneme a nejeden divák se nakonec bude bát jít i na záchod aby náhodou nezjistil, že i jeho mísa má talent. Už po prvním večeru ale můžeme srovnávat. Která show je lepší? Akviziční Česko-Slovensko má talent, nebo tuzemská kopie s názvem Talentmania? Dovolte mi tedy krátké subjektivní srovnání pohledem diváka, který zabil nedění večer přepínáním z Novy na Primu.
Mareš má spíš mánii než talent
Jestli něco dlouhodobě nechápu, pak je to Leoš Mareš. Nejsem si jistý co je na tomhle moderátorovi skvělého a ještě o něco míň chápu, proč ho neustále dramaturgové strkají do pozice, kterou prostě nezvládá a neumí, tedy do přímého přenosu. Leoš Mareš možná zvládá přímý přenos na rozhlasových vlnách, ale na kameru z něj mám pocit, jako by se snažil samo slovo humor znásilnit. Nejen že przní český jazyk neuvěřitelným způsobem a počet jeho přeřeků je trochu moc velký, ale jeho snaha hrát si s publikem na mě působí vyloženě trapně.
Vzhledem k tomu, že Nova postavila úvodní díl Talentmanie právě na Marešově ostrovtipu, jen těžko ji, vzhledem k předchozímu, mohu hodnotit nějak výrazně kladně. Přímý přenos byl při tom naprosto zbytečný, protože podobná show mohla být klidně předtočená a sestřihaná. Nova by se tak alespoň vyhnula zbytečným kixům kdy prostřihy nenavazují tak hladce jak by mohly a hluchým místům, kdy Mareš rozpačitě juká do papíru, aby si připomněl, co že to má vlastně přijít dál, i místy roztřesené kameře. No a v neposlední řadě by se možná podařilo vyhnout i trapným výstupům Leoše Mareše, z nichž ten nejtrapnější, parodování vystoupení Klementa Gottwadla z února 1948 na Václavském náměstí, bylo téměř na žalobu. Začátek jedné z nejtemnějších kapitol našich dějin, v rámci které zemřely tisíce lidí, si rozhodně nezaslouží podobné nevkusné pokusy o parodii. Mimochodem ještě ke všemu šlo parodii historicky nepřesnou, protože slova „Právě se vracím z hradu…“ nepronesl Gottwald z balkonu, jak si Leoš Mareš zřejmě myslí.
Show, kterou Nova vysílala ze zámku v Miloticích, byla vlastně takovým cirkusovým vystoupením bez cirkusu. Na rozdíl od nedělního přímého přenosu totiž bývají cirkusová představení dobře zrežírována a mívají nějaký obsah. Novácká show ale byla pouze formou bez obsahu. Vlastně to vypadalo, jak kdyby Nova narychlo spíchla přímý přenos, jen aby začala ve stejném termínu jako Prima. Tedy vypadalo, ono to tak nejspíš i bylo.
Talentmania ve mně zanechala ještě jeden nesmazatelný dojem. Totiž nejen že Nova chtěla svou mánii odstartovat za každou cenu ve stejném termínu jako Prima, ale dokonce se evidentně snažila natáhnout přímý přenos, co jen to půjde, tak aby si na Novu divák Primy nakonec přepnul. Možná právě tahle snaha způsobila, že Leoš Mareš natahoval své vtipy do neúměrné délky a celý přenos působil jako jedna velká improvizace.
Talentmania místy připomíná klasické studiové show Novy (Foto: archiv TV Nova)
Akviziční jistota Primy je znát
Ano, odhadujete správně. Show Primy se mi zamlouvala o poznání víc. Česko Slovensko má talent, byl totiž připravený sestřih, který nepostrádal dynamiku. Ne že by něčím tato show překvapila, měl jsem pocit, že tohle už jsem viděl v Superstar, ale z hlediska zpracování nemohu mít sebemenší námitku.
Na rozdíl od Novy Prima neriskovala, tedy ona by jí to asi akviziční smlouva stejně nedovolila, a vsadila na sestřih oproti živému peklu. Diváci Primy tak byli ušetřeni klopýtání moderátorů v přímém přenosu a mohli si užívat výstupů soutěžících. Tedy ono slovo užívat není úplně na místě, většina vystoupení byla tragická, jak už je u podobných show pravidlem, ale to už je spíš než cokoli jiného záležitost vkusu a ne technického zpracování.
Co je třeba Primě připsat rozhodně k dobru je vizuální zpracování. Zatím co na Nově bylo vidět že grafický kabátek nese značku made in home, takže například předěl mezi reklamou a pořadem byl téměř statický a celkově připomínala grafika Talentmanie spíš nedotažený nápad, než hotový produkt, Prima získala společně s manuály pro celou soutěž i obstojný grafický kabát. Stejné nešvary jako v případě grafiky se ukazovaly i u střihů, koncipování záběrů a hudební složky pořadu. V těchto všech kategoriích zkrátka Nova, oproti Primě, zůstala na nudném českém standardu.
Show na Primě sice nepřekvapila, ale zpracováním svou starší sestru tentokrát překonala. (Foto: archiv TV Prima)
První večer má nejisté výsledky
Pokud bych měl vyhlásil vítěze prvního talentového souboje na základě počtu diváků, potom by byl vítěz vlastně nejistý. Na absolutní čísla sice vyhrála Nova a to zhruba o 200 000 diváků, jenže takový výsledek je pro Novu vlastně prohrou. Zatím vždy, tedy až na rok 2005 a památný souboj reality show, platilo, že když Prima a Nova vysílají totéž, není to totéž. Nova se zkrátka do povědomí tradičního českého diváka zapsala jako ta pravá televize a Primě se tuto auru nikdy nepodařilo prolomit. Jenže výsledek s pouhým dvou set tisícovým rozdílem? To už můžeme mluvit o vyrovnaném souboji.
Více o sledovanosti talentových show najdete v aktualitě: Talentové formáty svedly vyrovnanou bitvu
Přečtěte si také: Dávají to na Nově, tak to musí být dobré… Síla značky v praxi
Designovaný ředitel Novy sice v rozhovoru pro časopis Týden sršel jistotou, že prý opakování roku 2005 nehrozí a že Nova má dnes už jiný přístup, jenže se slovy odcházejícího šéfa Novy tak úplně nekoresponduje plán, v rámci kterého hodlá Nova krmit Talentmánií diváky celkem pětkrát do týdne.
Český divák má rád své jisté. Má rád oblíbený seriál s oblíbeným hrdinou v oblíbeném čase a nemá rád změny. Nejsem si tedy úplně jistý, s jak velkou radostí přijmou diváci Novy fakt, že místo vyhrazené jejich oblíbeným seriálům a filmům okupují netalentovaní soutěžící.
Krom toho, problém souboje reality show z roku 2005 nebyl v tom, že Nova poprvé okusila druhou příčku, ale především v tom, že obě televize diváky zbytečně přesytily jedním typem pořadu a to hrozí i v případě talentových show. Se současným přístupem našich televizních stanic tedy lze konstatovat: Budiž země talentovým show lehká.
Jak přznačné. Jsou to dva identické programy, a to jen proto, aby jeden mohl být blbější, než druhý:-))))))
Amen.
Naprostý souhlas, Prima předvedla perfektní show, kterou ocenili diváci i diskutující na netu. Nova své klasické estrádní dno plné amatérské práce a kýče. Příští neděli už budou výsledky jednoznačně hrát pro Primu, která si to zaslouží, stejně jako Nova si za svoje kopírování a odfláklou práci zaslouží snad ještě horší pozici, než nízkorozpočtový Barrandov TV.
Kdysi se Rudolfa Hrušínského ptali,co by přál divákům. Odpověď zněla-VKUS.Netřeba
dalšího komentáře.
Leoš Mareš byl trapní na NOVĚ!!!
Ať žije tv PRIMA
večer na téma…devadesátej rock a pop v neděli na čt2 si myslím nabídlo divákovi 10x víc než ty estrády na nova vs prima…
Souhlas, to byla velice zajímavá nebídka ČT 2…
No bezesporu byla Prima lepší než Nova… Ono Mareše už bylo dost a já osobně nechápu také ČÍM je pro dramaturgy zrovna ON tak zajímavej…. Možná že „jedou“ s Marešem „na půl“ (přecejen, Invex zkončil tak kde by se vytahoval s tím že by si kupoval další super mega maximálně obrovskou další televizi…Jedna snad mu stačí :-)))))))
Já Mareše nemusim… čím dál mě přesvědčuje o tom, že být jednou na špici neznamená být na špici pořád (narozdíl od dramaturgie,která si to najivně myslí). Ono je to na něm taky vidět..Už se tolik nesnaží, naopak bývá čím dál trapnější a myslí si, že je vtipný, což mnohým naopak se zdá být trapným…
Avšak PRIMA vsadila na jistotu. Do poroty nasadila Krause (dobrého baviče s inteligentním humorem) což myslím že udělala nanejvýš dobře. Proto si myslím,že by PRIMA v tomto případě měla NOVU hravě překonat… ale znáte to naše „televizní stádo“…………..
Mareš neumí nic …. ani moderovat, natož zpívat. Hlavně že toho šaška všude strkaj. Spíš pokazí lidem chut‘ se dívat na daný pořad už automaticky jak je to s Marešem :-(
A lze něco na těchto pořadech ještě pokazit? Je to k nevíře , že se najdou lidi,
kteří tento sajrajt hltají. Začíná to seriálem přes telenovelu , americké krimi,
Krause, hodně dalšího a končí těmito Buntesy.