Kdykoli připravuje některá z televizních stanic změny grafiky, nebo slibuje úpravy studia, cítím se jako malé dítě před cukrárnou. Pokaždé totiž doufám, že se dotyčná stanice konečně vymaní ze jha malosti domácí grafiky a pidistudií. Naposledy mi toto přání alespoň částečně splnila ČT 24, když inovovala publicistické studio a nyní přišla řada na televizi Nova, která několik týdnů propagovala velké změny ve zpravodajství.
Když Nova v roce 1994 začala vysílat, jedním z nejdiskutabilnějších programových prvků bylo zpravodajství. Odborníci je kritizovali za jeho amatérskost, diváci nevěděli, co si mají myslet o žertující dvojici moderátorů. Jenže po pár letech začala metody Novy přebírat tehdy mírně sesterská Prima a nakonec i Česká televize. Po startu peoplemetrů bylo definitivně jasné, že koncept hravých moderátorů, ve spojení s dostatkem krve zkrátka funguje.
Zpravodajství Novy mělo sílu vytvářet nejen zprávy, ale i hvězdy a především udávalo trend, který kopírovaly všechny ostatní televize. Jenže ty doby už jsou dávno pryč. Grafika nováckých Televizních novin už nějaký ten rok není progresivní ani vzdáleně a ani vemlouvavý hlas na začátku relace, ani obří obrazovku, v níž se moderátoři drobně ztrácejí, si žádná z ostatních televizních stanic nepořídila. Šance Novy spočívala v radikální změně a tu slibovala, respektive se tvářila, že ji slibuje.
Nova nabídla místo koleček kostičky, respektive obdelníčky.
Grafika, jako kabát z čistírny
Je několik základních věcí, které se rozhodně nedají nazvat novým grafickým kabátem. První je, když místo koleček použijete čtverečky. Ano, čtverečky jsou moderní, avizují, že je televize digitální, jenže pokud celá změna znamená, že pouze zaměníte čtverečky za kolečka, ale původní grafickou ideu ponecháte, potom je to, jako když si ke staré sotva pomrkávající televizi pořídíte set-top-box. Obraz jako víno z ní vyloudíte jen těžko.
Druhá věc, kterou nemůžete nazývat novým grafickým kabátem, je, pokud si inovovanou znělkou definitivně rozbouráte celkovou vizuální koncepci. Nova dlouhá léta pracuje v grafice s prvkem kola, kruhu, tedy se vším co může vycházet z jejího loga. Pravda, ne vždy tento princip důsledně dodržovala, ale většinou jej alespoň zachovávala v klíčových pořadech, jako jsou zpravodajské relace. Jenže inovace grafiky z koleček na čtverečky nejen že nic nového nepřinesla, ale definitivně dlouholetou koncepci rozbourala a novou nepřinesla.
O poznání zábavnější je zbulvarizování titulků u jednotlivých reportáží. Ne že by podtržený titulek, zabírající třetinu obrazovky, byl nějakým grafickým zázrakem, ale jedná se alespoň o prvek výrazný, který Televizní noviny jasně charakterizuje. Trochu hloupé je, že tento grafický prvek, včetně animace a červeného boxu pod titulkem, vám udělá každý, kdo se jednou dotkl některého z profesionálních střihových programů během dvou minut.
Celkově je nová grafika zpravodajství TV Nova dokonalou ukázkou nulové invence. Změnit grafiku, tak že na ní vlastně nic nezměním, to už chce skutečně hodně velký kus odvahy, nebo alespoň sebevražedné tendence, a ty zřejmě při zadání nechyběly.
Nejvýraznějším prvkem jsou „titulky“ reportáží. Celý efekt ovšem drobně kazí fakt, že takovou grafiku dokáže udělat každý průměrný střihač.
Barrandovský technický zázrak
Po zhlédnutí úvodní grafiky jsem byl pravda trochu zklamaný, ale to jsem netušil, že to nejzábavnější má teprve přijít. Editor totiž do prvních „porevolučních“ zpráv zařadil i informaci o neuvěřitelném technickém pokroku, jeho že studio Televizních novin dopracovalo.
Ani se mi nechtělo věřit, když redaktor stojící u obrazovky začal nadšeně vykládat, že to u čeho stojí, sice vypadá jako obyčejná televize, ale není to obyčejná televize. Je totiž dotyková. Připomnělo mi to scénu, z filmu S tebou mě baví svět, kde si děti vykládají pohádku o kadibudkách. Ty taky nebyly obyčejné.
Je mi sice jasné, že řada diváků TV Nova může dotykovou obrazovku pokládat za zázrak, specielně ti, ve skupině 50+, ale mám pocit, že o tuto skupinu Nově přeci jen primárně nejde. Všichni ostatní už ale nejen že o dotykových obrazovkách slyšeli, řada z nich je má minimálně v mobilních telefonech a ti kteří nepropadli kouzlu chytrých telefonů, se s nimi nepochybně setkali alespoň v obchodě, nebo na benzínové pumpě. Celá show s dotykovou obrazovkou tak spíš než jako zázrak techniky působila jako komická vložka. Nova už je na tom po technické stránce zkrátka stejně dobře jako průměrná benzinka.
Ale dobrá, abych byl spravedlivý, tak přiznám, že i já jsem pochopil, že celá show měla za cíl informovat o nových zpravodajských relacích, které Nova bude v rámci programu divákům servírovat. I když self promo Novy mluví celkem o pěti relacích, nové přibyly pouze dvě, z dlouhodobého hlediska vlastně jen jedna. Ranní Televizní noviny jsou totiž pouhým rozšířením zpravodajských relací v rámci vysílaní Snídaně s Novou, odpolední Televizní Noviny, i hlavní zpravodajskou relaci už Nova vysílá a tak zvané noční Televizní noviny jsou inovovaným návratem k nočním zprávám, které Nova dlouhá léta vysílala pod názvem Právě dnes. Jedinou opravdovou novinkou jsou tak polední Televizní noviny.
„…a těď se dotknu obrazovky…“ Technický zázrak v přímém přenosu. Škoda jen, že tohle umí i můj notebook a můj telefon a uměl to i můj předchozí telefon a uměl to i jeho předchůdce.
Návrat myšlenky na Nova News?
Co se týká inovací, Nova ve mně žádné nadšení nevzbudila. Místo nové grafiky, kterou její hlavní zpravodajská relace potřebuje jako sůl, nasadila inovovaný layout, za který by se většina zahraničních stanic styděla. Asi nikdy nepochopím, proč se Nova nepoučí u Slovenských televizních stanic, nebo když jsme u toho, téměř u jakékoli ze zahraničních stanic a už řadu let se vydává podivnou vlastní grafickou cestu.
Paradoxem je, že když si porovnám grafické zpracování znělek z úplných začátků naší, stále ještě nejsilnější, komerční televize a jejich dnešní podobu, potom po sedmnácti letech Nova prohrává sama se sebou.
I když by předchozím odstavcem mohl článek teoreticky skončit, stále zůstává ještě jedna otázka. Proč vlastně Nova k rozšíření zpravodajství přistoupila? Nabízí se odpověď, zdali se rozšířením zpravodajského servisu Nova opět nepřipravuje na start vlastního zpravodajského kanálu. Jenže si nejsem tak úplně jistý, k čemu by Nově podobný program byl. Její snahy ovlivňovat tuzemskou politickou scénu už dávno skončily a její průměrný divák má o kontinuální zpravodajství asi tak stejný zájem jako průměrný alkoholik o dětskou výživu. Značka Nova při tom pomalu přestává fungovat, doby kdy by její diváci sáhli téměř po čemkoli se zavináčem v logu, už jsou dávno pryč a začíná se pomalu blížit doba, kdy tato myšlenka napadne i zadavatele reklamy. Jediný důvod, který tak zůstává pravděpodobným je, že Nova zkrátka sází na to, co jí u diváků stále ještě funguje a ráda by je donutila přepnout na svůj program častěji. Problémem ale je, že už jí nezbývá v programu mnoho věcí, na které by diváky mohla nalákat.
Souhlas! Grafika – out, titulky – trapas, dotyková obrazovka – fraška. Nova je nepoučitelná. Nejlepší grafiku zpráv má u nás bezkonkurenčně Prima. Ta kdyby opustila od svého bulvárně-publicistického stylu, kdy se spíš člověk dozví, že nemá děti překrmovat dětskou přesnídavkou a že si Češi pořizují zimní gumy na auta až příliš pozdě, a to na úkor opravdových událostí dne, které patří do zpráv, tak bychom tu měli v Česku super zpravodajskou relaci. Hodnotně tak je pro mě pořád nejlepší ČT, graficky Prima a pro pobavení (na jejich účet) tu máme Novu.
To jsem byl celej natřesenej na nové zprávy , avšak po prvním dni přišlo zklamání ,stejná světlejší červeno modrá barva táhnoucí se celým pořadem , informační kiosek ( takové se nacházejí někde na městkých uřadech na internet ) , který moderátor neovládá sám ještě mu pomáhají technici příliš velká písmena přes půl obrazovky neodpovídají rozměrům obrazovky :-( takže zůstanu věrný přehledné primě když chtějí nalákat tak by měli využívat pro 3d zobrazení reportáží google earth :-( o ten kousek ulice na nově nepřijdu vždyt na začatku vždy řekou co bylo minule celkovy dojem Trapnýýýý :-(
Nova si myslí, že u ní platí: Opakování, matka moudrosti. Takž každou zprávu opakují v mnoha vydáních – opravdu objevné:-))))))))))))))))
dotykovou obrazovku maj dokonce i na některých úřadech práce :-)) takže to je objev co?? Novo :-) S tímhle si koláče sledovanosti moc nenaděláš….
Já už zprávy na Nově nesleduji od té doby do PRIMA zasedla Krimi Zprávy a později i Krimi+
PS: možná že ted se bude naopak opičit Nova a taky zavede nějakou tu „krvárnu“ do zpráv…Přece nemůže bejt outsiderem ne??? ;-)
ach ty překlepy… zasedla = nasadila :-)
to bych se zasmál kdyby se jim stalo v přímem pořadu při používaní obrazovky zamrznutí neopovída :-)
Já hlavně nerozumím tomu, co je na dotykové obrazovce tak nové a skvělé. Promítání videa ovládané dotykovou obrazovkou si pamatuji z Invexu 1995. Ale holt manažeři dostali do rukou Ipady a podobné hračky až letos :-)
Dotykovou obrazovku jsem poprvé zažil v roce 2002 na pokladně jídelny IKEA:-)))))))