Slovenská televize DajTo, která je tamní obdobou stanice Fanda, ukončila své vysílání v terestrické platformě. Znamená to, že na běžnou anténu ji už nenaladíte. DVB-T je totiž na Slovensku překvapivě marginální platformou.
První celoplošný multiplex pro deset procent diváků?
Televize DajTo působila v prvním celoplošném multiplexu, který provozuje společnost Towercom. Tento operátor má v oblasti celoplošných DVB-T multiplexů prakticky monopolní postavení, tudíž tento způsob šíření se některým televizím nevyplatí. Navíc, sama Markíza udává, že její programy přes DVB-T přijímá pouhých deset procent diváků. Většina diváků tak po vypnutí analogového vysílání upřednostňuje především satelitní platformu a kabelové operátory.
Hodnota deseti procent diváků naznačuje, že na Slovensku je terestrický příjem televize skutečně marginální. Přitom v České republice mají celoplošné multiplexy i nadále více než padesát procent podílu na divácích. Podle rozsáhlého výzkumu agentury Mediaresearch z roku 2013 zasahují nejvíc diváků České Radiokomunikace s multiplexem 2, který má v českých domácnostech podíl 51,5 procenta. Podobně je na tom i veřejnoprávní multiplex České televize a Českého rozhlasu, který přesahuje 50 procent.
Češi mají příjem na běžnou anténu výrazně víc v oblibě
Významný podíl dosahuje i třetí multiplex rovněž ovládaný Českými Radiokomunikacemi přes dceřinou společnost CDG. Podíl této sítě činí necelých 45 procent. Podle očekávání nejnižší podíl na českých domácnostech čtvrtá celoplošná síť společnosti Digital Broadcasting Radima Pařízka, která přesahuje 27 procent.
V terestrické platformě i nadále pokračují další dva kanály skupiny Markíza – její hlavní program i ženská televize Doma. Portál Žive.sk informuje, že za šíření těchto dvou stanic platí provozovatel Markízy zhruba pět milionů euro ročně, tedy přes 130 milionů korun. Přitom satelitní šíření obou stanic vyjde na necelých 30 milionů korun.
Odchod z DVB-T je překvapením, televize jej oznámila až v poslední chvíli
I přes nízký podíl terestrické platformy u našich východních sousedů je konec televize DajTo v DVB-T překvapením. Markíza tímto krokem ušetří významnou finanční částku a lze očekávat, že podobnou cestu nakonec zvolí i pro své další stanice. Ostatně, ze stejného důvodu koncem roku 2013 vypnula i svůj čtvrtý kanál FÓOOOR, který byl obdobou televize SMÍCHOV na slovenském trhu.
Zatímco DajTo pokračuje ve vysílání alespoň v rámci kabelu a satelitu, v případě slovenského Smíchova došlo k úplnému zastavení vysílání. Tehdy šlo o první strategické rozhodnutí nynějšího generálního ředitele Markízy, jimž je Rakušan Matthias Settele.
Terestrická platforma měla být zajímavou reklamou pro diváky
Otázkou je, proč slovenské televize setrvávají u terestrické platformy tak dlouho, když její obliba klesá. Bývalý programový ředitel Markízy Gorazd Slak naší redakci na tuto otázku kdysi odpověděl tím, že terestrická platforma je důležitou reklamou pro diváky. Zjednodušeně řečeno – když jste v DVB-T, diváci vás berou jako „velkou televizi“ a v programových týdenících máte zajištěnou lepší pozici. Televize si tedy platí nejdražší platformu, aby byla víc na očích.